Annons

Hur väljer man skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Calle S skrev:
Inte en aning, jag har aldrig använt den. Jag ställer färgnivåer i Matrox egna kurvor, en basic och enkel kalibrering, och använder mig av samma profil i P-shop som tidningen.


Hur gör du då, vad utgår du ifrån för att få rätt färgnivå?

// Conny
 
connyM skrev:Hur gör du då, vad utgår du ifrån för att få rätt färgnivå?
Jag använder mig av samma profil som tidningen och ställer skärmen manuellt, precis som jag gjorde på min Sony Trinitron. Det finns kalibreringstillbehör som funkar till tft, men för mig har det inte varit aktuellt. Funkar bra ändå. Hittills iallafall...!
 
Är du ute efter liten åtgången yta för skärmen är det ju TFT som gäller. Däremot för du en bättre bild med en CRT för samma pengar som du lägger ner på din TFT.

Tänk på att även om en bra TFT ger färg- och ljusstarka bilder har de fortfarande lägre färgupplösning än en CRT. Det beror delvis på att en TFT inte alls har samma typ av responskurva (gamma) mellan nivåskillnader som en CRT-skärm har. Problemet brukar oftast visa sig i mörka partier med mjuka skalor.

Tänk på att även om en TFT-skärm säger sig ha 16 miljoner färger (8 bitars upplösning per kanal) så är det ofta inte så. Många skärmar använder någon form av dithering, vilket betyder att de ändrar en pixel snabbt mellan två olika färger för att få ett mellanting. Den "riktiga" upplösningen kan vara så lite som 6 bitar (64 nivåer) per färgkanal.

Ett annat problem är just som jag skrev tidigare, nämligen Gamma. Eftersom grafikkortet skickar ut gamma-kompenserat bilddata anpassat efter CRT-skärmens gamma på 2.2/2.5, måste TFT-skärmen kompensera tillbaka till sin responskurva (närmast linjär). Det medför en del förluster (lägre upplösning), framförallt i mörka partier.

Jag kan tillägga att en del grafikkort, tex Matrox Parhelia har en 10-bitars digital till analog omvanling. Det har betydelse för att bl.a. minimera förluster vid till exempel gamma-korrigering/emulering. 10 bitar motsvarar 1024 nivårer, istället för 256.
 
Senast ändrad:
Jag kan tillägga att en del grafikkort, tex Matrox Parhelia har en 10-bitars digital till analog omvanling.
Men är inte detta om man kör via vga utgången. Om man kör dvi så är ju signalen digital, eller har jag fel. Med tft kör man ju oftast dvi
 
Samsung 710N

Är det någon som har använt eller sett Samsung 710N? Den är tydligen endast analog, men har bättre kontrast och betrakningsvinkel än 172X. Hur påverkar analog resp digital signal bilden?

710N:
Ljusstyrka: 300 cd/m2
Kontrast: 600:1
Betraktningsvinkel (H/V): 160° / 160°
Responstid (på-av-på): 12ms
Gränssnitt: Analog

172X:
Ljusstyrka: 270 cd/m2
Kontrast: 500:1
Betraktningsvinkel (H/V): 120° / 110°
Responstid (på-av-på) 12ms
Gränssnitt Analog/Digital

/ Andreas
 
Är det bara jag som inte ser någon som helst skilland mellan DVI o VGA..
Kör två samsung 191T en via DVI o den andra VGA.
O när det gäller skräpa, så är dom identiska.
Båda är för övrigt kaliberade med Eye-one display.

Det ända som är störande är att när man kör dvi så minskar kontrollmöjligheterna på själva skrämen
 
Två samsung 191t o ett ati 9700 kort.....
Skärmen som går via DVI kan man tex bara styra ljus, saker som kontrast o färgblandning går inte att styra på skrämen...

Ja menar det går till viss grad att styra på grafikkortet under dess inställingar...

Inte för att ja har något jätte behov av det, mest en iaktagelse.
 
HAr letat massor här på forumen men inte kommit fram till vad jag ska köpa för skärm.

-Helst TFT men crt är ok och med tanke på min budget så blir det nog crt.

-Vill inte lägga mer än 3000:- och vill ha så stor skärm som möjligt.

Kan någon vänlig själ skriva ner några bra skärmar jag kan välja mellan?
 
Jag har en 710T. Men helt klart måste man kalibrera den, utskrifterna stämmer inte vidare längre (min gamla sunkiga crt skärm var bättre). Imorgon ska jag hämta min Monaco optix xr och hoppas på att allt ska bli bra igen. Bara jag begriper hur man stänger av alla andra korrigeringar som görs!
/thomas
 
-Helst TFT men crt är ok och med tanke på min budget så blir det nog crt.

-Vill inte lägga mer än 3000:- och vill ha så stor skärm som möjligt.
Kolla på Samsungs CRT 959 Diamondtron eller motsvarande. Bra ljusstyrka och färgåtergivning. 19" rör.

Det är nog det bästa du kan få för en 3 lax.
 
Diamondtron är precis som Trinitron ett rör som har plan yta och använder aperture grill(galler mask tror jag det heter på svenska. Skillnaden ligger i att Sony har patent på Trinitron och Mitsubishi har patent på Diamondtron. Dynaflat är sist jag kollade Samsungs benämning av bildrör som är plana på ytan och använder ofta Diamondtron teknik.

Gallermask består av en vertikal mask som hålls fast av 2st stabiliseringstrådar vilka syns som svaga linjer, 1/3 in från över- och underkant. En de störs sig på dessa, en del gör det inte. Denna mask har hög ljusgenomsläpplighet.

Shadowmask/skuggmask är en annan typ av mask som är av mer tradionell typ. Altså att varje pixel är ett hål i masken, inte riktigt lika ljusstark, men saknar linjerna 1/3 in på skärmen. Billigare att tillverka i regel.

Jag rekommenderar en Diamondtron i dagens läge. Sen om den har Dynaflat/Natural Flat eller inte, kvittar. Samsungs 959NF som är med Diamondtron och Natural Flat är en rätt bra och billig 19" skärm.
 
Vad tycks, om man vill ha en riktigt stor LCD-skärm, är det vettigt att köpa

Eizo Flexscan L885 20" för 12500kr

http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010058055

eller ska man löpa hela linan ut och köpa nya

Sony SDM-P234 23" för 20000kr

http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010071788

Sonyn är dyrare men har kort responstid och riktigt bred skärm 1920x1024. Jag antar att Eizon har bättre färgåtergivning.

Jag hoppas kunna göra mesta jobbet på nya LCDn men kommer nog ha en CRT Trinitron vid sidan av för att kolla färgerna i värsta fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.