Annons

Hur uppfatar ni sökaren i digital kamror

Produkter
(logga in för att koppla)

Teed

Aktiv medlem
Hej!

Vad tycker ni om era sökare på digital kamror.
Jag är lite bortskämd med min F4:s sökare så jag funderar på om det finns någon som är van att fota med F4 eller F5 som bytt till digital typ D70 eller D100 och hur ni uplever detta? Problem eller inte? Eller att det bara är vana?

Jag funderar på att byta till digitalt men problemet är som sakt vad sökaren.

//Tobbe

Har haft en F4 sen tio år tillbaks och införskaffade en D70 nu i maj för att se vad en CCD dög till. Sökaren på D70:n är rejält mycket mindre o ljussvagare jämfört med F4:an. Kritisk manuell fokusering med d70:n är i stort sett omöjligt (enl. mig) pga sökaren vilket gör att jag måste lita helt o hållet på autofokusen vilken visserligen är snabb (med AFS-objektiv) men ganska osäker.

Men förutom detta och en del andra mindre saker så är D70:n en riktigt rolig kamera att använda.

Sökaren i D100 är usel och D70 lite uslare (fast skillnaden mellan deras sökare är mindre än specarna antyder). Fokuseringen är ingen dans på rosor om man jämför med kameror som F4 och F801. Även jämfört med enklare småbildskameror som t ex F70 är skillnaden mycket stor.

Jag använder aldrig autofokus på min D100, så visst går sökaren att leva med om man är tvungen. Men den är inte kul.

Man vänjer sig vid den lilla sökarbilden även om den är tråkig. Manuell fokusering fungerar inget vidare. Men det finns lösningar. Jag har ställt om autofokusen till bakre knappen och använder den för att "manuellt motorfokusera" på lämplig motivdetalj. Det fungerar mycket bra när man vant sig. Med AF-S objektiv kan jag även utan att röra något fokusera manuellt också (t ex för hyperfokalfokusering)

Har en D100 och tycker att sökaren är den helt klart sämsta aspekten på hela kameran. Men precis som alla andra säger, man vänjer sig snabbt. Manuell fokus är svårare men det går helt klar, jag tar många bilder med manuell fokus. Fast visst hugger det till i hjärtat när man då och då tittar i sin gamla F100 med dess underbara sökare (det är bara därför jag vill sälja den=)), för att inte tala om min F3 med luppsökare!

OLLE: du sa: Jag har ställt om autofokusen till bakre knappen och använder den för att "manuellt motorfokusera" på lämplig motivdetalj.

Vilken kamera pratar du om nu? Vad menar du med "bakre knappen"? F100 och proffsmodellerna har ju en bakre AF-on knapp, men inte D70/D100 väl?

/magnus

salt skrev:

Vilken kamera pratar du om nu? Vad menar du med "bakre knappen"? F100 och proffsmodellerna har ju en bakre AF-on knapp, men inte D70/D100 väl?

/magnus

På D100 kan du ställa in af/ae-lock-knappen att den fungerar som fokusaktiverare.

Sökaren är enligt mig enormt viktig. Helt säkert ett av de stora lyfften när jag för länge sedan bytte från eos500n till eos1n+hs;)!! (hs ville jag ha för vikten och inte för hastigheten, även om jag inte sa nejtack till 6frames i sec),,

Jag har kikat på de vanligaste dslr,husen (D70/10D/300D/D30 mfl) och känner inte att de kommer i närheten av "klarhet",, EOS1D och dessa ahus har jag ingen erfarenhet av så där kommer mina erfarenheter till korta, tyvärr. Men visst är dessa säkerligen låångt bättre;)

Visst är det en vanesak men jag köper inte ngn ny dslr som har sämre sökare än min 1n.

Jag hastarkastar in en liten fråga till de som har erfarenhet;)
-Hur är sökaren i EOS1D/1DII/1Ds jämfört med en EOS1n eller EOS1v?

Mvh Niclas,

Min 300D har ett litet nyckelhål till sökare jämfört med min gamla Chinon CE4. Man tappar en kompositionskänsla vilket gör en till sämre fotograf.... Å nu blir det ett himla liv...

Allt är ju relativt. Jämfört med min gamla F3/F4 är D100:s sökare ganska kass. Men nu har jag pillat lite med ett par digitalkompakter, alla med EVF och det får mig att längta till sökarna på mina D100...

steelneck skrev:
tappar en kompositionskänsla,,

Ja, jag ser en bra sökare som en kameras kanske viktigaste egenskap förutom att registrera bilden (mm;) såklart;)!

Visst, optiken har mycket att säga hur man upplever en sökare,,,

En annan ytterligare aspekt är att om man fotograferar med IS så utnyttjar man ÄNNu mer av kapasiteten i sin sökare.
Därav så anser jag att IS, en bra Sökare och Ljusstark Optik är trippeln som ger fotografen viktig kontroll över resultatet.

Om jag jämför min 1n med en 10D så blir det allt en riktigt svag länk,,, även om det gåår att vänja sig om lite såklart;)

Mvh Niclas,

Jag har bara min gamla Nikon FM att jämföra med...har aldrig stirrat i en analogsökare model nyare.
Jag har en Nikon 5700 och en D70...och i jämförelse så är ju 5700 rena skämtet vad det gäller sökaren. Tror att man blir bortskämd om man fotat med typ D100 eller dyl. Alla säger att sökaren i D70 är tråkig...men det är nog dom analoga rävarna som tycker så...

Hej

Allt är ju smaksak. Jag tänkte själv inte gå över till digitalt förrän jag hittade en som hade stort sätt lika bra sökare som min Canon EOS 1V (har haft Nikon F4, F100 innan). Fick låna en Canon 300D och tyckte att jag hade bättre chanser att ta bra bilder med denna kamera än med min EOS 1V (fotograferar mest fågel). Klart har 300D en mindre sökare men de "digitala" fördelarna var så stora så jag insåg att det var dags för mig att gå över till digitalt oavsett hur stor sökarbilden är. Har nu en Canon Mark2 och en Canon 20D. Mark2 har en mindre sökare än EOS1V och 20D har ännu mindre sökare men för mig som är glasögon bärare ser jag inte det som ett problem, ren vanesak. Har tagit en hel del landskaps bilder med min Mark2 och tycker inte att den mindre sökaren är något problem. Som sagt, för min egen del så tycker jag att digitalt är så mycket bättre än analogt och en mindre sökare skulle inte hindra mig till en sådan konvertering. Men visst är det en fröjd att titta tex i EOS 1V sökaren.

-Hur är sökaren i EOS1D/1DII/1Ds jämfört med en EOS1n eller EOS1v?

Sökaren i EOS 1Ds är identisk med EOS 1v, dvs underbar.

Sökaren i EOS 1D/1D MkII upplevs som en 30% maskad 1v sökare ,helt OK för manuel fokusering.

Hade tidigare en 10D och sökaren är minst halva skillnaden mellan dessa kameror

Hallojsan Omar!
Menar Du att det är "lika lätt" att komponera de ofta snabba fågelbilderna utifrån den önskan man har och dessutom med full kontroll över resultatet ända ut i sidorna?

Din uppfattning just när det gäller sökaren ser jag som mycket intressant. Vi Ser nog alla lite olika genom kameran när vi fotar;)

Mvh Niclas,

elmqvist skrev:
Sökaren i EOS 1Ds är identisk med EOS 1v, dvs underbar.

Sökaren i EOS 1D/1D MkII upplevs som en 30% maskad 1v sökare ,helt OK för manuel fokusering.

Hade tidigare en 10D och sökaren är minst halva skillnaden mellan dessa kameror

Ahaa ja det bekräftar nog min uppfattning.
Fint svar, tummen upp;)!

/Vh Niclas,

salt skrev:
OLLE: du sa: Jag har ställt om autofokusen till bakre knappen och använder den för att "manuellt motorfokusera" på lämplig motivdetalj.

/magnus
D70 har en bakre AF-on knapp. Det är egentligen en multifunktionsknapp som kan ställas in för olika kombinationer av AF-lås, AE-lås och AF-on. Jag väljer dessutom AF-C, kontinuerlig fokus. Annars kan man inte trycka av om det inte är skarpt i vald fokuspunkt.

felle skrev:
På D100 kan du ställa in af/ae-lock-knappen att den fungerar som fokusaktiverare.

Nu känner jag mig som en riktig fåntratt=) Jag har haft kameran i två och ett halvt år och alltid saknat den funktionen. RTFM skall nu bli mitt mantra.

Och för att återknyta till ursprungsfrågan. Om du är van vid en stor sökare och tittar i en DSLR kommer du bli besviken, kanske grymt besviken. Men människan är ett fantastiskt vanedjur. Använd den i någon vecka och det kommer att funka för dig också.

/magnus (som skäms)

Niclasfoto skrev:
Hallojsan Omar!
Menar Du att det är "lika lätt" att komponera de ofta snabba fågelbilderna utifrån den önskan man har och dessutom med full kontroll över resultatet ända ut i sidorna?

Din uppfattning just när det gäller sökaren ser jag som mycket intressant. Vi Ser nog alla lite olika genom kameran när vi fotar;)

Mvh Niclas,

Hej Niclas!

Full kontroll ända ut i sidorna i sökaren tycker jag inte riktigt att jag har ens med EOS 1V när jag använder glasögon. Får rätt ofta kolla runt i sökaren, dvs ser inte alltid ända ut i alla hörn. Med mina ögon och glasögon så ser jag lättare alla hörn i sökaren med 20D än med EOS 1V men 20D har klart en mörkare sökare, men inget man direkt tänker på dagsljus. Jag har inte funderat så mycket på detta eftersom jag inte tyckt att de mindre sökarna har varit ett problem för mig. Kan kanske låta lite konstigt men nu när jag använt mindre sökare och blivit van vid det tycker jag nästan att EOS1V sökaren är för ljus (samlar mer ljus) samt att det är svårare för mig att se hela bilden i sökaren utan att titta runt.

Det viktiga för mig är bildresultatet och där tycker jag för min egen del att jag tar bättre bilder med digitalt jämfört med analogt.

Alla ser inte på saker likadant, tur är väl det.

Visst är det så att det till stor del är en vanesak detta. Vi är ju den varelse på vår planet som lättast anpassar oss till ett liv i olika miljöer, kanske också kamerasökare;))

Eftersom jag anser att sökaren är väldigt viktig för mig så inbillar jag mig ju att ju ljusare och större ju bättre generellt, sanningen kan ju vara en annan.
Bara egen praktisk erfarenhet av dessa sökare kan ge mig den insikt jag behöver för egen del, så småningom så digitaliserar nog jag också till vissa delar eller mer omfattande;)

När jag fotar på stan så har jag sällan systemkameran utan väljer då hellre mätsökarhuset. Mycket just pga sökaren, i min mätsökarkamera så ser jag många många mm runt om den ram som anger brännviddens utsnitt. Det ger en OERhörd kontroll över stora delar av motivsituationen!
TÄNK om en Dslr hade haft en sådan (om det nu hade varit fysiskt möjligt såklart;) sökare, det skulle vara det rena idealet enligt mig.

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar