Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tar man kort ute nattetid?

Produkter
(logga in för att koppla)
Stativ och även en trådutlösare, fäll oxå gärna upp spegeln i förväg för bästa skärpa i bilderna.
(Det blir mindre vibrationer i kameran om man fäller upp spegeln några sekunder innan själva exponeringen.)

För lätta stativ blir dessvärre aldrig lika stabila som tyngre stativ.
Alla stativ är dock bättre än inget stativ i dessa sammanhang ;-)

/janne

Även stänga av antiskak, annars kan den börja kompensera inbillade skakningar och skapa skakningar som inte finns.

På Pentax K200d är två sekunders självutlösare ett speciellt stativläge. Då fälls spegeln upp direkt, och antiskak tvingas av, oavsett om reglaget står på eller av. Finns säkert liknande på fler kameror.

Gamla manuella trådutlösare fungerar tyvärr inte på många kameror idag, och de elektriska med kabel eller radio är det inte enns märkesstandard på. Surt att behöva köpa en ny vid varje husbyte.
Det följde med en fjärrkontroll till Nikonkameran jag har på jobbet, men den fungerar bara frammifrån. Lite trångt att krypa in i tältet, så även där kör jag med tre sekunders självutlösare.

snor tråden lite, hur funkar detta med zoom objektiv med fast bländartal?
som exempelvis "Nikon Nikkor AF-S 200-400/4,0 G VR IF-ED"

Det är inte fast bländartal. Det säger vilken som är minsta möjliga bländarvärdet oavsett zoom-inställning. De som har två siffror har olika minst möjliga bländarvärde beroende på zoom-inställning.

OT!
Bra att du tar upp problem med hur fotospråket används, men värdet (alltså siffran) 4 är väl ändå lägre än siffran 8!?
...
Siffran 4 är förvisso mindre än siffran 8, men det är INTE dessa tal man har här.

Citerar det sista stycket jag skrev i mitt inlägg:
"Bländare 4 är större än bländare 8. Det kommer sig av att det egentligen betyder 1/4 resp. 1/8. Vet man detta så behöver man aldrig ta fel."

1/4 är ju detsamma som 0,25, och 1/8 detsamma som 0,125. Talvärdet för 1/4 (bländare 4) ÄR således större än talvärdet för 1/8 (bländare 8).
Som redan sagts betecknar bländarvärdet bländarens diameter i förhållande till brännvidden. Vilket innebär att bländare 4 har fyra gånger så stor ljusinsläppsarea som bländare 8 - dvs släpper in 2 steg mera ljus. Således måste man använda fyra gånger så lång exponeringstid (också 2 steg) vid bländare 8 som vid bländare 4 för att få samma exponering.

...
Att sedan bländaröppningen vid f/4 är större än vid f/8 påverkar väl inte talvärdet.
Jovisst gör det så, vilket jag hoppas framgår av det jag skrivit ovan.

Hej!

Jag har nyss köpt en Canon 450D, och detta är min första systemkamera..

Jag skulle vilja ta kort på tex. En trädgren som har några regndroppar och det är mörkt i bakgrunden men man har fokus på grenen + regndropparna.. Men skulle jag ta kort blir det antingen massa brus eller så kommer blixten upp och då blir det för ljust på grenen... Vill ha grenen som "ögat" kan se men mer skärpa o tydlighet på vattendropparna o så....

Tacksam för svar... =)

Fanns en artikel om detta på Fotosidan för en tid sedan:

http://www.fotosidan.se/cldoc/1758.htm

...
På Pentax K200d är två sekunders självutlösare ett speciellt stativläge. Då fälls spegeln upp direkt, och antiskak tvingas av, oavsett om reglaget står på eller av. Finns säkert liknande på fler kameror.
...
Korrekt. Minolta och Sony har också detta (tror att det var Minolta som började med det). Dock tvingas inte AS/SSS av, man kan välja själv (det kan ju tänkas att man undantagsvis skulle vilja ha AS aktiverad).

Hur som helst, efter att ha disponerat en Canon DSLR under förra sommaren, så uppskattar jag nu VERKLIGEN Minolta/Sonys/Pentax smidiga sätt för spegellås! Förstår inte varför Canon ännu inte har ändrat sin makalöst krångliga metod för att koppla in och ur spegellåset. Medan man stog och svor och letade i menyer och undermenyer, så hann ju motivet ifråga många gånger att försvinna... :-(

För min egen del begriper jag inte vad det spelar för roll hur man kopplar in och ur spegellåsningen. Jag har en Canonkamera där det är en baggis (en liten spak, bara), men använder det nästan aldrig.

Inte använder jag det på dagens kameror heller. Det går ju inte att se i sökaren vad man ska fotografera när spegeln är uppe, och skulle det till äventyrs vara något jag ska ta bild på, som håller sig stilla länge nog för att det ska vara någon mening med stativ och sånt, är det mycket bättre att koppla om till Live view. Det ger samma effekt men man kan fortfarande se något i ersättningen till sökaren.

Så tack, Canon, för att det inte finns ytterligare en mer eller mindre meningslös knapp på kameran. Live view finns det ju någon annan finess med, och det är bara en knapptryckning bort.

För min egen del begriper jag inte vad det spelar för roll hur man kopplar in och ur spegellåsningen. Jag har en Canonkamera där det är en baggis (en liten spak, bara), men använder det nästan aldrig.

Inte använder jag det på dagens kameror heller. Det går ju inte att se i sökaren vad man ska fotografera när spegeln är uppe, och skulle det till äventyrs vara något jag ska ta bild på, som håller sig stilla länge nog för att det ska vara någon mening med stativ och sånt, är det mycket bättre att koppla om till Live view. Det ger samma effekt men man kan fortfarande se något i ersättningen till sökaren.

Så tack, Canon, för att det inte finns ytterligare en mer eller mindre meningslös knapp på kameran. Live view finns det ju någon annan finess med, och det är bara en knapptryckning bort.

"meningslös knapp"??? Man kan inte förstå allt här i livet, men när det dyker upp något som man inte förstår bör man ha en mer ödmjuk hållning.

Micke.

Senast ändrad:

Det är när kameran står på stativ som man använder spegeluppfällning, och i Live view ingår rimligtvis spegeluppfällning. Men det finns fortfarande flera kameror som saknar Live view, bland annat min Pentax K200d. K20d är än så länge den enda Pentaxen som har något som liknar Live view, även om jag efter att ha provat kameran i butik några gånger är tveksam om den förtjänar den benämningen. Om jag jämför med flera andra märken finns det flera som är bättre på den punkten. Att jag trotts det köpte en Pentax beror på att jag redan hade en objektivsamling och inte hade råd att byta allt. Men kommer det ingen bättre Live view på kommande modeller blir det nytt märke vid nästa byte, och köra dem parallellt under uppbyggnadsperioden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar