Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur undvika lens flare? (när man fotar mot solen)

Produkter
(logga in för att koppla)

robilibob

Aktiv medlem
Jag gillar att ta bilder i motljus mot solen, med blixt då. grejen är att motiven(oftast människor får färgstarka reflektioner från solen på sig, så kallade lens flares. Jag har hört nåt om att detta kan undvikas med att använda en mindre eller större bländare(kommer aldrig ihåg vilket) men jag undrar om ni har några andra tips?

Oftast ser man ju dessa "flares" redan i sökaren om man tittar noga, så försök hålla lite koll och komponera om ifall det ser förjäkligt ut.
Att ta bort eventuellt UV-filter på gluggen kan också hjälpa.
Bländarens inverkan minns jag inte riktigt, men den borde påverka tycker man.

Om du har solen i bild så är det att skaffa objektiv med bra motljusegenskaper som gäller. Detta innebär i stora drag att undvika zoomar och istället använda fasta objektiv, men det finns ju fasta objektiv som är sämre än en del zoomar, så det gäller ju inte ALLTID.
Givetvis bör man montera bor eventuella filter.

Om solen inte är med i bild så är det motljusskydd och/eller att skugga med handen som gäller.

Flares blir ju mindre i diameter om man bländar ner, men man får iställer "stjärnor" pga diffraktion.

Förutom de ypperliga råd som redan givits så finns det uppenbara att hålla glasytorna så rena som möjligt från damm, smuts och fett. Vet inte om det behöver påpekas egentligen...

Själv ser jag till att väldigt ogärna ha med solen i motljusbilder utan gömmer den hellre bakom motiv för att slippa dessa problem.

ANNONS