Annons

Hur tar man porträtt foton och vad behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag borde nog lära mig att fotografera bättre innan jag börjar funderar på massa blixtar mm känns det som.

Hittade denna sida: http://www.stefantell.se/blogg/2011/11/portratt-med-en-blixt-2/#more-2892 som beskriver en hel del hur man ska göra med utrustningen. Men den känns lite väl proffsig eller vad man ska säga.

Någon som har någon länk där de berättar hur man får bra porträtt med bara lite fönsterljust och minimalt med utrustning runt omkring?

Ja helt rätt tänkt! Utvecklas i din takt o lagom.

Stefans sida har jag själv lusläst o fått tips o inspiration ifrån. Även mailat honom o fått mkt bra trevliga svar.
Men det är som du säger överkurs om man är nybörjare.

Men som nybörjare kan du köpa en reflexskärm att börja ändra ljuset dit du vill ha det. Kostar runt 500 +/- lite grann beroende på storlek men sikta på en ganska stor runt 80-100cm. Finns garanterat att köpa nu till helgen på fotomässan om du ska dit.

Senast ändrad:
En vinst med blixtar är ju att du alltid får samma ljus, oavsett om det är soligt eller molnigt ute.
Men visst, fönster ljus funkar oxå. Går ju variera genom att tejpa fast ett lakan över fönstret för mjukare ljus.

Jag skulle säga 2-3 blixtar samt reflexskärm.
En snett framifrån vänster som balanseras upp med en reflexskärm på andra sidan.
En snett bakifrån höger som hår- och konturljus.
Kanske en på bakgrunden för diverse kul effekter/färger om man gillar sånt.

Saxat från Cyberphoto

"OBS! A33/A55 ej lämpliga till fotografering med studio/slavblixtar utan förblixt-kompensering

Sonys tekniker har förmodligen inte tänkt att A55/A33 skall användas i samband med studioblixtar. De saknar synk-uttag och Sonys blixtsko är inte optimalt utformad för vanliga synktillbehör, men det går i alla fall att lösa med rätt tillbehör. De har också en annan egenskap som påverkar studiobruk negativt (och något som bara Sony eventuellt kan lösa med en uppdatering av firmware).

Problemet som uppstår är att kameran inte förstärker ljussignalen i sökaren/skärmen när man ställer in den i manuellt exponeringsläge, men däremot kompenserar de ljusförlusten i alla andra exponeringslägen, eller vid användning av skärpedjupskontrollen nästan oavsett bländare och slutartid. Fäller man upp blixten så förstärks signalen i sökaren, men har man vanliga studioblixtar med standard slavsensorer så måste man fälla ner blixten innan man tar bilden, eftersom kamerans förblixtar inte går att avvaktivera. Detta medför att A55/A33 inte lämpar sig att användas i samband med standard studio och slavblixtar. Med normala inställningar för studiofotografering blir det helt enkelt för mörkt i sökaren för att man ska se motivet. Har du tänkt använda kameran i studio bör du välja en annan modell än dessa SLT med elektronisk sökare."

... Så var det med det...

Ajdå det var inte kul att läsa när du äger en sådan.

Konstigt det med förblixtar.
Jag testade min nikon och studioblixt med slavfunktion tidigare i veckan.
Ställde inbyggda blixten i manuellt läge.(funkade inte i vanliga TTL läge) Effekt 1/128 så det inte blixtrar så mkt o det funkade klockrent.
Finns det inget manuellt läge på din? (Men allt är väl testat redan)

Om du köper en billig extern blixt kanske du får mera möjligheter som sedan kan styra de andra med.

Äh byt till Nikon !!

Jag har inte testat något, inte ens med vanlig extern blixt. Men om ni har några förslag på vad jag kan göra så är jag öppen för tips.

Jag har för övrigt inte köpt kameran för att ta studiofoton, men det skadar ju inte om det skulle funka ifall jag köper in studioutrusting till jobbet.

Går det att fixa så att jag kan använda studioblixt och vad ska jag ha för utrustning i så fall?

Kollade på kaffebrus och funderade på om http://www.kaffebrus.nu/studioset-2-x-120ws-233.html eller http://www.kaffebrus.nu/studioset-2-x-120ws-lite-232.html skulle vara något.

Vad behöver jag mer för att det ska funka med min kamera?

Finns en hel drös med reflektorer, vad behöver jag där?

Det är bra om studiosakerna även funkar för produktfotografering av produkter som är mellan 10cm och typ 50cm.

Det är jobbet som betalar och för att motivera så ska det såklart inte kosta allt för mycket.

Man kan väll jämföra mot att ta hit en fotograf som tar 5-6 porträtt bilder. Sedan är det som sagt bra om utrustning går att använda för produktfotografering vilket vi gör löpande och vore det bra om vi kan få bättre bilder. I dagsläget har vi bara några vanliga lampor och ett ljustält liknande denna http://www.kaffebrus.nu/ljustalt-for-produktfoto-vitt-7.html utan olika färger på bakgrund.

TItta på Photax Visico Intelligent LR+ blixtar och Elinchrom.

De ligger i mellanprissegmentet och är helt okej utan irriterande låg byggkvalitet och avsaknad av vissa funktioner.

Det finns paket med två softboxar och/eller paraplyer.
Komplettera med bra radiosynk, reflexskärm på stativ och ljustält med vinklingsbar bordsskiva (för skuggfria bilder för friläggning)

Visico har bowensfattning vilket är en stor fördel. Finns massvis av ljusformare från flera tillverkare om du behöver komplettera längre fram (vilket du säkert komma vilja).

Tror inte produkt bilderna blir bättre med studioblixtar.
Där funkar lampor fint för du ser på en gång hur ljuset faller på objektet.
Där är det mer inställning av ljus som ger finare bilder tror jag. O kamera på stativ. O rätt skärpe djup.

Alla studioblixt kit funkar fint så länge du ordnat blixttriggningen. Där är ju problemet.
När det är löst är det bara välja ett kit.

Finns det ingen adapter för att sätta i blixtskon i kameran som du sedan kopplar en kabel till blixtarna. Det brukar finnas men sony verkar lite speciella.

Ska kolla med min svåger som är insatt i Sony kameror. Men det kan dröja några dagar.
Tror han är på fotoresa i Asien med Sony.

Jag som inte är så insatt. Vad används en softbox till?

Länkade tidigare till två olika paket hos kaffebrus men jag fattar inte vad som skiljer dem. Eller rättare sagt varför jag borde välja det ena eller det andra?

Har jag fel om jag tänker att blixtar är även bra för produktfotografering med tanke på att man får ett kallare ljus som dessutom är starkare och kan lysa upp hela ljustältet utifrån?

En sofbox ger en större ljuskälla och du kan sätta på en eller två dukar för mjukare ljus.
Storleken på ljuskällan styr hårdheten i spetsdagrarna och hur snabbt skuggorna avtar. Jämför skuggorna en solig dag mot en molnig dag ungefär.

Vid porträtt ger en softbox rektangulär reflex i modellens öga.

Titta efter laddningstider på blixtarna och hur lågt de går att ställa ned i effekt.
Laddtider över 2 sekunder kommer driva dej till vansinne :)

De billiga har ofta begränsningar hur lågt de går ställa ned i effekt, och ibland konstiga brutna skalor. Undvik!

200ws-300ws räcker väldigt långt. Det är sällan ws inte räcker till. Däremot är det vanligare att de inte går ställa ned tillräckligt i effekt. Visico och Elinchrom går ställa lågt.

Jag som inte är så insatt. Vad används en softbox till?

Länkade tidigare till två olika paket hos kaffebrus men jag fattar inte vad som skiljer dem. Eller rättare sagt varför jag borde välja det ena eller det andra?

Varför tror du det skiljer i pris?

Jag skulle nog satsa på en Sony originaladapter...

Duger http://www.kaffebrus.nu/studioset-2-x-120ws-233.html alltså för enklare porträtt och produktfotografering eller ?

Viss skillnad i pris om man jämför mot http://www.photax.se/std/blixtpaket/blixtpaket.htm

Sedan gissar jag att jag behöver något i stil med den här: http://www.ebay.com/itm/Flash-Hot-S...30-A380-FA-HS1AM-/220715724650#ht_3518wt_1163 för att kunna koppla trådlösa sändaren till kameran.

Överspänningsskydd kanske vilket inte behövs om man kör trådlös överföring till studioblixtar.

Min fråga handlade mest om studioblixtarna vad som skiljer vilket jag inte har koll på.

Okey, nu har jag fått adaptern till kameran så jag kan koppla den till studioblixtar, så då är frågan vad jag ska beställa för utrustning.

Om nu Photax är bättre än kaffebrus paket så tycker jag att jobbet borde kunna lägga lite extra för att få det, men frågan är vilket paket jag ska beställa och om jag behöver någon mer utrustning som reflektor mm?

Utrustning för 5000-6000kr borde inte vara några problem tycker jag.

Värt att nämna är att det är bra om jag kan använda samma utrustning för att ta snygga produktbilder på produkter som är mellan typ 10cm och 50cm stora, vilket utrustningen kommer användas till i första hand när porträttfotona är tagna.

Om du kan få jobbet att betala fotoprylar är det väl bara att slå till och köpa något bra :) . Fast för egen del skulle jag hellre försöka få dem att bidra till ett bra porträttobjektiv. Om jag fattade rätt är det ett 18-200 du har och såna brukar inte vara särskilt ljuskänsliga, dvs ha särskilt stor största bländaröppning, vilket är bra att ha för porträtt för att lyfta fram motivet från bakgrunden. Ett ljusstarkt makroobjektiv på 85 till 100 mm är perfekt (och det kan du ha till produktfoto också) på rätt stor bländare för att få bakgrundsoskärpa. Annars duger ett 50mm/1,8, som brukar vara mycket prisvärda, bra till porträtt.

Jag kan definitivt ingenting om studioutrustning så där kan jag inte ge några råd alls. Men jag tar gärna porträtt i befintligt ljus. Så för egen del skulle jag, innan jag börjar experimentera med studioblixtar, försöka hitta någon bra plats, inne eller ute, med neutral bakgrund och bra ljus. Sätt skärpan på ögonen och testa. Det kan skilja mycket i hur ljuset faller bara genom att flytta lite på motivet, eller kameran. Var försiktig med för hårt ljus, dvs direkt solljus. Att diffusera med en tunn vit gardin är bra, eller att reflektera ljuset med en vit skiva av något slag. Speciell reflexskärm är inte alltid nödvändig, det går att komma långt med en pappskiva.

Om det behövs upplättning utöver vad en reflexskärm kan åstadkomma kan du ju testa med en vanlig kamerablixt, riktad mot taket eller mot en sidovägg. Och om du vågar gå så långt att du fotar i motljus kan en blixt rakt i ansiktet göra underverk. Då kan till och med kamerans inbyggda blixt göra nytta. Fast själv undviker jag blixt så långt det går.

Med all respekt för professionella porträttfotografer tycker jag att ateljeporträtt ofta blir opersonliga och tråkiga. En människa är inte bara ansiktet. Ibland kan det vara trevligt att porträttera människan i en omgivning som säger något om personen. Gärna bara antydd med lagom oskärpa.

Detta var mina högst personliga åsikter som du inte behöver bry dig om ett enda dugg om du inte vill.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar