** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hur tar man porträtt foton och vad behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gissar att jobbet kanske inte är lika intresserade att sponsra mig med ett nytt objektiv men däremot kan jag motivera studioutrustning som även kan användas med företagets Canon 350d.

Hur som helst behöver jag få hjälp att välja ett studiopaket som passar företagets behov. Dvs porträtt och produkt fotografering.

Till att börja med. När använder man softbox och när använder man paraply?

Produktbilderna vill vi gärna att bakgrunden är helt vit så man kan klippa ut dem enkelt. Dvs en blixt minst mot bakgrunden antar jag eller man kanske kan ställa två blixtar mot produkten men ganska lång isär så man belyser bakgrunden också. Sedan vet jag inte vad som behövs mer. Vad skiljer de olika blixtarna åt förutom priset?

Om firman betalar så köp kvalitet. Det brukar bli billigast i längden.
Inte så kul förklara för chiefen att blixtarna gått sönder...

Jag skulle säga tre blixtar. Två framifrån så du kan styra hur mkt skugga du får och en bakifrån för kantljus eller bakgrundseffekt. En reflexskärm går ju göra av karton/lakan eller liknande. Men snabbheten med en riktig reflexskärm på vinklingsbart stativ är värt mycket.

Ett bra kamerastativ är oxå bra för produktfoto.

Köp till ett ljustält med vinklingsbar bakgrund för produktfoto där produkterna ska friläggas.

En skillnad mellan paraply och softbox, är att en softbox ger möjlighet att göra ljuset mjukare med en eller två dukar. Kanske oxå ett nät för mer riktat ljus. Paraplyer skvätter åt alla möjliga håll.

Ett ljusstarkt objektiv är fantastiskt för porträtt. Men..då måste blixtarna gå ställa ned REJÄLT i effekt. Det klarar nog inte de billigaste blixtarna. Ett alternativ kan vara ett gråfilter på objektivet (nd8 filter).

Ljustält har vi redan för produkterna så det är bara ljus som behövs.

Låter som att softbox är att föredra tycker jag. Varför skulle man inte vilja ha mjukt ljus?

Föreslå gärna passande paket hos någon försäljare. Jag tror att en rimlig budget är 5000-6000.

Min poäng är att softboxar, exempelvis, ger valfrihet. Du kan välja naket hårt ljus, diffuserat ljus och dubbelt diffuserat ljus. Köper du till en grid så får du mer riktning på ljuset. Speciellt bra om lokalen där du fotar är litet och trångt. Väggarna kanske är färgade osv.

Mjukt ljus är bra för exempelvis glas- och metallglans.

Har chefens fru dållig hud så sätter du ett mjukt ljus.
Vill chefen se tuff ut sätter du ett hårt ljus.

Osv osv osv

Prata med din chef och prata om värdet av bilder. Inte vad de tekniska prylarna kostar.
Visa på värdet av bra och pålitliga verktyg för verksamheten. 6000 kr är kanske lite i minsta laget.

Det blir dyrt köpa billigt.

Funderar på http://www.kaffebrus.nu/studioset-3-x-120ws-1600.html

Med tre blixtar kan jag både lysa upp bakgrund och personen från två sidor.
För produktfotograferingen har jag sedan ett ljustält som jag kan lysa upp från alla möjliga håll med blixtarna, så det borde räcka.

Vad jag har förstått som kan vara negativt med billiga blixtar är laddningstiden vilket jag inte bryr mig om. Men hur är det med effektinställningen. När skulle jag vilja kunna ställa ner den till mindre än 1/8?

Funderar på http://www.kaffebrus.nu/studioset-3-x-120ws-1600.html

Med tre blixtar kan jag både lysa upp bakgrund och personen från två sidor.
För produktfotograferingen har jag sedan ett ljustält som jag kan lysa upp från alla möjliga håll med blixtarna, så det borde räcka.

Vad jag har förstått som kan vara negativt med billiga blixtar är laddningstiden vilket jag inte bryr mig om. Men hur är det med effektinställningen. När skulle jag vilja kunna ställa ner den till mindre än 1/8?

Till produktfoto är det sällan ett problem med "för hög effekt" på blixtarna eftersom man vanligen använder en liten bländare för maximalt skärpedjup. Men om man ska använda kort skärpedjup med en stor bländare kan det ibland vara knepigt att få ner ljuset till tillräckligt låg styrka. Men jag har sällan haft problem med det på mina kaffebrusblixtar. Tror det kan vara mer problem med en större ljusstarkare blixt kanske.

Om jag fårstår rätt så vill du ha trevliga bilder, men de behöver inte vara högsta kvalitet. Porträtt är ju en hel vetenskap i sig och det finns otaliga möjligheter.

Fördelen med att köra själv är förstås att du kan väldigt enkelt ta nya bilder i och med att nån ny börjar på företaget.

Såna här bilder behöver ju inte vara särskilt avancerade om du inte jobbar på nått hippt konsultbolag.

Först och främst så behöver du en enkel bakgrund som du använder för alla foton. Det kan vara en enkel vitmålad/ljus vägg eller så kan du köpa in en vit skärm. När det gäller blixt är det förstås viktigt attt du har utrustning så du inte behöver köra den från kameran. 45/45 Rembrandtljus funkar alltid och en reflex skärm på motsående sida för att lätta upp skuggor. Ett enkelt paraply (eller softbox) gör ljuset mjukare.

Sedan kan du höja ribban med fler blixtar (hårljus, rimlight, bakgrundsljus, färg etc etc), men det är inte absolut nödvändigt med tanke på att du mest ville ha trevliga bilder som inte såg alltför amatörmässiga ut.

Kaffebrus är härligt billiga och funkar för dina behov. Prophoto är bäst men så länge inte CIndy Crawford är anställd hos dig så har det ju mindre betydlese.

.

Du tänkte på skissen med 2blixtar framifrån. 45grader åt sidan?

Jag skulle säga en blixt med softbox35-45grader åt sidan om du har en reflexskärm att mjuka upp skuggsidan med.

Eller runt runt25-30 grader åt sidan om du inte har reflexskärm annars tycker jag skuggsidan blir för mörk.
Eller så börjar du med paraplyet som ger mindre mjukare skuggpartier till att börja med.

Sedan tar du blixt nr2 med softbox 45 grader bakom åt motsatt sida högt upp vinklad neråt för att sätta ljus i håret.

Blixt nr på bakgrunden. Kanske utan någonting bara reflektor, Du måste prova dig fram så det inte blir spilljus på modellen.

Modell 1-1,5m från bakgrunden ungefär. Funkar ju såklart med 2,5 också om du har plats.

jag är ganska ny på detta jag med men har lärt mig en hel del senaste halvåret. Tog mina bästa porträtt hittils igår kväll. Kanske lägger upp en bild senare så får du se. Kanske blir totalsågad man vet aldrig.

Har ingen reflexskärm, men kan jag använda blixt nr 2 till att lätta upp skuggan genom att sänka styrka och sätta den där reflexskärmen skulle ha varit?
Om det inte räcker med att sänka styrkan på blixten kanske jag kan flytta den bakåt också.

Då har jag dock ingen till håret, men det kanske fungerar om jag vinklar blixt nr1 något mot taket som är vitt.

Läste någonstans att när man fotar i studio sätter man slutartiden på tex 1/60 och sedan justerar exponeringen genom att ändra bländaren och blixtstyrkan. Har jag fattat rätt?

Finns några andra tips och trix kanske?

Någon som kanske har något bra förslag hur jag isolerar inbyggda blixten på min Sony SLT-A33 så den inte utlöser studioblixtarna, eftersom den måste vara uppe för att LiveView ska funka.
Vad jag förstår så ska man tex inte tejpa för den då värmen från blixten kommer missfärga glaset.

Har ingen reflexskärm, men kan jag använda blixt nr 2 till att lätta upp skuggan genom att sänka styrka och sätta den där reflexskärmen skulle ha varit?
Om det inte räcker med att sänka styrkan på blixten kanske jag kan flytta den bakåt också.

Då har jag dock ingen till håret, men det kanske fungerar om jag vinklar blixt nr1 något mot taket som är vitt.

Läste någonstans att när man fotar i studio sätter man slutartiden på tex 1/60 och sedan justerar exponeringen genom att ändra bländaren och blixtstyrkan. Har jag fattat rätt?

Någon som kanske har något bra förslag hur jag isolerar inbyggda blixten på min Sony SLT-A33 så den inte utlöser studioblixtarna, eftersom den måste vara uppe för att LiveView ska funka.
Vad jag förstår så ska man tex inte tejpa för den då värmen från blixten kommer missfärga glaset.

Stäng av den inbyggda blixten , den har inget med liveview o göra.

T.

På denna kamera har det det. Eftersom kameran är in manual-mode och inställningarna är för en bild med blixt så blir bilden väldigt mörk på displayen om man inte har blixten uppe.

Tyvärr saknas inställning för att fota med externa blixtar, så man får köra med denna lösning i väntan på firmware uppdatering. Alternativet finns i Sonys nyare modeller så det är en miss av dem.

Använd paraply för mindre skuggpartier. Prova prova....
Eller softbox mera rakt framifrån. Den är ju ganska stor så det blir nog ett ganska bra ljus.

O kör nr2 till håret.

Slutartiden påverkar inte blixtljuset eftersom blixtljuset bara lyser runt 1/800del. (olika för olika blixtar)
Då spelar det ingen roll om du har 1/60 eller 1/160. Det ger samma ljus från blixtarna.
Kolla vilken din snabbaste blixtsynktid är så vet du. (ska läsa lite jag med)

Tror du måste köra manuellt läge men det vet du nog redan.

Slutartiden på verkar omgivningsljuset. Om det kommer med i bild alltså. Snabbar tid mörkare omgivning!

Precis rätt tänkt om bländare o blixtstyrka.
Bländaren bestämmer ju skärpedjupet så välj det först, sedan justera blixtarna.

Är det helkropp och du vill ha jämnt ljus från topp till tå (vilket du vill), så testa med två ljuskällor över och under varandra från samma sida. (Blir ungefär en striplight)

Kontrollera skuggorna på andra sidan med tredje blixten.

Exempel på ljusmodifierare skulle kunna vara softboxarna "på varandra" och paraply för att lätta upp skuggorna med.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar