Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur upplever ni Sigma 70-300 4-5,6 APO?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag upplever att samtliga bilder (av de på trehjulingen) har för mycket JPEG-artefakter för att man ska kunna säga något om dem. Dessutom är rördelar typiskt dåliga motiv för att avgöra kantskärpa eftersom gradvisa avböjningen ger reflexer i "kanterna"
 
Om ditt objektiv heter DG så är det inte version II.
Om det heter DG så är det en ännu nyare version än II:an.

Jag har också ett sånt objektiv (70-300mm 1:4-5.6 APO DG).

DG objektivet är helt nytt och har funnits på marknaden i ca 1 månad.
 
Ola_E skrev:
Om ditt objektiv heter DG så är det inte version II.
Om det heter DG så är det en ännu nyare version än II:an.

Jag har också ett sånt objektiv (70-300mm 1:4-5.6 APO DG).

DG objektivet är helt nytt och har funnits på marknaden i ca 1 månad.

Jaså? Där ser man. :) Det hade jag ingen aning om.

MVH

Fredrik
 
jag har tagit över 150 bilder med objektivet idag och kan konstatera att jag var lite hård mot det i början.

Fenomenet med "auran" runt i första hand vita detaljer har jag insett är att skärpeplanet har hamnat bakom det som får denna dimmiga skugga. Jag har alltså fått skärpan fel (objektivet kanske bakfokuserar)

Hur som helst, när skärpan hamnar rätt blir det mycket finare bilder =)

MVH

Fredrik
 
Testa med stativ, skaffade ett stativ när jag köpte mitt objektiv. Inte lätt att klara sig från skakningsoskärpa vid 450 mm.

Mvh Johannes
 
Samma problem här

Vet inte om det beror på vilket exemplar man fått men jag har precis samma problem på mitt. Även om jag försöker blända ner. På kortare avstånd märks det dock inte. Har tagit en del fina bilder på avstånd kortare än 3 m och med brännvidd på 300 mm. På längre avstånd blir det problem.

Bifogar ett exempel på ett 100% utsnitt. Bilden är tagen i RAW, konverterat med standardinställningar i RSE, ingen skärpning, 220 mm brännvidd, f8, 1/640 sek, avstånd ca 150 m, fokusen är stäld på tältet (AF), stativ och fjärrkontroll. Och nej, det vita är inte utbränt! Ligger på ca 240 RGB.

Förstår faktiskt inte all hyllning till detta objektiv. Tycker att det presterar ytterst mediokert, särskilt på längre avstånd. Eller är det mitt exemplar som är fel på?
 

Bilagor

  • sigma 70-300.jpg
    sigma 70-300.jpg
    54.3 KB · Visningar: 125
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.