Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tar man en bild av åskväder i dagsljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasRaden

Avslutat medlemskap
Har för mig att man får blända ner maximalt och sätta på någon typ av gråfilter, men vad? Någon som har tips på rekommenderade tillvägagångsätt och annat?
Tänkte öva lite till helgen med min EOS300D plus en 17-40mm när det slår om till högtryck. Det skulle vara kul att få med ett antal blixtar under ett antal sekunder eller minuter.

Ja, skall du få en exponeringstid på flera minuter i dagsljus (!) så lär du nog behöva feta gråfilter. Men blir det inte tråkigt, du vill väl ha med något annat än blixtar i bilden?

Bilden nedan tog över två timmar att få. Första timmen gick åt att försöka hitta ett mönster i blixtarnas frekvens och sen kunde man börja ta bilder. Bilden gör sig mycket bättre i stort format. 1/30 sekund i exponeringstid.

Bilagor

• resize of img_7490.jpg
    resize of img_7490.jpg
    45.2 KB · Visningar: 374
ThomasRaden skrev:
Har för mig att man får blända ner maximalt och sätta på någon typ av gråfilter, men vad? Någon som har tips på rekommenderade tillvägagångsätt och annat?

Problemet med att ta en blixbild är inte bländaren. Du kan använda vilken bländare som helst. Problemet ligger i att blixten är så snabb att du inte hinner trycka av när du ser den. Därför måste kameran stå öppen och stängas efter blixten.
Det är därför det inte fungerar på dagen. Om du sätter på "en meter" gråfilter för att ha kameran öppen i tio minuter kommer inte heller blixten att synas. Den är ju bara ett ögonblick och så stark är den inte.
Bäst är därför på kvällen när man kan ha kameran öppen och låta blixtrar fastna på filmen medan exponeringen "fylls på".

Hur man tar blixtbilder i dagsljus? Jo man håller ner avtryckaren konstant medans det blixtrar, en förutsättning är att det förstås blixtrar hela tiden. Jag gjorde det när det "regnade" blixtar. Det var i dagsljus och jag hade 1/250 sekund, jag kanske tog 15 exponeringar och jag lyckades frysa en blixt! Bländaren kanske var 8 eller 11. Det var för tio år sedan och jag har aldrig sett ett sånt blixtoväder sen dess så det gäller att ha en himmelsk tur och ha många blixtar att chansa på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar