Annons

Hur väljer du porträttglugg?

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Nu har jag länge funderat på att skaffa mig en ordentlig porträttglugg. När jag kollar runt här på FS ser jag att många använder just 50/1,8, 50/1,4. hur kommer det sig att det inte alls lika ofta pratas om just 85/1,8? är det närgränsen som avgör?
Personligen tycker jag att det ofta är en nackdel att komma nära objektet då modellen blir nervös osv.

Visst är 1,4 bättre än 1,8 men samtidigt skiljer det ju rätt lite... Finns det en kvalitetsskillnad mellan gluggarna jag inte har fattat?

/L

De flesta använder en digitalkamera med APS-C sensor, alltså en kamera med en sensor som croppar utsnittet (även benämnd 1.6x DSLR)

Med ett 50mm får man ett utsnitt motsvarande 80-85mm med ett 50mm objektiv. Därför är dessa objektiv betydligt populärare än t.ex. 85mm objkektiven, som följdaktligen då motsvarar ett utsnitt motsvarande 135mm.

Jag har ett 85/1.8 till min kamera (som har lite större sensor) och det motsvarar ett utsnitt jämfört med småbild på ca 105mm, vilket jag tycker är alldeles ypperligt för porträtt.

Nej det är ingen kvalitetsskillnad, i varje fall inte till 85:ans nackdel.

Jo, det är ju sant. har själv en 20D. innan fotade jag med Hasselblad och använde mest 150mm vid porträttfoto, Inte är väl det speciellt ovanligt?

Tack förresten för ditt snabba svar!

/L

Hasselblad har större filmformat och därmed blir den brännvidd som kan sägas vara "normal" en annan, vanligtvis 80mm. På H-blad brukar 150 eller 180 vara ett populärt val för porträtt.

Själv hade jag en EF 85/1.8 tidigare. Det var en av de skarpaste gluggar jag haft. Visserligen blir en 50/1,8 = 80/1,8 på en DSLR med mindre sensor (APS-C) man med 85:an får du kortare skärpedjup och mer oskärpa i bakgrunden. Fotar du inte i studio med begränsad yta så tycker jag att 85 kan vara ett bra alternativ även om den kanske är en aning "lång" på en 20D.

...så mot bakgrund av detta skulle du rekommendera mig att skaffa en 50/1,4 istället? Vet nån om det diffar i skärpa mellan dessa objektiven?

/L

Jag har använt mitt 50mm/1.4 väldigt mycket på min 1.5 crop..dvs det bli 75mm.
Det har funkat jättebra för porträtt!

Nu har jag skaffat en 35/f2.0 och det blir ca 50mm(normal) och den funkar åxå väldigt bra, speciellt när det är lite trängre och man vill ha helkroppsporträtt.

50mm rekomenderar jag oerhört starkt till DSLR med mindre sensor än 5D & 1Ds

Skulle jag själv välja mellan mitt 70-200/4L och mitt 50/1.8 (på min 300D med 1,6x crop) så faller valet tveklöst på 70-200:an till porträtt. Jag tycker dels att zoomen gör det enormt smidigt att få den bilden jag vill ha på nolltid, då jag sällan tar uppställda bilder, så bilden kanske bara finns där en väldigt kort stund. Och då uppskattar jag att kunna zooma in och ta den bilden jag tänkt mig, istället för att rusa mot modellen... :D Förutom det så upplever jag att det alltid är lättare att fånga folk på lite avstånd....50mm:aren kommer jag för nära med, och kräver en fokuserad och väldigt avslappnad modell, något jag inte ännu jobbat med. =) Det är ofta jag tagit porträtt på 100-200mm, alltså motsvarande 160-320mm.

Tycker även jag får klart skönare bokeh och kontrast/färgåtergivning med L-zoomen än 50mm:aren. Vill jag gå nära sätter jag hellre på 17-40/4 och använder den på 40mm faktiskt, just för färger, kontraster och bokeh.

Det var mina små förslag.

Edit: med porträtt menar jag oftast huvud och lite runt om...sällan helkropps...då skulle jag givetvis använda 17-40 zoomen istället för 70-200:an...annars får det finnas en väldans massa utrymme. =)

Jag använder 50/1,4 mest av alla objektiv, och jag fotar mest människor. Har jag ett lugnare motiv än vanligt fungerar 100/2 väldigt bra. Dessa två objektiv upplever jag som väldigt skarpa och jag tycker att de har vackrare bokeh än någon zoom jag har provat. Nya 24-105:an t ex är väldigt smidig och skarp, men ger inte lika snygg övergång från skarpt till oskarpt.

LasseL skrev:
Vet nån om det diffar i skärpa mellan dessa objektiven?

/L

Så vitt jag vet finns ingen synbar skillnad i skärpa mellan 50/1.4 och 1.8. Kanske att 1.4 är aningen skarpare, men jag tror inte att det är något som märks med blotta ögat. 85/1.8 är väldigt skarp. Jag upplevde den själv som skarpare än mitt 50/1.8. Alla dessa objektiv tillhör definitivt de skarpare av canons fasta gluggar. Bättre finns, men då med ett L och en röd ring till (minst) dubbla priset. Själv tycker jag inte att fast L-optik är värd så mycket mer även om den är en aning bättre i både skärpa och byggkvalitet

/ Joacim

Jag har både 50/1,8 och 85/1,8, och båda är jättebra porträttobjektiv. 85:an är en helt underbar bit glas och är nog favoriten i min samling, men under senare tid har jag börjat att använda 50:an mer och mer.

Tror helt enkelt att det är svårt att bli beviken på något av objektiven.

ska man jämföra 50/1.4 och 50/1.8 på f1.8 skulle jag med all säkerhet tro att 50/1.4 är betydligt skarpare. 50/1.8 på full öppning är ok när det gäller skärpa, men inte mer. Personligen uppfattar jag min 50/1.8 som SKARP på f2.5 och framåt.

LasseL skrev:
...typiskt. Nu vet jag varken in eller ut. :)

Det finns ytterligare en möjlighet i EF-S 60 macro. Efter vad jag sett finns det folk här på sidan som tycker att den duger bra till porträtt. Nackdelen är ljusstyrkan och att den inte funkar på alla hus, men å andra sidan får två gluggar i en.

Blev det lättare nu ;-)

/ Joacim

LasseL skrev:
...typiskt. Nu vet jag varken in eller ut. :)

Vi skulle kunna mötas upp efter jobbet någon kväll och ta en fika, så kan du få testa mina objektiv. Kan nog tom låna ihop en 50/1,4 också så kan du testa alla tre.

Privatmessa mig om du är intresserad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar