Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur vet A2:an hur kraftfull blixt jag har

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer1

Aktiv medlem
På A2:an kan man sätta 2500D, 3600HSD och 5600HSD blixt från Minolta. Hur vet kameran vilken av dom man har monterat?

Jag har använt både 2500 och 3600 blixtarna och när jag låter kameran använda autofunktioner ställer den för det mesta in bländaren på 2,8 i P-läge
Det verkar som om den bestämmer det oavsett blixtstyrka som monteras på kameran.
Hur fungerar egentligen kommunikationen mellan blixten och kameran? Talar blixten om för kameran hur stark den är?
Egentligen skulle det väl finnas möjlighet att i blixtmenyn tala om för kameran hur kraftfull blixt som är monterad och att den då kan räkna ut optimal bländare därefter.
Dessutom måste den ju ta hänsyn till om man har riktat den i taket och ev. har omnibouncer. Är all den informationen tillgänglig för kameran och använder den den?

Jag hade nog hoppats på en bättre "autofunktion" i samarbetet mellan kamera och blixt. Det är ju inte alltid det är läge att köra provskott och optimera.

Är det någon som kan förklara hur interaktionen sker och hur/om kameran automatiskt räknar ut den optimala bländaren med hjälp av alla dessa parametrar?

Det känns som att man betalat för extra automatiska Minolta-blixt-funktioner som i praktiken inte ger bättre bilder än med manuell inställning med konventionella blixtar.
 
Jag antar att minolta använder TTL.

Kameran talar om för blixten ungefär hur mycket blixt som behövs och när kameran fått tillräckligt med ljus stängs blixten av.

Kraftigt förenklat men ungefär så.

Det är alltså kameran som bestämmer hur mycket blixten kan blixtra.

sätter du på en kraftigare blixt så blixtrar inte den mer förän kameran ber om det.

blixten för alltså inte för fullt jämt utan anpassar sig efter vad som krävs för tillfället.
 
Det du säger betyder alltså i klartext att kameran inte själv i automode kan ställa in optimerat.
Det låter konstigt år 2004.
Här borde ju Minolta uppgradera firmware i kameran så att man i menyn kan tala om vilka blixtresurser som finns tillgängliga.

Betyder det att jag då på gammalt hederligt sätt i stället skall använda A-mode och ställa in t.ex 5,6 i bländare. Ber kameran då automatiskt om 4 ggr mer ljus från blixten?
Det är ju sån här optimering som kamerans dator skall fixa åt mig år 2004.
 
Christer1 skrev:


Betyder det att jag då på gammalt hederligt sätt i stället skall använda A-mode och ställa in t.ex 5,6 i bländare. Ber kameran då automatiskt om 4 ggr mer ljus från blixten?

I princip, ja....
Kameran säger ifrån när tillräckligt ljus levererats och då slutar blixten blixtra.

Det är grundfunktionen i TTL om jag har förstått rätt.
 
Det är nog som Daniel säger. Ljuset från en blixt är väldigt digital. Full styrka, mätning, och stäng av när det lyst tillräckligt. Det kan ta delar av tusendels sekunder.
Moderna blixtar kommunicerar nog med kameran också och kan tala om hur stark den är. De nyaste blixtarna är ganska avancerade med förblixtar och annat. Det var enklare förr...
 
Christer1 skrev:
På A2:an kan man sätta 2500D, 3600HSD och 5600HSD blixt från Minolta. Hur vet kameran vilken av dom man har monterat?

Jag har använt både 2500 och 3600 blixtarna och när jag låter kameran använda autofunktioner ställer den för det mesta in bländaren på 2,8 i P-läge
Det verkar som om den bestämmer det oavsett blixtstyrka som monteras på kameran.
Hur fungerar egentligen kommunikationen mellan blixten och kameran? Talar blixten om för kameran hur stark den är?
Egentligen skulle det väl finnas möjlighet att i blixtmenyn tala om för kameran hur kraftfull blixt som är monterad och att den då kan räkna ut optimal bländare därefter.
Dessutom måste den ju ta hänsyn till om man har riktat den i taket och ev. har omnibouncer. Är all den informationen tillgänglig för kameran och använder den den?

Jag hade nog hoppats på en bättre "autofunktion" i samarbetet mellan kamera och blixt. Det är ju inte alltid det är läge att köra provskott och optimera.

Är det någon som kan förklara hur interaktionen sker och hur/om kameran automatiskt räknar ut den optimala bländaren med hjälp av alla dessa parametrar?

Det känns som att man betalat för extra automatiska Minolta-blixt-funktioner som i praktiken inte ger bättre bilder än med manuell inställning med konventionella blixtar.

Jag har en 5600 & kan bara tala för den.

Till att börja med så avråder jag att använda P-läget vid blixtfoto, använd istället ex. A. Då kan du själv välja bländare & blixten portionerar ut rätt mängd ljus beroende på denna & hur mycket ljus som behövs. (Inte för liten bländare bara på långa avstånd eller vid indirekt blixt, då kanske inte blixten räcker till!)

Vid TTL så skickas en förblixt ut som studsar tillbaks från motivet & in i kameran & bedöms, kameran ger sedan en uppgift till blixten om hur mycket ljus som behövs & tar självfallet hänsyn till inställd bländare. Därefter skickar blixten ut rätt mängd ljus.

ADI är en mer avancerad form som gör som föregående men även med hjälp av kameran tar hänsyn till avståndet till motivet, detta är ngt säkrare om motivet är ljust eller mörkt då reflektionen inte alltid är ett säkert sätt att bedömma blixtexponering på.

Som sagt, använd icke P vid blixtfoto. Man går miste om mycket kreativitet då... Minoltas blixtexponering är mycket avancerad.

//Larsa
 
Ser på specen på 2500 & 3600 att även dom klarar ADI, allt ovanstående gäller därför även dem.

/Larsa
 
Tack Larsa för dina förklaringar.
Dom bekräftar det jag själv upplevt.

Skall nu gå tillbaks till gammal hederlig manuell fotografering i A-läge med blixt. Får köra en testserie för att fastställa hur mycket det går att krama ur blixten på olika avstånd.

Kan du även förklara detta som Cyberfoto skriver?

"Blixtens IR hjälpbelysning fungerar tyvärr inte på de digitala DiMAGE 7/7i/7Hi/A1/A2"

Jag märkte t.ex. på Julafton att ljuset i rummet inte räckte för att jag skulle få fokus att låsa.
Fick lov att vrida upp ljuset i rummet lite för att kameran skulle börja fungera OK.

Vad gör man åt det? Finns det några knep?

En sista fråga. Man kan ju öka blixteffekten upp till 2 enheter i kameramenyn. Gäller den inställningen bara den inbyggda blixten eller går det att krama ur denna ökning även när den yttre blixten är monterad?
När jag har Omnibouncer monterad har jag t.ex. ökat med 0,3

Jag tycker det är synd att man år 2004 skall behöva jobba på gammalt sätt. Man vill ju kunna ta ögonblicksbilder där datorn fixar såna här triviala beräkningar och det är ju inte poppis om man på Julafton brakar av en massa testblixtar.

Egentligen skulle jag lägga nya A2:an åt sidan och använda min gamla Canon S45 vid helger. DIGIC-datorn i den ger alltid jättebra bilder utan en massa inställningsarbete. Det är bara att koncentrera sig på motivet och knäppa.

/Christer
 
Lånar tråden lite eftersom jag har samma blixtfunderingar som Christer. Tycker att min Canon IXUS 400 ger klart bättre blixtbilder än A2'an, men har å andra sidan inte börjar experimentera nåt med inställningarna i A2 ännu. Tycker dock att de borde ge någotsånär jämförbara resultat när båda ställs på auto, men IXUS ser väsentligt bättre ut.

Finns det några bra tutorials på detta med inbyggd blixt och dess inställningar? A2 har ju både blixtkompensering (+/-) och effektinställningar (1/4, 1/2 o.s.v.). Samt PASM-lägen. Och exponeringslås. Hur påverkar alla dessa faktorer den slutliga bilden? Ska testa själv (när jag får tid) men om nån kan peka mig till nån bra länk så vore det kul.
 
Christer1 skrev:
Jag märkte t.ex. på Julafton att ljuset i rummet inte räckte för att jag skulle få fokus att låsa.
Fick lov att vrida upp ljuset i rummet lite för att kameran skulle börja fungera OK.

Vad gör man åt det? Finns det några knep?
/Christer

köp en laserpekare som du pekar på motivet med för att ge AF något att jobba mot.
Fungerar utmärkt.

Glöm inte att släcka den innan du tar kortet bara...
 
Christer1 skrev:
Kan du även förklara detta som Cyberfoto skriver?

"Blixtens IR hjälpbelysning fungerar tyvärr inte på de digitala DiMAGE 7/7i/7Hi/A1/A2"
/Christer

Den fungerar helt enkelt inte p.g.a. att dessa kameror inte har någon egen inbyggd hjälpbelysning & därför heller ingen styrning för det. Tycker det är dåligt av Minolta att inte klämma in åtminstone styrning för detta på de nyare modellerna...

Christer1 skrev:
Skall nu gå tillbaks till gammal hederlig manuell fotografering i A-läge med blixt. Får köra en testserie för att fastställa hur mycket det går att krama ur blixten på olika avstånd.

/Christer

Så värst manuellt blir det ju ändå inte... Jag tycker att det är A & O att jag själv får välja bländare, det kan enligt mig aldrig vara någon fördel att kameran väljer bländare vid blixtfoto då detta skulle hämma min kreativitet. Blixten portionerar ju automatiskt ut rätt mängd ljus ändå...

Christer1 skrev:
En sista fråga. Man kan ju öka blixteffekten upp till 2 enheter i kameramenyn. Gäller den inställningen bara den inbyggda blixten eller går det att krama ur denna ökning även när den yttre blixten är monterad?

Du kan aldrig krama ut mer ur blixten än vad den max kan ge, gäller både en extern & den inbyggda. Det du tänker på är blixtexponeringskompensationen, om du drar upp den 2 steg så kommer kameran att ge blixten till uppgift att portionera ut 2 steg mer ljus än vad som annars skulle vara fallet. Blixten kan dock aldrig ge mer än det uppgivna ledtalet.

Christer1 skrev:

Jag tycker det är synd att man år 2004 skall behöva jobba på gammalt sätt. Man vill ju kunna ta ögonblicksbilder där datorn fixar såna här triviala beräkningar och det är ju inte poppis om man på Julafton brakar av en massa testblixtar.
/Christer

Jag vidhåller fortfarande att du på mitt beskrivna sätt kommer att arbeta helt automatiskt, vill du slippa fundera på bländaren så är det dock P som gäller men då får du alltid största bländare med ett undantag, om det omgivande ljuset är så starkt så att bilden av detta skulle bli överexponerad. Detta gäller exempelvis vid upplättning utomhus...

Det finns mycket att exprimentera med vad det gäller blixtexponering så fråga gärna om du funderar över nåt. Jag använder oftast S & blandar befintligt ljus med blixt, men det var en annan historia.

//Larsa
 
Hej igen Larsa och Robert,
Nu har jag kört två testserier i A-läge, en med närbild och en med cirka 3-4 meters avstånd.
Jag har haft bländarinställningarna 2,8 4 5,6 8 och 11

Första serien gjorde jag med ISO 200 och den andra med ISO 64

Blixten hängde med bra upp till 5,6 i första serien sedan blev bilden mörk och mycket mörk. Men jag fixade intensiteten och kontrasten med PSE2 så att bilderna blev skapligt likvärdiga att titta på.

Till min förvåning fick jag bästa skärpan vid 4 och den var inte alls så dålig vid 2,8. Vid dom högre värdena ökade emellertid bruset i bilderna troligen p.g.a. för lite ljus och dom blev inte skarpare som jag trott. Digitalkameran fungerar tydligen inte som gamla filmkameran gjorde.

Man kan naturligtvis tvätta bort bruset med Noiseware men det känns ju inte riktigt bra.

Med ISO 64 blev bilderna på 2,8 och 4 bra men dom högre bländarna blev alldeles för mörka och gick inte ens att få hyfsade i PSE2 . Bruset är vad jag kan se obefintligt.

Det här pekar väl på att man skulle haft 5600 blixtens kraft för att med framgång ha högre bländare.

Ja det här var med din hjälp Larsa och testen en nyttig genomkörare på kameran.

Men jag är liksom Robert lite konfunderad över varför en gammal Canon 45:a kan skjuta helt konkurrenskraftiga bilder med blixt på korta avstånd. Man kanske skulle ha köpt en Canon 70:a i stället och monterat en skena under den med en yttre blixt som triggar på den inbyggda. T.ex. en Nissin digislave från
http://www.photax.se/
Men det hade kanske inte Canon DIGIC-datorn triggat på.
/Christer
 
Christer1 skrev:
Till min förvåning fick jag bästa skärpan vid 4 och den var inte alls så dålig vid 2,8. Vid dom högre värdena ökade emellertid bruset i bilderna troligen p.g.a. för lite ljus och dom blev inte skarpare som jag trott. Digitalkameran fungerar tydligen inte som gamla filmkameran gjorde.

Att du upplever skärpan som bäst vid ungefär 4 är inte så konstigt, teoretiskt så borde din A2 ge bäst skärpa runt 5.6 p.g.a. att optik oftast ger bäst resultat någonstans mitt på bländarskalan (nåt steg över mitten vilket borde bli ca 5.6). Vid allt för små bländaröpningar så uppstår en försämrande faktor som kallas diffraktion, f:8 är en liten bländare på din A2 men ofta en medelöppning på ett objektiv gjort för en småbildskamera. Nu kan det även vara andra små faktorer som gjort att du upplever skärpan olika.

Christer1 skrev:
Med ISO 64 blev bilderna på 2,8 och 4 bra men dom högre bländarna blev alldeles för mörka och gick inte ens att få hyfsade i PSE2 . Bruset är vad jag kan se obefintligt.

Det här pekar väl på att man skulle haft 5600 blixtens kraft för att med framgång ha högre bländare.http://www.photax.se/
Men det hade kanske inte Canon DIGIC-datorn triggat på.
/Christer

Jag antar att du kört blixt rakt på & inte i taket?

JO, 5600 som jag har är rejält mycket kraftigare & din blixt kommer nog till korta på Iso 64 & då allra mest om du vill reflektera blixtljuset...

Om du vill räkna ut hur långt din blixt kan nå som längst så gör du så här: Ledtal/Bländartal=längsta avstånd. Tänk på att det angivna ledtalet gäller vid 100 Asa, om du använder 200 Asa så får du fördubbla ledtalet osv...
Fram med miniräknaren & kolla!

Nu ska man veta att det fuskas en del med uppgivna ledtal från tillverkarna. När foto hade blixttest för ett par år sedan så var Minolta 5600 & Nikons värsting kraftigast av alla märkesblixtar, detta enligt fotos egna mätningar... Om inte jag missminner mig så höll dom angivna ledtal vilket är ganska så sällsynt.

Christer1 skrev:
Men jag är liksom Robert lite konfunderad över varför en gammal Canon 45:a kan skjuta helt konkurrenskraftiga bilder med blixt på korta avstånd.

Vet inte på vilket sätt ni menar att man ska kuna ta bättre blixtbilder med en kompakt?

Jag har en 7i & 5600:an, säga vad man vill om 7i & dess brister men till blixtfoto med min blixt så är den en fröjd, det krävs dock en del trixande för att få lite värme & slippa den tråkiga "blixtljuseffekten" som blir om man bara kör auto rakt på. Det gäller dock vid all blixtfotografering...

//Larsa
 
Senast ändrad:
Här är ett exempel på vad jag menar. Inga super-bilder men de illustrerar "problemet". I bilden från IXUS-kameran når blixten längre än i bilden från A2'an. Den är bättre helt enkelt. Och sån stor skillnad borde det väl inte vara?

EXIF-data:

IXUS: 1/60 sek, f/2,8, full automatik
A2: 1/50 sek f/2,8, full automatik
 

Bilagor

  • blixt-djup-a2-vs-ixus.jpg
    blixt-djup-a2-vs-ixus.jpg
    48.7 KB · Visningar: 367
Robert> Vars i bilden har du ställt skärpan med A2?

Med ADI bedömer kameran behovet av ljus med hjälp av avståndsinformationen för fokus.
 
Jo det är som Roland säger...

Det finns så många faktorer som kan göra att det har blivit de skillnader som vi ser på bilden, det beror dock inte på att kompaktkamerans blixt på något sätt skulle vara kraftigare utan på att dess exponering är ngt rikligare.

Nu är det svårt att bedömma på en så liten bild som denna men jag tycker mig se att hela bilden tagen med kompakten är ljusare, både förgrund & bakgrund. Mao så är den då gissningsvis 1/2 -1 steg rikligare exponerad & detta beror inte på att dess blixt är kraftigare.

Dessutom så kan den vita stolen i förgrunden lura blixtexponeringen & dra ned den, då tycker man i & för sig att A2 med ADI skulle greja det bättre? Nu är det inte alltid så enkelt utan det kan vara från fall till fall.

Om dina A2-blixtbilder alltid blir väl så mörka så föreslår jag att du kompenserar upp exponeringen 1/2 - 1 steg på blixtljuskompensationen, se bara till så att du inte blandar ihop den med den vanliga exponeringskompensationen som inte påverkar blixt.
 
Senast ändrad:
En undran.

Jag ser att på kompaktbilden så slår blixten i fönstret bakom men inte på A2-bilden, hade du riktat blixten i taket med A2:an?
 
Fokus var nog nånstans mitt på bordet, minns inte riktigt. På båda bilderna har jag använt respektive kameras inbyggda blixt, d.v.s. pang-på, ingen takstuds här inte! Ska testa att bygga ihop nån sorts bounce-mojäng och prova det dock.

Möjligt att kompakten ger rikligare exponering. Känslan jag fått vid vanliga dagsljusbilder utomhus är att IXUS exponerar +0,3 EV jämfört med A2'an när jag gjort lite mer systematiska tester. Måste nog ta mig tid nån kväll och lägga lite vetenskaplig energi på att jämföra blixtinställningar också.

Som kompaktfotograf var jag klart nöjd med de bilder som IXUS gav, men nu med en A2 och alla dess inställningar blir det mer funderande på vilka inställningar jag egentligen ska använda...
 
Satt just och tittade på blixtarna på IXUS och A2, och då ser jag att glaset på A2 har en väsentligt gulare ton än IXUS som är helt neutral. Ska det vara så? Ni andra som har A2, har ni också ett svagt färgat blixtglas?
 
Robert,

Har du gjort firmware update till 1.12 med din A2.
Om inte, gör det innan du testar vidare. En av uppdateringspunkterna är just fokus. Det vore ju bra att ha kameran uppdaterad vid jämförelser.

Här länken:

http://www.konicaminoltaeurope.com/magic_frameEoI.shtml?nav.html?software/firmware/firmware_en.html

Du måste få med hela länken för att hamna rätt.

Larsa,

Mina tester ovan gjorde jag med Ominbouncer monterad och blixten vinklad 45 grader som Omnibouncetillverkaren förordar.

Det var just avlånga middagsbordsbilder som fick mig att köpa 3600:an istället för 2500:an jag hade förut.

Nu kan jag ta exakt liknande bild som Roberts men med jämn ljusfördelning. Har då 60 grader på blixten och monterad Omnibouncer.

Gjorde en otrolig mängd provskott före Julafton för att hitta de rätta inställningarna för det långa bordet. Hade bl.a. blixten lös placerad på olika platser och triggad av den inbyggda men fick då oönskade skuggor m.m.
Till sist hamnade den på kameran igen.

Sedan har jag ett trick att få bort blåljuset i blixten och få julstämning. Jag ställer in "färgpytsen" i PSE2 på en ljusbrun färg och genomskinligheten till 7%.

Om jag vill få "Glödljus" över hela bilden skapar jag ett lager framför bilden med det 7%iga bruna filtret.
Om en lampskärm, en gardin, en duk eller en naken kroppsdel blir för vit häller jag färgpytsen bara på den och får då en vänligare nyans på just den delen.

Om det inte räcker med en pyts t.ex. på en lampskärm trycker jag 2 ggr och får då 14% på skärmen. Har just fixat alla julaftonsbilderna och tycker att jag fått ett hyfsat resultat.
/Christer
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar