Annons

Hur upplever ni Sigma 70-300 4-5,6 APO?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej, jag har testat Sigma 70-300 mm f4-5.6 APO DG MACRO och tycker på det stora hela objektivet verka vara bra med tanke på priset. Men vid längre brännvidder (över 240 mm) tycker jag ibland att man kan se som en "dubbelbild" eller vad man ska säga vid vissa gränser där det är stark kontrast. t.ex en blå text mot en vit bakgrund.

Är detta "normalt" för det här objektivet, eller är det något galet? Klicka på länken för att komma till ett bildexempel. Kraftigt beskuren bara för att tydligt visa vad jag menar. Titta i ovankanten på den vita bojen i förgrunden så förstår ni vad jag menar.

http://goto.glocalnet.net/fotosida/DSC_0017_crop.jpg

MVH

Fredrik
 
Senast ändrad:
En ren gissning. Det är inte optiken utan mjukvaran som har lurats av att bilden är överexponerad
Du har samma effekt på flera ställen.

Själva bilden ser rätt suddig ut, gissar att en interpolerad bild från ett 70-200 EX skulle bli bättre än en bild från en 75-300 på full öppning.
 
Jag har själv den nyare versionen av detta objektiv och tycker att det funkar okej, men inte super. Eftersom AF är så långsam så är det svårt att få skärpa på rörliga motiv. Men så suddigt/oskarpt som på din bild har jag inte upplevt det. Blir det alltid så på dom långa brännvidderna? Och vad hade du för exponeringstid när du tog bilden?
 
Hej, tack för era svar.

Det där med att mjukvaran lurats av att bilden är överexponerad fattar jag inte? Bilderna ser aldrig ut så här när jag använder mitt andra Nikonobjektiv. Då måste det ju ha å göra med detta objektivet, eller? Kan tillägga at jag var och fotade igen på samma plats och testade flera olika bländare. Alla bilder ser lika dana ut.

Vad betyder version två av optiken? Är den bättre? Jag köpte den här i går på expert Fridhemsplan i Stockholm och dom har inte haft dessa inne på hur länge som helst på grund av ny importör. Varför har dom då fått hem den gamla optiken?

Jag kommer reklamera den här gluggen, den förpestar den suveräna prestandan på min D70.

MVH

Fredrik
 
Den verson som du har lagt upp i 'din kameraväska' är inte den nya versonen, den ska ha en vit ring längst fram. Om det är en röd ring längst fram på objektivet så är det den nya versonen. Exakt vad som är ändrat till den nyare vet jag inte säkert, men jag har hört att det ska vara mindre CA och dessutom kan man köra makroläget från 200mm istället som tidigare bara på 300mm.

Min objektiv är som jag sagt tidigare helt okej, åtminstonde med tanke på vad det kostar, men det kan naturligtvis vara något fel på ditt exemplar...
 
Selaya skrev:
Den verson som du har lagt upp i 'din kameraväska' är inte den nya versonen, den ska ha en vit ring längst fram. Om det är en röd ring längst fram på objektivet så är det den nya versonen. Exakt vad som är ändrat till den nyare vet jag inte säkert, men jag har hört att det ska vara mindre CA och dessutom kan man köra makroläget från 200mm istället som tidigare bara på 300mm.

Min objektiv är som jag sagt tidigare helt okej, åtminstonde med tanke på vad det kostar, men det kan naturligtvis vara något fel på ditt exemplar...

Jag har röd ring. Då har jag alltså version II? Ska ändra i kameraväskan då.

Hur som helst så är jag inte nöjd med prestandan vid 250-300 mm. Har du lust att mejla mej en bild från din kamera med det objektivet och 300 mm så jag kan se hur det "ska" se ut? Vore jättechysst.

[email protected]

mvh

Fredrik
 
Bilden på fiskgjusen i min 'portfölj', den innehåller så lite att den borde benämnas ask, är tagen på 300mm.
 
Hej igen. Ja jag såg fiskgjusen och den ser väldigt fin ut. Problemet är att den är förminskad. Skulle vilja se något i full storlek dvs 3000x2000 pixlar

mvh

Fredrik
 
Här är ytterligare en bild.

http://image53.webshots.com/53/4/30/9/390443009nLgwxU_fs.jpg

Avståndet till båtarna är ca 150 meter. 300 mm och bländare 5,6. Slutartid 1/640 vill jag minnas.

Kolla auran runt den vita tampen på fördäck.

Åter igen, detta kanske är normalt när det blir så långa avstånd. Bilden i första inlägget är ca 100 meter från kameran. Det kanske är rörelseoskärpa? Men jag tror att det är optiken som inte är riktigt bra.

Nån som har andra ideér om vad som är "problemet"?
 
märkligt, jag har gått igenom några bilder men inte hittat detta fenomen på någon av 300mm bilderna. Men jag tycker att vi testar min glugg på ditt hus på måndag. Hör av dig, eller så ringer jag.
 
Jag funderade på en sak. Bilderna är ju tagna på 300 mm vilket betyder 450 mm på min D70. Kan det vara så att det är skakningsoskärpa? Tiderna låg runt 1/600 sek och jag har INTE använt stativ. På kortare brännvidder är objektivet jätteskarpt.

MVH

Fredrik
 
Ja, det vita i bilden ser mycket oskarp ut. Men å andra sidan är bilderna ganska överexponerade också...

Jag blir faktiskt lite orolig över mitt objektiv, jag ska göra lite egna tester när jag får tid...
 
det vita i bilden är utfrätt som händer ofta med digital cam det kan objektivet inte göra nåt åt men om du provar attanvända raw i stället då blir det troligen bättre eller minska på exponeringen litet o laga till det i PS
 
-big kahuna- skrev:
Hej, jag har testat Sigma 70-300 mm f4-5.6 APO DG MACRO och tycker på det stora hela objektivet verka vara bra med tanke på priset. Men vid längre brännvidder (över 240 mm) tycker jag ibland att man kan se som en "dubbelbild" eller vad man ska säga vid vissa gränser där det är stark kontrast. t.ex en blå text mot en vit bakgrund.

Är detta "normalt" för det här objektivet, eller är det något galet? Klicka på länken för att komma till ett bildexempel. Kraftigt beskuren bara för att tydligt visa vad jag menar. Titta i ovankanten på den vita bojen i förgrunden så förstår ni vad jag menar.

http://goto.glocalnet.net/fotosida/DSC_0017_crop.jpg

MVH

Fredrik

Nästan säker på att detta är skakningsoskärpa.

OBS:
Med DSLR med sensor mindre än filmnegativets storlek är den vanliga gamla tumregeln om slutartid "lika med" antalet mm dvs 300mm = 1/300 sek, inte så akuell.
Med DSLR: ta samma "överföring av siffror" men gånga bränvidden med 1,5 (Nikon mfl) el. 1,6 (Canon).
Typ 300mm = 1/450 sekund.

Ändå skulle jag säga att det är "på tok" att försöka testa skärpan med 300mm brännvidd på frihand (= "450mm" om vi nu ska tänka på jämförbara bildvinkeln/skakighetsfaktorn)
Fota kan ju gå bra, men testa skärpan, njaa.

Tilläggas kan att detta objektivet ju inte är optimalt utformat rent fysiskt för att hållas stadig med max tele.Där handen "borde" hamna för att få bra balans där sitter fokusringen som ju rör sej aningen när kameran fokuserar, mkt om du är nära, lite mindre om du tar på långt håll, men ändå rätt störande...

Fram med stativet, och häng gärna nåt på som extra tyngd.
Detta eftersom kamerans stativgänga måste användas och optiken fullt utzoomad blir väldigt lång/framtung, något som inte precis förbättrar läget när man vill ha max stadga.


För övrigt är just skärpan vid långa delen av skalan (200-300mm) det som är (lite) bättre på APO-varianten av 70-300'an.
Mellan 70-200mm är den ordinära varianten lika bra, dvs mycket bra!
Det är några fler av linstypen med mer korrekt brytande glas i denna din variant, som gör optiken mer Apokromatisk, dvs bryter 'alla' ljusets vågländer lika mkt, eller iaf nästan lika mkt.Detta märks 'bara' när skärpedjupet blir riktigt kort, därför görs inte många objektiv med APO-beteckning i korta brännvidder.
Och just en budgetzoom, extra lång dessutom, är nog inte lättast att göra "riktigt skarp" på teleläget...

Att just vita motivdelar ändå gärna "fräter" ur och får lite suddighetsintryck över sej är nog mest pga att just det vita lätt blir för mkt exponerat även om övriga motivet ser bra ut.Med tele blir ju gärna en del (tex vita) objekt lite mer dominerande i bilden och denna överexponering syns då bättre ( =sämre, hehe)

Aningen underexponering (gentemot kamerans mätare) är då att ta till; lite skuggor kan ju lättare lyftas upp efteråt, än du kan dämpa 'för vita' delar.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.