Annons

Hur tonar jag i Ps ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Amwi

Medlem
Hej!

Kika på den här bilden, som ett exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=344236&pf=71358

Nu har jag lärt mig ändra kontrasten och och grejja på så jag har fått till själva bilden betydligt bättre hemma - men inte laddat upp den ännu.
Nu undrar jag hur jag kan "tona" bort själv tapetskarven man ser alldeles brevid hunden till höger.
Finns det något smart redskap att använda sig av?

Vill alltså "sudda bort" tapetskarven men behålla färg och liknande i bakgrunden.

Förstår ni vad jag vill? =)

Tacksam för tips!

PS. Använder mig av Photo Shop CS. DS!

Hur ?

Har hittat den - men fattar inte riktigt hur den ska användas...
Jag gör antagligen fel - eller så har det varit fel verktyg jag använt mig av ändå, men det blir ingen skillnad.

//Amanda

Håll nere alt (tror jag det var) och klicka på det område du vill använda som källa för kloning. Sedan "målar du in" det området. Det gäller att vara noga med val av källområde så att man inte klonar in oönskade delar, men med lite övning kan man lätt få bort skarvar som denna.

Om du använder klonstämpeln utan att först ha valt källområde så kommer den att säga ifrån om jag inte missminner mig.

ahaa

Ok!
Tror jag hänger med.
Vet att jag provat något och fått ett felsvar av någon form - kanske är just detta då?

Ska prova väl hemma igen efter jobbet och komma ihåg "alt"-knappen (eller någon annan som tycks funka om det inte är den....)

Tack för tipset!

//Amanda

Ingen orsak. Ska försöka komma ihåg att också kolla när jag kommer hem från jobbet för att se om mitt minne håller. Sedan måste jag reservera mig för eventuella versionsskillnader då jag använder Elements 2/3.

Plåstra

Hej hej!
Jag skulle använda klonstämpeln eller plåstret. Plåstret fungerar som klonstämpeln, men istället för att bara ta yta och färg från ett annat ställe, så "tonar den ihop" de två unerlagen till en fin mix. Brukar funka bra på såna ställen som du har problem med. Funkar även mycket bra att jämna ut hud och ta bort rynkor på folk som vill vara extra snygga! :)

Lycka till!

om du har pscs kan du också använda "plåstret" som ser ut som just ett plåster på verktygsmenyn. Det är ett enklare verktyg att använda än klonstämpeln tycker jag, då det ger softare kanter. Även där använder man "alt" för att ta färg/mönster/bakgrund från ett provområde.

...ja, precis som ovanstående sa ja.. vi skrev visst samtidigt.

Kna bara hålla med om plåstret, som är klart överlägset i detta sammanhanget. När du skall få bort skarven precis intill hunden föreslår jag att du markerar(magnetlasso) hunden kring området som skall klonas/plåstras, och sedan inverterar merkeringen på så vis behöver du inte vara så försiktig eftersom du endast kan plåstra inom markeringen, källan kan du fortfarande välja utanför om du vill

// Anders

Klonstämpeln funkar nog på samma sätt i senare versioner av PS.
Jag använder klonstämpeln rätt flitigt eftersom jag scannar in papperskopior och då klonar bort dammpartiklar. Var dom nu kommer ifrån? :)

Man trycker ner Alt och "plockar" pixlar från ett ställe, och släpper sedan Alt för att "stämpla" dit dom där man vill ha dom.
Stämpeln kan vara i olika malldiametrar och hårdheter. Bestäms med penselstorleken.
Jämför stämpel på stämpeldyna.

Plocka pixlar så nära området du vill stämpla som möjligt för att få samma färg på pixlarna. Det underlättar också att zooma in (Visa - Zooma in) för att få stora pixlar.
Jag har klonat en pixel i taget på det sättet när jag skulle klona bort en datumstämpel på bilder som jag tog med en lånad digitalkompakt. :)

Lagningspenseln (”plåstret”) är bra men nära skarpa kanter kan det bli fult eftersom den blandar in det mörka från hunden.

Gör en noggrann markering runt strecket du vill får bort, se till att ha lite marginal på sidorna, lägg på lite ludd (2 pixlar kanske) och måla över med verktyget.

Jag brukar dölja markeingen med Ctrl + H för att se exakt vad som sker.

[Redigerat.]
Tyiskt, man försöker jobba lite mellan forumskrivandet och genast har flera redan svarat.

Bilagor

• klon.jpg
    klon.jpg
    12.1 KB · Visningar: 278
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto