Annons

Hur välja rätt fokusområde?

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidJPersson

Aktiv medlem
Är det något jag fortfarande kämpar med trots diverse kurser och år av kameraägande så är det att välja rätt fokusläge beroende på situation.

Sitter någon här med Sony? Jag tycker nämligen att det är lite oklart alltihop. Finns allt från brett till mitten, liten, medium, stor, zon etc.

Brukar exempelvis köra brett ifall jag har säg F8-F11 i ett rum och bara vill få med så mycket som möjligt. Samtidigt som jag kör medium och bestämmer fokus på ex en kaffekopp och vill blurra bakgrund vid 1.8 eller liknande.

Men finns det andra tumregler? Säg att jag är i ett rum med mycket människor. Kanske en restaurang. Vad ska jag välja att fokusera på? Manuellt känns meningslöst för då tar det tid. Kör man ex brett så väljer kameran lite hux flux.

Äh. Rörigt som fasen tycker jag.
 
Är det något jag fortfarande kämpar med trots diverse kurser och år av kameraägande så är det att välja rätt fokusläge beroende på situation.

Sitter någon här med Sony? Jag tycker nämligen att det är lite oklart alltihop. Finns allt från brett till mitten, liten, medium, stor, zon etc.

Brukar exempelvis köra brett ifall jag har säg F8-F11 i ett rum och bara vill få med så mycket som möjligt. Samtidigt som jag kör medium och bestämmer fokus på ex en kaffekopp och vill blurra bakgrund vid 1.8 eller liknande.

Men finns det andra tumregler? Säg att jag är i ett rum med mycket människor. Kanske en restaurang. Vad ska jag välja att fokusera på? Manuellt känns meningslöst för då tar det tid. Kör man ex brett så väljer kameran lite hux flux.

Äh. Rörigt som fasen tycker jag.
Är det något som hindrar dig att använda en liten fokuspunkt mitt i sökaren, sikta där du vill ha fokus, låsa AF och sedan komponera om? Så har folk använt AF ända sedan den kom på 80-talet.
 
Senast ändrad:
Är det något jag fortfarande kämpar med trots diverse kurser och år av kameraägande så är det att välja rätt fokusläge beroende på situation.

Sitter någon här med Sony? Jag tycker nämligen att det är lite oklart alltihop. Finns allt från brett till mitten, liten, medium, stor, zon etc.

Brukar exempelvis köra brett ifall jag har säg F8-F11 i ett rum och bara vill få med så mycket som möjligt. Samtidigt som jag kör medium och bestämmer fokus på ex en kaffekopp och vill blurra bakgrund vid 1.8 eller liknande.

Men finns det andra tumregler? Säg att jag är i ett rum med mycket människor. Kanske en restaurang. Vad ska jag välja att fokusera på? Manuellt känns meningslöst för då tar det tid. Kör man ex brett så väljer kameran lite hux flux.

Äh. Rörigt som fasen tycker jag.
Det låter som om du inte vet att kameran bara sätter fokus på en punkt! Ju fler punkter (ju större område du väljer) desto större chans att kameran inte sätter fokus på det du vill. Vill du ha full kontroll är det nog en punkt eller ögonfokus som gäller när du fotar ett motiv med t.ex. många delkomponenter (t.ex. rum med många människor).

Sedan är det bländaren (och avståndet) som avgör hur mycket du får skarpt och absolut inte hur stor AF-zon du väljer.
 
Är det något som hindrar dig att använda en liten fokuspunkt mitt i sökaren, sikta där du vill ha fokus, låsa AF och sedan komponera om? Så har folk använt AF ända sedan den kom på 80-talet.

Fungerar förstås, åtminstone om man inte har för kort skärpedjup och komponerar om för mycket, i och med att fokusplanet vrider sig med kameran. Följande fokus går förstås också dåligt, om det inte är så att man använder ett läge med motivföljning där vad som ska följas bestäms av var man sätter punkten vid start.
 
Jag tror att problemet du beskriver är något som vi alla kämpar med.

När jag fotar landskap sitter jag ofta på stativ och har tid. Jag börjar oftast med en fokuspunkt enligt tredjedelsregeln, dvs där uppskattningsvis avståndet är 1/3 från botten av bilden dit jag vill att det ska vara skarpt.

Sen tar jag en testbild och zoomar in till 100% i olika delar av bilden för att kontrollera skärpan. Blir det inte som jag vill får jag flytta fokuspunkten eller minska bländaren.

Jag brukade ibland fokusstacka, men jag tycker inte att man vinner så mycket på det. Det är helt ok om bakgrunden långt bort i fjärran är lite blurrig.

För porträtt ska närmsta ögat vara perfekt i fokus. Eye-AF funkar nästan alltid perfekt för mig.

Det klurigaste är gatufotografering. Ibland låter jag kameran göra hela jobbet men det är lite hit'n'miss, ibland en fokuspunkt och ibland manuellt.
 
Det finns ju bara ett skärpeplan och vill man bestämma var man lägger det så är det en fokuspunkt som gäller. Bländaren styr det upplevda skärpedjupet.
Flera fokuspunkter är bra att ha när man inte vet var i bilden det närmsta objektet kommer att befinna sig när man trycker av. Eller om man vill låta kameran välja något objekt slumpartat, och det vill man sällan.

Bländare 10 inomhus innebär lång slutartid (stativ) eller högt iso. Det förra mindre bra om man har människor som motiv.
 
Större fokusområde använder jag exempelvis när jag ska följa en löpare som springer. Det kan vara svårt att hålla kvar en särskild punkt på ett bra ställe på löparen. Får kameran då "reservpunkter" kan det gå lättare.
 
Jag brukar ta flera bilder för att testa vad som fungerar. I den här bilden visste jag att jag vill ha ett kort skärpedjup, men visste ej riktigt var i bilden fokus ska sitta. Jag prövade på trädet närmast i bilden, men då tappade jag mycket av det andra som syns. Jag prövade i mitten av avståndet, men något saknades. Till sist kom jag fram till att fokus längst bort var det som gav mest skärpa och gör bilden lite 3D. Jag tror att man lär sig sätta fokus beroende på olika motiv helt enkelt. Man får träna och se vad som passar bäst.
 

Bilagor

  • c1.jpg
    c1.jpg
    914.5 KB · Visningar: 28
Så liten som möjligt brukar jag gå efter. Använder oftast en punkt, är det något som rör sig en ruta mindre och är det fritt utan hinder en ruta större. Problemet med större rutor är att den kan sätta fokus på något annat som är närmare. Har man inte någon intelligent AI funktion igång så kan det bli fokus på ett träd i periferin istället för objektet. Har man tex ögonfokus så borde inte detta problem uppstå, så det beror lite på vad man har för objekt.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar