Annons

Hur väljer man skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Damocles skrev:
Samsungs 959NF som är med Diamondtron och Natural Flat är en rätt bra och billig 19" skärm.
Fast helt omöjligt att ställa in så att raka linjer blir raka. Jag har en sån, men skulle avråda från köp om den skall användas till fotografi.
 
Ok, det hade jag inte hört om dom. Alla mina diamondtronskärmar jag har suttit vid har varit oklanderliga i övrigt.

Då är det LaCie eller Mistubishi/Nec kvar då.
 
MITSUBISHI 22 tum PLUS230SB-BK

Köpte en svart MITSUBISHI 22 tum PLUS230SB-BK för 5 583 SEK Inkl. moms (svensk moms) från Pixmania.com. Plus 115 kr i frakt. En kanaonskärm känns det som. Fick den igår så jag har inte haft tid att prova riktigt än. Men av vad jag förstått är från tester och användar betyg är det en bra skärm. och på Pixmania är den dessutom billig.

Niklas
 
Re: MITSUBISHI 22 tum PLUS230SB-BK

Niklasan skrev:
Köpte en svart MITSUBISHI 22 tum PLUS230SB-BK för 5 583 SEK Inkl. moms (svensk moms) från Pixmania.com. Plus 115 kr i frakt. En kanaonskärm känns det som. Fick den igår så jag har inte haft tid att prova riktigt än. Men av vad jag förstått är från tester och användar betyg är det en bra skärm. och på Pixmania är den dessutom billig.

Niklas

Upplösning, andra prestanda? Har du en länk?
 
Re: EIZO coloredge

jokkek skrev:
Här finns bra skärmar:

http://www.eizo.se/coloredge.asp

Dyra dock!

Låter för bra för att vara sant, pris?!

Min budget är egentligen runt 10-12k och vill få så mycket som möjligt för pengarna. Det här köpet ska räcka länge. CRT går bort, för stort och för tungt.

Sonys 23" är fantastiskt stor och spräcker min budget ordentligt. Eizo är fantastiskt, eh, rätt?

Är jag dum, ska jag istället gå ner en storlek eller två och spara pengar til nästa uppgradering?

Jag har surfat runt och blir inte klok på uppgifterna. 16-20ms måste jag ha för film och spel, 1600x1200 minst(!) för jobb.

Fotosidan representerar nog den bästa inställningen och jag uppskattar alla synpunkter.

Tyck till!
 
Jag tror du kommer få svårt att få tillräckligt låg latency om du ska ha stora skärmar. Då blir det dyrt. Hittar du någon med väldigt låg latency, kolla då att det är full cykeln och inte bara halva, vilket en del anger för att det ska se bättre ut.

Se till att du inte köper för liten skärm om du ska ha 1600x1200 om du inte är vet att du klarar det, beror på enskild person och vad man gör.

Jag kör fortfarande CRT, men jag har bordsyta som räcker lagom. 180x90 på arbetsbordet. Så mina 22" Diamondtron rymms fint. Kan rekommendera Dualhead också, det tycker jag nästan är mer värt än att ha en stor skärm. Har du kollat på att använde en sekundär skärm, som inte behöver vara lika bra för att få mer total yta. Jättebra att slänga över alla paletter på i photoshop, etc.
 
Damocles skrev:
Jag tror du kommer få svårt att få tillräckligt låg latency om du ska ha stora skärmar. Då blir det dyrt. Hittar du någon med väldigt låg latency, kolla då att det är full cykeln och inte bara halva, vilket en del anger för att det ska se bättre ut.

Se till att du inte köper för liten skärm om du ska ha 1600x1200 om du inte är vet att du klarar det, beror på enskild person och vad man gör.

Jag kör fortfarande CRT, men jag har bordsyta som räcker lagom. 180x90 på arbetsbordet. Så mina 22" Diamondtron rymms fint. Kan rekommendera Dualhead också, det tycker jag nästan är mer värt än att ha en stor skärm. Har du kollat på att använde en sekundär skärm, som inte behöver vara lika bra för att få mer total yta. Jättebra att slänga över alla paletter på i photoshop, etc.


Ja kör oxå med två skärmar men ja tycker det är ganska viktigt att dom är likadana, mest för att det är snyggare;-)
Plus det är jobbigt om saker som kanske ligger mellan hamnar på olika höjd o så;-)
 
Damocles skrev:
Jag tror du kommer få svårt att få tillräckligt låg latency om du ska ha stora skärmar. Då blir det dyrt. Hittar du någon med väldigt låg latency, kolla då att det är full cykeln och inte bara halva, vilket en del anger för att det ska se bättre ut.

Se till att du inte köper för liten skärm om du ska ha 1600x1200 om du inte är vet att du klarar det, beror på enskild person och vad man gör.

Jag kör fortfarande CRT, men jag har bordsyta som räcker lagom. 180x90 på arbetsbordet. Så mina 22" Diamondtron rymms fint. Kan rekommendera Dualhead också, det tycker jag nästan är mer värt än att ha en stor skärm. Har du kollat på att använde en sekundär skärm, som inte behöver vara lika bra för att få mer total yta. Jättebra att slänga över alla paletter på i photoshop, etc.

Jag tänker inte kasta bort min fina Sony Trinitron så två skärmar kommer det bli på bordet.

Men för att komma upp i lite storlek funkar det inte med CRT de flesta verkar väga 30 kilo eller så, ofantligt, Plus att dom är hur djupa som helst, stenålder.
 
Apple skärmar då??

Här sitter vi och pratar skärmar och ingen nämner apple skärmar som båse funkar till Mac och PC (med speciell konverterare). De är bland de snyggaste och bästa skärmar som finns för bilbehandling. Själv sitter jag och jobbar på en Pc och en 23" Apple Cinema skärm och är stört nöjd med den. Färgåtervining, skärpan är i toppklass. Ett stark rekomendation till någon som vill ha en riktigt bra skärm.
 
Info om Mitsubishi Diamond Plus 230SB

CRT Type: 550 mm (22 inch); SuperBright DIAMONDTRON aperture grille CRT
Active Screen Size: 510 mm (20 inch)
Anti-Reflection System: OptiClear+ coating
Active Display Area: 406 mm x 304 mm (Full scan)
Grille Pitch: 0.24 mm
Dot Clock: 300 MHz
Horizontal Frequency: 30–115 kHz
Vertical Frequency: 50–160 Hz
Optimum Resolution: 1600 x 1200 at 85 Hz
Maximum Resolution: 1920 x 1440 at 76 Hz

http://www.nec-mitsubishi.com/coremedia/download/61058/DiamondPlus230SBBK-Datasheet-english.pdf
 
Re: Info om Mitsubishi Diamond Plus 230SB

Niklasan skrev:
CRT Type: 550 mm (22 inch); SuperBright DIAMONDTRON aperture grille CRT
Active Screen Size: 510 mm (20 inch)
Anti-Reflection System: OptiClear+ coating
Active Display Area: 406 mm x 304 mm (Full scan)
Grille Pitch: 0.24 mm
Dot Clock: 300 MHz
Horizontal Frequency: 30–115 kHz
Vertical Frequency: 50–160 Hz
Optimum Resolution: 1600 x 1200 at 85 Hz
Maximum Resolution: 1920 x 1440 at 76 Hz

http://www.nec-mitsubishi.com/coremedia/download/61058/DiamondPlus230SBBK-Datasheet-english.pdf

Tack info Niklas, tack även för att du mailade samma info. Du måste ha missat att jag är efter en LCD, CRT-skärmar är nog bra men dom är alldeles för stora och tunga för skrivbordet när man kommer över 19".

Du har inget tips på en bra 1600x1200 LCD eller bredare?
 
Det är tyvärr det avvägandet du får göra idag om du ska ha en stor TFT-skärm. Stor eller snabb, och allting dyrt, tekniken är inte riktigt helt mogen ännu på dom punkterna.

Kör du med dubbla skärmar kan du ju iaf kanske använda din Trinitron för film, spel blir ju beroende av hur du har skärmarna uppställda.

Iaf, lycka till, jag avundas dig inte dilemmat att välja.

Men för att komma upp i lite storlek funkar det inte med CRT de flesta verkar väga 30 kilo eller så, ofantligt, Plus att dom är hur djupa som helst, stenålder.
Jo, jag vet, mina väger ca 40kg styck, men jag har också ett specialbyggt bord från kinnarps. Inget IKEA här inte.
 
Damocles skrev:
Det är tyvärr det avvägandet du får göra idag om du ska ha en stor TFT-skärm. Stor eller snabb, och allting dyrt, tekniken är inte riktigt helt mogen ännu på dom punkterna.

Stämmer inte helt, kolla 1920-breddsskärmarna, dom har ofta 16ms responstid, det är väl för att de ska kunna användas även för HDTV som har just den bredden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.