Annons

HUR vädertät är Canon 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Earl

Medlem
Undrar lite hur mycket man vågar lita på husets vädertätning. Kan man ha den framme och få regnstänk på den utan att få problem? Sen kan det ju alltid regna mer eller mindre...

/K
 
jag har använt min utomhus i rejäla timslångs regnskurar flera gånger. Aldrig brytt mig om att försöka skydda kameran på något vis. Det har funkat för mig

Petter ...
 
Ingen (system-)kamera är "tät", dom har bara olika grad av "skydd". Så det är lite av en chansning även om dom för det mesta klarar betydligt mer oväder än man skulle tro - men ibland räcker det med en lätt skur om man har otur. Jag har fotat med 1D-hus i riktiga skyfall och det har gått bra, men samtidigt ser man många proffsfotografer som har regnskydd på sina kameror i mindre regn.

Jag tror sunt förnuft räcker långt, om du själv står ut med duggregnet så klarar sig säkert kameran också, om du står som en dränkt råtta i monsunregn så är förmodligen kameran i fara.

En billig försäkring att ha i kameraväskan är en plastpåse och ett gummiband, gör ett hål för frontlinsen och sätt fast med gummibandet runt motljusskyddet. Eller köp färdigt, OpTech Rainsleeve för några kronor.
 
Tycker det största problemet när man fotar ute i regn är inte kameran utan regnstänk på objektivet som dyker upp som suddiga fläckar i bilden.
 
Jag kan väl tycka att fukten är en stor bov i dramat också
även om man inte står i direkt regn så kan ju fukt tränga in och döda kameran
ibland behövs bara lite värme, torktid och lite kärlek så funkar den igen :)
 
Imma i sökaren är det som stör mig mest i dåligt väder.
Och vatten på glasögonen.
 
Undrar lite hur mycket man vågar lita på husets vädertätning. Kan man ha den framme och få regnstänk på den utan att få problem? Sen kan det ju alltid regna mer eller mindre...

/K

Första gången jag var i regn med min slutade joysticken funka neråt och till vänster. Extremt irriterande. Torkade såklart ur efter en natt inomhus, men sen dess kör jag alltid med genomskinlig badmössa.

På kameran.
 
Om det bara är fukt i luften och inte droppar på kameran kan den knappast "döda kameran". Däremot har dom som bor i extremt fuktiga klimat problem med kondens, mögel och sånt, men det gäller inte i våra snustorra bostäder i Sverige.
 
Imma i sökaren är det som stör mig mest i dåligt väder.
Och vatten på glasögonen.
Jag har glasögon, men jag satte på en korrektionslins på kameran. Den flyttar inställningsområdet för dioptrijusteringen, så nu kan jag använda kameran med glasögon, om jag vrider justeringen till ena änden, och utan glasögon med justeringen i andra änden.

Är det regnigt och jag fotograferar idrott ränner jag också ofta omkring, och då blir man själv lite varm och sen immar det igen utav h-e. Då går det bättre utan glasögon.
 
Tack för tipset! Jag ska undersöka om det fungerar, jag är inte säker att jag gillar att vara utan glasögonen, men jag kan kanske vänja mig.
 
Wow. Mådde illa när jag såg vad han gjorde. Men jag har sett minst en person på T-banan med mark 1D X och en 24-70 + motlusskydd som slog objektivet i väggen/spärren utan att bry sig. Är det vanligt?

Det händer någon gång att kameran slår i en dörrkarm eller trappräcke om man är lite oförsiktig. Jag har ofta en kamera hängande från vardera axeln och är det lite trångt kan det ju hända. En liten duns klarar kameran utan problem, värre är det om man tappar den från lite höjd så den får upp farten innan den slår i ...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.