Annons

Hur varm är normalt för ett grafikkort?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är du säker? Jo i en bärbar dator kanske det är det. Men i en stationär dator? Mitt ligger runt 40 grader celcius hela tiden. (fast då har jag en lite dyrare modell med fläkt)
Men budget kortet jag hade innan med kylflänsar gick inte heller över 40 grader utom vid speciella tillfällen men då var det 60-70 grader som snabbt sänktes när jag väl stänkt av det spelet/programmet (om det nu inte var väldigt varmt i rummet)

Är du säker? Jo i en bärbar dator kanske det är det. Men i en stationär dator? Mitt ligger runt 40 grader celcius hela tiden. (fast då har jag en lite dyrare modell med fläkt)
Men budget kortet jag hade innan med kylflänsar gick inte heller över 40 grader utom vid speciella tillfällen men då var det 60-70 grader som snabbt sänktes när jag väl stänkt av det spelet/programmet (om det nu inte var väldigt varmt i rummet)
Ja, i en stationär dator. Ligger ditt kort runt 40 med 100% load gissar jag att det inte är ett high-end-kort. Belastar jag mitt överklockade kort fullt ut så ligger det på ungefär 70°C med automatisk fläktkontroll, drar jag upp grafikkortsfläkten i full sprutt går det ner till knappt 60°C. Ska tilläggas att jag har bra luftflöde i burken också, så i en halvdan låda kan tempen lätt klättra iväg upp till 80-90.

Ja, i en stationär dator. Ligger ditt kort runt 40 med 100% load gissar jag att det inte är ett high-end-kort. Belastar jag mitt överklockade kort fullt ut så ligger det på ungefär 70°C med automatisk fläktkontroll, drar jag upp grafikkortsfläkten i full sprutt går det ner till knappt 60°C. Ska tilläggas att jag har bra luftflöde i burken också, så i en halvdan låda kan tempen lätt klättra iväg upp till 80-90.
Jag förmodar att Nvidia 460 GTX räknas som ett "high-end" kort.

Jag förmodar att Nvidia 460 GTX räknas som ett "high-end" kort.
Jag tvivlar starkt på att ett 460 med originalkylare ligger på 40°C vid 100% load när normala idle-temps för det kortet är 30-35°C med ok kylning i burken. Om du not mot all förmodan har så låg temp så är jag väldigt nyfiken på vilket chassi du har och hur kylningen ser ut i det. Bilder vore trevligt, det är ju en fotosite ;)

Och nej, ett 460 GTX är inte high-end.

Hm, ne jag vet inte när den kör på 100% load. Jag bara antog att Starcraft 2 skulle ta ganska mycket kraft. Men det spelet kanske är mer beroende av proccesorn. Ska kolla någon dag vad tempen är när jag spelat en bra stund.

Hm, ne jag vet inte när den kör på 100% load. Jag bara antog att Starcraft 2 skulle ta ganska mycket kraft. Men det spelet kanske är mer beroende av proccesorn. Ska kolla någon dag vad tempen är när jag spelat en bra stund.
Ska du få upp kortet i max load när du spelar ett spel som kortet klarar utan problem måste du också stänga av Vsync, så kortet inte bromsas vid 60fps. Det räcker säkert att kortet jobbar på 50%, om ens det för att nå 60 fps i SC2, alltså inte ens i närheten av max load.

Ah, jag tror jag har runt 40 fps pga mina andra dator komponenter som segar ner spelet. Så jag kanske inte är så bra att jämföra med :p

Tempen verkar ju hög, men flimret vid storleksändring kan ha en bra förklaring, beroende på vad du har för bildkskärm. Med CRT-skärm flimrar det normalt inte när man ändrar storlek, men med LCD, LED och TFT, dvs alla digitala skärmar, flimrar det alltid och ska så göra, eftersom de kan hoppa bara jämna pixelnivåer åt gången när man ändrar.

Tempen verkar ju hög, men flimret vid storleksändring kan ha en bra förklaring, beroende på vad du har för bildkskärm. Med CRT-skärm flimrar det normalt inte när man ändrar storlek, men med LCD, LED och TFT, dvs alla digitala skärmar, flimrar det alltid och ska så göra, eftersom de kan hoppa bara jämna pixelnivåer åt gången när man ändrar.

har lcd
Vadå, är det lcd panelen som uppdateras så långsamt att när en sak rör sig i ena hörnet av ett fönster så flimmrar det andra som i en gammal stum-film? Varför ska t.ex. övre vänstra hörnet behöva flimra när när det står still, och man drar i det nedre högra hörnet?

Jag har nu upptäckt att Windows versions-texten som visas på skrivbordet ibland försvinner och inte kommer tillbaks för än man drar en ikon framför texten.

Det känns som att nvidia kort helt enkelt är skit, jag har aldrig haft nåt som jag varit nöjd med.

Jag har också alltid haft AMD-prosessor baserade datorer och amd äger ju konkurenten till nvidia, kanske därför dom inte funkar så bra.

Tempen är nu 59 grader, den sjönk sen jag satte på sidorna på datorlådan.

har lcd
Vadå, är det lcd panelen som uppdateras så långsamt att när en sak rör sig i ena hörnet av ett fönster så flimmrar det andra som i en gammal stum-film? Varför ska t.ex. övre vänstra hörnet behöva flimra när när det står still, och man drar i det nedre högra hörnet?

Nej, det är en helt annan förklaring. Skärmen kan inte zoomas steglöst, det är inte möjligt med en skärm som har ett fast antal pixlar. Skärmen kan bara ändra storlek i steg, och varje gång den hoppar ett trappsteg så flimrar det. Med en CRT-skärm kan man zooma bilden och får inte den effekten.

Nej, det är en helt annan förklaring. Skärmen kan inte zoomas steglöst, det är inte möjligt med en skärm som har ett fast antal pixlar. Skärmen kan bara ändra storlek i steg, och varje gång den hoppar ett trappsteg så flimrar det. Med en CRT-skärm kan man zooma bilden och får inte den effekten.
Vad snackar du om egentligen? Skärmar har ingen zoom. Kör man en annan upplösning än native så innebär det bara att interpolering sker, vilket gör att bilden inte blir lika skarp som när man har rätt upplösning, men nåt flimmer tillkommer inte.

Vad snackar du om egentligen? Skärmar har ingen zoom. Kör man en annan upplösning än native så innebär det bara att interpolering sker, vilket gör att bilden inte blir lika skarp som när man har rätt upplösning, men nåt flimmer tillkommer inte.

Det handlar inte om ändring av upplösningen, utan zoomning av bilden, att ändra storlek på ett fönster. Visst interpoleras den, men likförbaskat kan storleksändringen på en platt skärm bara ske i steg, medan den kan ändras "steglöst", dvs i väldigt mycket mindre steg, med en katodstråle.

Visst är det förenklat, men förklaringen kanske inte behöver vara för detaljerad?

Ändrar man storleken på ett fönster på en platt skärm så hoppar den i steg till det man väljer. För varje hopp flimrar den till.

Det handlar inte om ändring av upplösningen, utan zoomning av bilden, att ändra storlek på ett fönster. Visst interpoleras den, men likförbaskat kan storleksändringen på en platt skärm bara ske i steg, medan den kan ändras "steglöst", dvs i väldigt mycket mindre steg, med en katodstråle.

Visst är det förenklat, men förklaringen kanske inte behöver vara för detaljerad?

Ändrar man storleken på ett fönster på en platt skärm så hoppar den i steg till det man väljer. För varje hopp flimrar den till.
Det spelar ingen roll om det är en CRT eller LCD-skärm, fönstren är fortfarande uppbyggda av pixlar, en CRT ritar inte upp nånting mellan pixlarna men har däremot ingen fast storlek på ytan den ritar upp pixlarna på (men dock en pixeltäthet som är det minsta avståndet mellan pixlarna). Sen är det i mjukvaran som storleksändringen av fönstren sker, inte i skärmen. Det enda skärmen gör är att visa pixlarna i olika färger. Att dra i ett fönster och göra det större ger inte olika resultat beroende på om det är en CRT eller LCD.

Det spelar ingen roll om det är en CRT eller LCD-skärm, fönstren är fortfarande uppbyggda av pixlar, en CRT ritar inte upp nånting mellan pixlarna men har däremot ingen fast storlek på ytan den ritar upp pixlarna på (men dock en pixeltäthet som är det minsta avståndet mellan pixlarna). Sen är det i mjukvaran som storleksändringen av fönstren sker, inte i skärmen. Det enda skärmen gör är att visa pixlarna i olika färger. Att dra i ett fönster och göra det större ger inte olika resultat beroende på om det är en CRT eller LCD.

Har du missuppfattat vad ett katodstrålerör gör? Visst är det mjukvaran som ändrar storlek och gör att det flimrar på den platta skärmen, men det är stor skillnad på en CRT och en LCD i hur bilden ritas upp, genom att mjukvaran inte hanterar bilden som pixlar i katodstråleröret. Vertikalt är svepet ändligt, men horisontellt är det analogt. "Pixlarna" uppstår i projektionen på skärmen genom en hålmask strax bakom glaset och beror av parallaxen mellan de tre strålkanonerna. Pixlarna på en CRT är alltså en ren hårdvarufunktion som mjukvaran inte kan eller behöver hantera.

Men jag tror att en diskussion om det inte är särskilt inressant för den här tråden.

Har du missuppfattat vad ett katodstrålerör gör? Visst är det mjukvaran som ändrar storlek och gör att det flimrar på den platta skärmen, men det är stor skillnad på en CRT och en LCD i hur bilden ritas upp, genom att mjukvaran inte hanterar bilden som pixlar i katodstråleröret. Vertikalt är svepet ändligt, men horisontellt är det analogt. "Pixlarna" uppstår i projektionen på skärmen genom en hålmask strax bakom glaset och beror av parallaxen mellan de tre strålkanonerna. Pixlarna på en CRT är alltså en ren hårdvarufunktion som mjukvaran inte kan eller behöver hantera.

Men jag tror att en diskussion om det inte är särskilt inressant för den här tråden.

Men då säger du ju att inga lcd skärmar kan användas för rörlig bild? Utan att flimmra?

Förstår faktiskt inte hur du menar

Oftast är det väl ingen mjukvara alls som ritar upp nånting i en crt, det sköter ju grafikkortet, eventuella grafik menyer borde väl funka som på en tv där fastblanking för att släcka tv signalen under t.ex. ett text-tv- tecken.

Pixlarna som visas på en CRT behöver ju inte vara låsta till hålmasken, en 640*480 bild som visas över hela ytan på en crt borde ju i de flesta fall utnyttja flera hål i masken. om inte antalet hål är märkligt få och hålen stora.

De riktiga pixlarna ritas ju av grafikkortet, och om inte skärmen har nån inbyggd elektronik som stänger av den vi extrema förhållanden så kan man ju pressa vertikla och horisontal svepen ända tills elektorniken inte klarar mer. Vill man köra bredbild på en vanlig crt är det ju bara att ställa avlänkningen på höjden så att det blir svarta kanter uppe och nere.

nu är tempen 71 grader

Edit: hurra nu går det att ladda upp bilder igen i fritt forum!
Edit2: bajs, det här är ju inte Fritt forum :(
tv-kortet är igång, kanske därför tempen stiger?

Bilagor

• aaa_tempgpu.jpg
    aaa_tempgpu.jpg
    59.2 KB · Visningar: 251
  • capture_20110105_002612.jpg
    capture_20110105_002612.jpg
    10.8 KB · Visningar: 246
Senast ändrad:
Eftersom du är den som ställde första frågan så stör det kanske inte att halka in på sidospåret, men ett katodstrålerör hanterar inte pixlar överhuvudtaget, medan grafikkortet måste portionera ut bilden i form av pixlar till en plattskärm. Det är en jätteskillnad, och den innebär bland annat att när man zoomar bilden på skärmen, dvs ändrar storlek på fönstret, så kommer bilden att få en del flimmer för att den ändrar storlek i antal pixlar.

Rörliga bilder är en helt annan sak. De behandlas i grafikkortet och delas upp i pixlar efter skärmens upplösning, och de flimrar visserligen, men inte på samma sätt som när man zoomar ett fönster. Det är bara det som rör sig i bilden som hoppar pixel för pixel, och när pixeltätheten är stor så sker det i stort sett omärkligt.

Men när grafikkortet kör en CRT, så portionerar det inte ut pixlar, utan det gör tre svep, ett för varje färg, och svepen är analoga. Eventuella pixlar är inte relevanta för bilden som ritas upp av katodstrålen; den bara varierar i ljushet utefter svepet. Färgen avgörs av strålkanonens parallax mellan hålmasken och fosforn. Skärmen sveper ett antal linjer horisontellt med de tre strålkanonerna, och en sågtandgenerator flyttar svepet lite neråt för varje delsvep. Om sedan själva bilden som ritas upp består av pixlar så är det grafikkorters sak att formatera dem mot katodstrålerörets analoga teknik.

En platt skärm däremot arbetar med pixlar och digital teknik för placeringen av dem.

vad menar du men "zoomar"? Det kan väl inte vara nån skillnad på pixlarna om grafiken kommer från en videofil eller från vindows fönster ritare?

Varför menar du att en stillastående del av windows grafiken ska behöva blinka bara för att nån annan del på skärmen rör sig?

Senast ändrad:
vad menar du men "zoomar"? Det kan väl inte vara nån skillnad på pixlarna om grafiken kommer från en videofil eller från vindows fönster ritare?

Varför menar du att en stillastående del av windows grafiken ska behöva blinka bara för att nån annan del på skärmen rör sig?

När du ändrar storlek på ett fönster så "zoomar" fönsterhanteraren det, och grafikkortet måste räkna om placeringen av alla pixlarna. Det betyder att i stort sett varje pixel inom fönstret som har ändrat storlek kommer att få ett nytt värde.

När en videofilm körs kommer pixlarna visserligen att ritas om för varje uppdatering av bilden, men deras värden förändras inte lika abrupt över hela ytan.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto