Annons

Hur utföra tester av olika filmer?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Har under en tid tänkt utföra lite mer seriösa tester på olika diafilmer, istället för som hittills gå efter enbart känslan på de exponerade rutorna. Är det någon som har förslag på hur testerna ska utföras? Jag tänker dels på själva metoden..och kanske också rent tekniskt för att få ett så jämt resultat som möjligt.

Det som jag själv har tänkt mig är det här:

Som motiv hade jag tänkt använda mig av tre st nya handdukar där texturen finns kvar; 1st röd, 1st vit och 1st blå som läggs upp bredvid varandra. Jag använder manuella inställningar och mäter ljuset med min inbyggda spotmätare mot ett gråkort. Först tar jag en bild efter ljusmätarens förslag (normalexponerad) och sedan från -3 till + 3 med halva stegs intervaller. Den här proceduren hade jag tänkt genomföra dels mitt på dagen när solen står som högst, och dels mitt på dagen i skugga. Helst skulle jag vilja göra samma procedur vid skymningstid också..vilket nu blir svårt eftersom jag helst vill utföra samtliga tester under en och samma dag. Det går förvisso att använda dubbla exemplar av filmerna om så skulle vara.

Någon form av skärpetest hade jag också tänkt mig..förmodligen mot någon taggig buske eller mot ett textbaserat motiv.

Som sagt, det är manuella inställningar och spotmätning som gäller, liksom användande av stativ, trådutlösare och spegeluppfällning förstås.

Hur låter ett sådant test? Något annat jag bör tänka på? Kanske andra förslag på lämpliga testmetoder?


Ett problem är dock den nuvarande årstiden, eftersom det (som jag upplever det) ständigt är gråmulet väder. Ibland tittar solen fram, men för kort stund för att jag ska hinna utföra testerna på ett bra sätt.

Filmerna jag har tänkt använda är:

- Kodak E100VS
- Kodak E100G
- Kodak E100GX
- Fuji Velvia 100F
- Fuji Provia 100F
- Fuji Astia 100F
- (Vid ett senare tillfälle också New Sensia 100)


Är det någon som känner till några seriöst utförda tester av filmerna? Kan vara intressant att ta del av dessa, även om man vill utföra de själv och dessutom se originalbilderna från testet.
 
Borde det inte finns någon sorts standardiserade testkort typ de som används vid bedömning av skärpa ?
 
Vad menar du med "standardiserade testkort"?

Misstänker att du menar att det bör finnas testkort i rött, vitt och blått som erhåller "korrekta" färger som man kan använda istället för handdukarna..eller?
 
Jag her sett att det finns testkort för att bedömma skärpa och upplösning som har ett antal linjer med olika upplösning, bokstäver, svarta och vita fält etc, etc. Brukar bl.a. förekomma i tester av objektiv.

Det verkar bara rimligt att det skulle finnas något motsvarande med t.ex olika standardiserade färger för att ha som referens. Frågeställningen kan ju knappast vara ny...
 
Tidningen FOTO använder något slags standardkort när de testar kameror och objektiv. Om det är det du menar Jan?

Det kortet verkar täcka in allt som har med upplösning och skärpa att göra.

Men ingenting med färger vad jag förstått.
 
Om du tänker göra sådan tester vid olika ljusförhållanden rekommenderar jag att du använder en ljuskälla som du kan kontrollera!

Hur skall du annars kunna jämföra olika filmer när du inte kan garantera att det är samma färgtemperatur vid varje exponeringstillfälle?

Sen är det som nämnts tidigare i tråden bra att ha med ett referensobjekt, en färgkarta.
Denna kan man då refera till om/när man skannar bilderna i ett senare skede.
 
Vad kommer du att vilja kunna dra för slutsatser från testet?

Ett test såsom det du beskriver med handdukar och gråkort är jättebra för att lära känna en films gränser. Men med tanke på det stora antalet filmer så gissar jag att du snarare vill göra jämförelser. Då tycker jag personligen att det är vettigare att göra tester på verkliga motiv eftersom valet bör baseras på hur bra filmen funkar för det du använder den till.

Jag tycker att en vettig utgångspunkt är att definiera problemområden. Typ "Jag tycker att Velvia ser så ful ut när jag fotograferar solbelysta lövverk". Eller "Det är skitjobbigt att de röda färgerna i film X så snabbt blir övermättade". Eller "Film Y har ett så oattraktivt stick i himlen under situation Z".

När du har dessa problemområden är det ju enkelt att konstruera tester där du kan dra slutsatser som är viktiga för just din fotografering.
 
Jag håller med jimh.

Jag har nog gjort trettiofem miljoner filmtester i mina dagar och jag tycker du skall strunta i testkartor.

Plocka istället ut två filmer du tror du kommer gilla. Fotografera de bilder du brukar och jämför resultaten mellan de två olika filmerna.

När du börjar få lite kunskap om hur bilder återges kan du föra in en tredje film för att få mer information.

Om du bara vill testa skärpa/korn kan du köra flera filmer på en gång.

Kornet kan du testa genom att fotografera av ett ljusbord, sätt optiken mot ljusbordet och ta en bild med lite överexponering, ungefär 1/2 steg. Lättare att se kornet då.
Undvik för korta tider, försök få tider längre än 1/15. Lysrör brinner ojämnt.

Skärpan kan du testa genom att noggrant sätta upp kameran med stativ och fotografera av en tegelvägg. Använd tyngd på stativet och bländare 8 samt fäll upp spegeln om det går.

Ta några alternativexponeringar i 1/3 steg för att vara säker på att du får identiskt svärtade dior. Byta film kan du göra mitt i en rulle om du bara noterar antalet exponeringar.

Det är den tekniska delen för skärpa, korn och känslighet. Du kan göra det en mulen dag.

Övrig kvalitet tycker jag du skall ta fram i vardagliga situationer som jag nämner överst.
 
Okej, tack för alla goda råd!

Jag är medveten om att variation i färgtemperatur påverkar resultatet..därav den hopplösa känslan med dålig väderlek nu i november. Det är också därför jag vill avklara testet på en och samma dag. Det hade förmodligen varit betydligt lättare att få jämna resultat under en fin sommardag än vad det är vid den här årstiden. Vad gäller referenser hade jag naturligtvis tänkt använda mig av de avfotograferade handdukarna.

Mitt syfte med testet är dels att lära känna filmernas gränser mer exakt, dvs när motivet blir utfrätt och när det blir igensotat..och dels för att jämföra filmernas färger mot varandra. Jag vill få ett hum om tex den där röda färgen blir för mustigt röd för min smak eller om den är precis vad jag eftersträvar. Fördelen med ett sådant här konstruerat test blir att jag direkt kan jämföra färgen på bilden med färgen på handduken. Gör jag ett test på naturliga motiv har jag förmodligen inte samma koll på hur mycket färgerna skiljer mot motivets.

MEN..jag hade faktiskt tänkt få plats med några rutor naturliga motiv på varje rulle också. Bara för att få en känsla för exempelvis det gröna i en buske, det blå i vattnet, det grå i stenmuren etc.

Spontant tycker jag ändå att det skulle kännas bättre att utgå från exakt samma motiv och grundfärger - om man nu kan ha tillgång till ett naturligt ljus som inte växlar allt för mycket. På något vis inbillar jag mig också att man med hjälp av ett sådant test direkt kan sortera bort några filmer som inte faller en i smaken. De filmer man gillar testar man sedan genom "vanlig" fotografering, dvs i olika ljus och på motiv/i miljöer som man normalt använder sig av.

Korntest med hjälp av ljusbord låter intresseant..och skärpetest på tegelvägg kan nog vara användbart.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.