Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur värmetålig är Pentax K10d?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Natali-

Medlem
Hej!

Har börjat fundera inför semestern under vilka förhållanden Pentax K10d klarar att prestera. Är det riskfritt att släpa med sig den på en dagstur ut i öknen, förvarad i en LowePro Trekker AW? Finns det kanske några uppgifter på restriktioner över celsiusgradtal från tillverkaren?

Tack på förhand!

Natali

Manualen säger som med alla andra saker i världen 0-40 celcius. Men det är någ väl tilltaget.

Det lär den alldeles säkert klara, det blir nog inte varmare i öknen än det blir i en bil på sommaren. Tänk bara på att inte lämna den i solen. En svart väska är väl inte heller det bästa, blir väl som en bastu. Något ljust som ger skugga, men mycket ventilation.
Och se det också så här; Om du gillar att fotografera och är i öknen, då skall du väl ha kameran med dig. Klart det finns en liten risk, men en risk tar du ju varje gång du använder kameran. En kamera har man ju för att använda. Tror du kan få fina bilder i öknen. Skall ni besöka beduiner, eller de som bor i stenhus i ökenkanten finns det mycket att fotografera på. Ljuset kan nog vara väldigt hårt mitt på dagen, men förhoppningsvis är ni där i gryning eller skymning. Pol filter och graderat ND kan kanske vara bra att ha med ändå. Och en hatt med breda brätten som skymmer himlen (men det gäller ju på alla ljusa platser) och skuggar kroppen mitt på dagen.

Eftersom jag och min K10d bor i utkanten av en oken dar temperaturen under sommaren ligger och dallrar runt 50 grader ibland sa kan jag saga med stor erfarenhet att i alla fall min inte har haft nagot problem. I solen blir det ju dessutom valdigt mycket varmare. Imorgon ska vi (ja jag och min k10d) tillbringa hela dagen utomhus och fotografera universitetets sportdag och jag kanner mig valdigt trygg over att ha just en Pentax nu.

jag forvarar kameran i en Svart Lowepro ibland men oftast i handen eller hangandes over axeln - inga problem!

Lycka till!

Tack för alla svar, det är verkligen uppskattat!

Daniel:
Upp till 40 grader bådar ju ganska gott ändå. Då klarar kameran garanterat mina andra utflyktsmål.

Peter:
Vi åker till Israel i sommar, så jag hade tänkt att bege mig ut i Negevöknen. Skall fotografera dels vid Döda Havet, och med lite tur kommer jag iväg till naturreservatet vid Ein Gedi.

Förra året vi var i Negevöknen låg temperaturen kring säkerligen 45 grader mitt under dagen, och eftersom vi färdades med lokalbuss fanns det inte så stora möjligheter till att skapa något skydd för utrustningen annat än ryggsäcken, som låg konstant öppen för solen under sex timmar.

Tack förresten för tipsen på filter!

Henric:
Runt 50 grader, säger du. Det låter betryggande, håller du dig med "vanliga" objektiv också, som inte är vädertätade? Har du annars några tips på saker man som fotograf bör tänka på i värmen och solen?

Tillverkare brukar ange bara tex 0-40 grader Celsius(är garderade då), men med minusgrader tror jag inte att det är nåt problem annat än med batteriet. Med värme tål säkert kameran 60-80 plusgrader innan för skalet, och det blir det säkert med solen på ett svart skal, eventuellt kan batteriet bli överhettat om det är mycket varmt och du kör hårt med kameran. Det som händer är nog att LCD displayen på ovansidan blir mörk, men den blir ok igen när den har svalnat. En mörk display kan ju antyda att det börjar bli lite varmt...att kameran behöver skugga.

Vad jag skulle ta med i första hand är nog en blåsborste, att putsa frontlinsen eller ett filter med en fiberduk i öknen utan att ta bort sand eller sanddamm är nog dumt. Pol-filter är oxå ett måste för att få till mustigare färger, + vatten och salt för dig...

Kanske du storknar innan kameran gör det, jag skulle inte åka till så varma trakter på sommaren.

Bofoto2 skrev:
Tillverkare brukar ange bara tex 0-40 grader Celsius(är garderade då), men med minusgrader tror jag inte att det är nåt problem annat än med batteriet. Med värme tål säkert kameran 60-80 plusgrader innan för skalet, och det blir det säkert med solen på ett svart skal, eventuellt kan batteriet bli överhettat om det är mycket varmt och du kör hårt med kameran. Det som händer är nog att LCD displayen på ovansidan blir mörk, men den blir ok igen när den har svalnat.
I extrem kyla finns det stor risk att rörliga delar av olika anledningar blir trögrörliga. Det innebär att spegeluppfällning, slutare och fokus kanske inte funkar som det ska. Desutom blir plastdetaljer (och i mindre utsträckning metall) mycket skörare och kan lätt skadas.

I hög värme finns risk för överhettning av vissa detaljer vid intensiv användning. Men i de flesta kameror finns det nog spärrar för det. Förmodligen stänger kameran helt enkelt ner.

Jag förhörde mig om temperaturintervallet 0-40 grader för en tid sedan eftersom jag tyckte det var löjligt snävt för en väderskyddad kamera som uppenbarligen är avsedd att användas utomhus.

Temperaturintervallet 0-40 förklarades just med att LCD-displayer är temperaturkänsliga och att man därför bara kan utlova fullgod bildåtergivning inom det intervallet. Det är inget som går sönder utan det värsta som kan hända är att man får klara sig utan displayen i extrema temperaturer.

Jag fick för övrigt ett klart och tydligt besked om att det INTE handlade om någon friskrivning från ansvar i garantiärenden o.d. utan att kameran var avsedd att klara ”användning i nord/sydpolen och i mycket varma ökentrakter”. De reserverade sig inte ens för mörka fotoväskor o.d. trots att jag hade tagit upp den saken i min fråga. Naturligtvis bör vi ändå iaktta normal aktsamhet, men mer behövs knappast.

Pupillen skrev:
Jag fick för övrigt ett klart och tydligt besked om att det INTE handlade om någon friskrivning från ansvar i garantiärenden o.d. utan att kameran var avsedd att klara ”användning i nord/sydpolen och i mycket varma ökentrakter”. De reserverade sig inte ens för mörka fotoväskor o.d. trots att jag hade tagit upp den saken i min fråga. Naturligtvis bör vi ändå iaktta normal aktsamhet, men mer behövs knappast.

Mailade du Pentax eller?

Harlequinesque skrev:
Mailade du Pentax eller?
Ja, och eftersom jag i min fråga utgick från hur de skulle ställa sig till eventuella garantiärenden om man gick rejält under/över 0-40 gradersintervallet så tror jag man kan lita på svaret. De försökte inte slingra sig ur frågeställningen utan svarade reservationslöst att garantin gäller.

Troligen är det därför ett ickeproblem, d.v.s. kameran är gjord för att tåla mer än fotografen bakom den:)

-Natali- skrev:
Henric:
Runt 50 grader, säger du. Det låter betryggande, håller du dig med "vanliga" objektiv också, som inte är vädertätade? Har du annars några tips på saker man som fotograf bör tänka på i värmen och solen? [/B]

Ja, jag kor med ett oskyddad 16-45 och har inte stott pa nagra problem an sa lange. Det klarade sig utmarkt aven under forra monsunen aven om jag torkade av kameran efter fotografering. Sandstormar ar inte heller det nagot problem for kameran men knastrar illa i munnen :)
Givetvis forsoker jag ju halla kameran ur direkt solljus sa mycket som mojligt, men annars tror jag inte att jag har nagra direkta tips tyvarr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar