Är du ute efter liten åtgången yta för skärmen är det ju TFT som gäller. Däremot för du en bättre bild med en CRT för samma pengar som du lägger ner på din TFT.
Tänk på att även om en bra TFT ger färg- och ljusstarka bilder har de fortfarande lägre färgupplösning än en CRT. Det beror delvis på att en TFT inte alls har samma typ av responskurva (gamma) mellan nivåskillnader som en CRT-skärm har. Problemet brukar oftast visa sig i mörka partier med mjuka skalor.
Tänk på att även om en TFT-skärm säger sig ha 16 miljoner färger (8 bitars upplösning per kanal) så är det ofta inte så. Många skärmar använder någon form av dithering, vilket betyder att de ändrar en pixel snabbt mellan två olika färger för att få ett mellanting. Den "riktiga" upplösningen kan vara så lite som 6 bitar (64 nivåer) per färgkanal.
Ett annat problem är just som jag skrev tidigare, nämligen Gamma. Eftersom grafikkortet skickar ut gamma-kompenserat bilddata anpassat efter CRT-skärmens gamma på 2.2/2.5, måste TFT-skärmen kompensera tillbaka till sin responskurva (närmast linjär). Det medför en del förluster (lägre upplösning), framförallt i mörka partier.
Jag kan tillägga att en del grafikkort, tex Matrox Parhelia har en 10-bitars digital till analog omvanling. Det har betydelse för att bl.a. minimera förluster vid till exempel gamma-korrigering/emulering. 10 bitar motsvarar 1024 nivårer, istället för 256.