Annons

Hur tittar man på Canons AVI-filer?

Produkter
(logga in för att koppla)

MathiasT

Aktiv medlem
Jag har precis skaffat en Canon IXUS 40 och har "filmat" ett par videosnuttar med den. Men hur tittar jag på dessa i datorn. Jag vill inte installera hela ZoomBrowser eller nåt av de andra programmen som följer med. Jag är jättenöjd med de program som jag har, jag vill bara installera den codec som krävs för att titta på videon. Men det valet finns ju inte. Irriterande att formatet inte är ett standardformat. Nu kan man ju inte dela med sig av videon utan att konvertera AVI:erna.

Eftersom jag inte har en sådan kan jag inte råda dig till annat än att prova med något program i stil med GSpot eller AVIcodec. De berättar vilken codec som behövs och om jag missminner mig så anger de också ofta en länk till var man kan hittar den.

Men ska du dela med dig av den så är det kanske inte så dum idé att konvertera den ändå, annars måste du lyckas få folk att installera Canons codec på sina datorer. Att konvertera kan gå riktigt snabbt, lite beroende på din dator och vilka codecs du använder. För det ändamålet är VirtualDub ett ganska bra program, även om det inte är det mest intuitiva till en början.

Formatet är standard och heter MJPEG (motion JPEG) och fungerar med inbyggd codec som följer med directX i win XP. Problemet är att någonting med senaste servicepacken (sp2) ställer till det. Om du tar bort sp2 fungerar filmerna igen. Alternativet är att installera någon tredje parts tillverkares MJPEC codec men dessa kostar pengar (så gjorde jag för att snabbt lösa problemet).

Om någon har en lösning som fungerar med XPs codec under sp2 så hojta till, annars är enda alternativet att nedgradera till sp1 eller installera till ex: PICVideo M-JPEG Codec 3 som finns på adresen:

http://www.pegasusimaging.com/picvideomjpeg.htm

qvirre skrev:
Formatet är standard och heter MJPEG (motion JPEG)

Ja, det var ju det jag tyckte. Då är det SP2 alltså som ställer till det. Attans.

GSpot var det första jag testade, men den sa ju att allt var grönt, så jag blev lite fundersam...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar