Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur väljer jag nya objektiv till min Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

dropkick

Aktiv medlem
Rubriken kanske är lite luddig. Men jag har nog aldrig läst någon recension på Pentax objektiv i någon fototidning. Varför är det så och hur ska jag göra om jag vill köpa nya objektiv? Jag vill ju inte bara chansa på något. Man börjar ju nästan fundera på att byta kameramärke. Men det vill jag helst inte göra då jag trivs bra med min Pentax.

Men det kanske finns någon som kan hjälpa mig lite i den här frågan. Just nu har jag en standard 28-80 zoom med ljusstyrka 3,5-5,6 som följde med kameran. Men jag börjar känna att jag skulle vilja ha ett bättre, skarpare och ljusstarkare objektiv med ungefär samma brännvidd.Jag funderar även på att köpa något objektiv med mer vidvinkel.

Så är det någon som har några tips på bra Pentax objektiv eller länk till någon sida med tester så vore jag tacksam. Jag kan även tänka mig att köpa t ex Sigma eller Tamron om de har några bra alternativ. Jag vill även att det ska vara både manuell och autofokus på objektiven.

Deras zoomar till analoga kameror har aldrig varit särskilt bra. Däremot är fasta mycket bra.

Att de fasta ska vara bra har jag läst. Har faktiskt ett par äldre manuella. Men det känns bekvämt att ha en liten zoom om man t ex ska ut och resa. Och nu har jag sett att Tamron har ett 28-75/2,8 som verkar ha fått bra omdömen i tester. Jag har Tamrons 90mm macro sedan tidigare och det är jag nöjd med. Så det lutar nog kanske åt att det blir ett Tamron.

tja detta gäller ju universalt för gluggar men se efter vilket det lägsta bländar värdet, ju mindre desto bättre och håll dig till kända märken som Ricoh, Tamron, Sigma och liknande om du ska shoppa äldre gluggar dvs...

Pentax fattningen är ju licens fri om jag minns rätt... och avskräck dig inte från gammla gluggar, de fungerar även till digitalfoto men beroende på sensor storlek så förändras brännvidden något. Du kan ofta få bra gammla gluggar till bra billiga priser.

C.
(Jag önska att jag hade köpt en pentax istället för en Nikon, billigare gluggar och lättare att hitta)

Fast begpriserna på pentaxgluggar har gått upp rejält sen *ist Ds släpptes. Speciellt A-serien och nyare.

Pentax har en del bra zoomar för småbild också. Deras FA*28-70 och FA*80-200 är inte sämre än nån annans, sen är FA*250-600/5,6 inte dålig heller ;) Fast dessa kostar mycket mer än tex. canons motsvarigheter av nån anledning trots att de inte har USM och IS och sånt.

I mer normala prisklasser så är 20-35/4 bra också om du ska ha zoom. Annars rekommenderar jag precis som Benny FA35/2. FA77/1,8 är helt underbar också, jag hoppas kunna äga en sån en dag.

De fasta objektiven som nämnts verkade ju fina. Blev lite sugen på en FA77/1,8. Men det får nog bli ett senare köp.

Men nu är det en zoom jag vill ha. Och den som verkar vettigast än så länge är nog Tamron 28-75/2,8 XR Di. Kan det vara ett ett bra köp tro? Finns det någon liknande från Sigma som också fått bra betyg?

Och eftersom de tester jag läst på nätet är gjorda med digitalkameror och jag har en analog, så måste jag fråga om det gör någon skillnad på objektivets bildkvalitet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar