Annons

Hur undvika måndagsexemplar (objektiv)

Produkter
(logga in för att koppla)

marooned

Aktiv medlem
Ja, precis som tråden heter, hur gör man för att få bäst objektiv för pengarna?

Jag är sugen på ett 50/1.4 eller 85/1.8. När man står där i butiken i USA, kan de lura på en vad som helst, exemplar som flera kunder har ratat och lämnat igen, etc.

Det kanske är bättre att ta den extra kostanden (över tusenlappen) och köpa gluggen från cyber så får man testa hemma i lugn och ro?

din tid kan väl inte vara så dyrbar och begränsad att du ine kan avvara 20 minuter i butiken till att provfotografera? prova objektivet, ladda in bilden och kontrollera i butikens dator!

Det går i sverige, har gjort det flera gånger.

Går dom inte med på det så är det bara o vända på klacken o skita i det hela.

Varför skulle det innebära mindre risk att få ett objektiv som en annan missnöjd kund har återlämnat när du beställer från CyberPhoto eller någon annan nätbutik? Dvs, varför skulle killarna i B&H-butiken etc vara mindre seriösa än CyberPhoto?

Ja, om butiken tillåter att jag kollar upp objektivets prestanda i deras dator, då har jag absolut inget att klaga på. Frågan är om man verkligen vågar be om att få göra så? Det är ganska enkelt att kolla om fokus ligger rätt, men vågar man be om att få jämföra skärpan med ett eller två andra likadana objektiv? Hur fräck (egentligen bara rättvis mot sig själv) vågar man vara?

Jag bor i princip granne med cyber och kan därför enkelt testa några objektiv på en dag. Varken B&H eller cyber är oseriösa, men vad händer med alla halvdåliga objektiv som ingen vill ha, eller blir det så att någon kund luras till sist, medvetet eller omedvetet?

Jag tror inte att Nikon eller Canon tar tillbaka objektiv som har ratats av kunder, utan butikerna får försöka bli av med dem på något sätt. Kan någon bekräfta / dementera detta?

marooned skrev:
Ja, om butiken tillåter att jag kollar upp objektivets prestanda i deras dator, då har jag absolut inget att klaga på. Frågan är om man verkligen vågar be om att få göra så? Det är ganska enkelt att kolla om fokus ligger rätt, men vågar man be om att få jämföra skärpan med ett eller två andra likadana objektiv? Hur fräck (egentligen bara rättvis mot sig själv) vågar man vara?

Jag bor i princip granne med cyber och kan därför enkelt testa några objektiv på en dag. Varken B&H eller cyber är oseriösa, men vad händer med alla halvdåliga objektiv som ingen vill ha, eller blir det så att någon kund luras till sist, medvetet eller omedvetet?

Jag tror inte att Nikon eller Canon tar tillbaka objektiv som har ratats av kunder, utan butikerna får försöka bli av med dem på något sätt. Kan någon bekräfta / dementera detta?

Huä?? skämtar du? det är väl bara o fråga tills dom spyr på dig och slänger ut dig ur affären? skit i vad dom tycker! Du kommer troligtvis aldrig mer se dom så spelar väl ingen roll om dom tycker du är en dryg kund. Förövrigt är du nog inte den första som provar optik i affären. Som ajg sa innan så har jag gjort det innan flera gånger.

Ang dåliga objektiv, endera är dom som dom ska vara elelr så är dom inte som dom ska vara. Är dom itne bra skickas dom tillbaka till Japan. strunta i om affären sitter med saker dom inte kan sälja, är inte din huvudvärk... Du ska ha ett bra objektiv, punkt slut.

Kalle_B skrev:
...
Ang dåliga objektiv, endera är dom som dom ska vara elelr så är dom inte som dom ska vara. Är dom itne bra skickas dom tillbaka till Japan.
...
Är du säker på det?

Visst kan objektiven klassas som godkända och icke godkända, men det byter ju i realiteten inom felmarginalen eller inte inom felmarginalen. Dvs även ett "godkännt" objektiv felfokuserar fortfarande mer eller mindre mycket, samtidigt som ett "icke godkännt" objektiv kan ligga mycket nära den tolererade avvikelsen, vilket många kunder inte upptäcker och/eller inte bryr sig om.

Då är det ju inte otänkbart att vissa mer eller mindre seriösa handlare helt enkelt ställer ut ett återlämnat exemplar på hyllan igen, då nästa kund förmodligen inte kommer att upptäcka att det är något som är galet.

Dessutom är det så att ett visst objektiv-exemplar fungerar olika väl med olika examplar av kamerahus. På grund av detta kanske man rent av kan säga att det är OK om handlaren inte skickar tillbaka ett något felfokuserande objektiv till Canon, utan hoppas på att det fungerar bättre med nästa kunds kamerahus?

Kalle, jag är inte ute efter att sätta mig på tvären och skjuta ner dina argument, jag ansluter mig helt enkelt till Adams fråga och undrar hur det egentligen går till bakom kulisserna på fotobutikerna.

Ingen fara :) jag tar inte åt mig och jag försöker inte heller vara otrevlig :) men ajg blir lite less på svenskarnas försiktighet och rädsla för vad andra tycker.

Nåväl.

Ang fotoaffärernas förfarande så är jag givetvis inte expert, långt ifrån. Men jag antar dom lever undersamma regler inom handel som alla andra.

Ett objektiv kan helt kalrt skifta i prestanda och inställning, har själv haft ett objektiv som fick rättas till, även en kamera som fokuserade som en kratta.

Dessa lämnades givetvis in på garantin och fick det fixat. Detta gäller ju givetvis alla adra också. Men gårsaker o ting inte o fixa så självkalrt skciaks det tillbaka till fabriken. Det man kan fixa själva åtgärdas ju givetvis på garantin, detta gäller ju allt man köper.

En produkt som lämnats tillbaka till affären för att det itne går att reparera ställer dom inte upp på hyllan igen och hoppas någon köper det och sedan inte reklamerar.

Det håller jag med om. Men hur är det med ett objektiv som återlämnas av en pixel-peepande EOS 1Ds Mk II-fotograf för att det bak-fokuserar några cm?

det fixas ju naturligvis! felfokusering på nägra centimerter kan ju vara ganska mycket vid macro tex :)

Näedå, jag förstår vad du menar. Givetvis finns det en punkt där bilden är som skarpast och en kund har ju ingen anledning att skicka tillbaka objektiv om dom inte är korrekta.

Så i slutänden så är det väl en tvist om vem som har rätt eller fel. Kunden som ser fel eller affären som ser rätt? Men en affär har ju inget intresse i att bråka med en kund som dessutom köper IDs MkII kameror...och kunden har inte tid att skicka objektiv fram o tillbaka om det inte är fel på sakerna :)

Felfokuserar optiken och det är en Canon original så har du ju garanti på den. Jag köpte nyligen en 30d och en 50 1,4. Det visade sig att både optiken och kameran var feljusterade. Lämnade in det på canon service i GBG och fick tillbaka det 2 dagar senare justerat och klart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar