Annons

Hur tar man droppbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flaggskepp

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en KM D5D och vill prova på att fota droppbilder. Att det eventuellt är uttjatat spelar ingen roll för jag vill ju se vad jag kan uppbringa för bilder. :)

Problemet om jag försöker använda blixt är väl att jag inte kan få ner slutartiden nämnvärt.

Hur får man slutartiden riktigt kort utan externa hjälpmedel?

Var/hur kan man tänkas ta droppbilden? Jag vill gärna få in en reflekterande vattenyta som har fina färger, hur kan det åstadkommas?

Bör jag använda macro-ring för att begränsa skärpedjupet och ändå få en bra närbild?

Det är många frågor eftersom jag faktiskt inte vet hur det ska gå till, hjälp och tips mottages varmt! Ge gärna eventuella lösningar jag inte kommit på att fråga om också :)

Jag vet inte hur din kamera funkar. Men om du har ett relativt mörkt rum (så det enda ljuset som kommer påverka bilden är ljuset från blixten) så kommer droppen att frysa även om du så har slutartid på 1 minut!!

Ljuset från en blixt varar endast en mycket kort tid (olika från blixt till blixt, men cirka 1/1000 kan du nog räkna med).

Så med andra ord kommer inte slutartiden spela någon roll (om du nu inte har jätteljust i rummet).

/ Marcus

Och är det jätteljust så får du blända ned så att blixten ändå är dominant. Fast då skiter det sig med skärpedjupet enl tidigare krav.

Kanske inte ändå, makroringarna ger ett ganska kort skärpedjup även på minsta bländaren. Det är nog ingen fara med för stort skärpedjup. Dock går det nog inte fullt lika bra med bara objektivet.

Får testa lite med det jag snappat upp här, men gärna mer tips! :) Vet att det finns några riktigt bra "dropp-fotografer" här på sidan ;)

Jag har lite erfarenheter av droppar, dock inte på denna sida, men jag kör inte i mörka rum eller dylikt!

Varför vill du ha ner slutartiden?

Bästa enligt mig är en sjysst snabb slutartid, och oftast är det som så att de inbyggda blixtar stoppar max som på min blir max 1/200. Tar man till med en extern kan man FP synca och använda en snabbare slutar tid!

Viktigast är att kameran hålls stilla samt att man får fokus på droppen eller i "splashet" får man det så kan man få rätt dramatiska bilder :)

Så gör jag iaf !

photonicdelousions skrev:
Jag har lite erfarenheter av droppar, dock inte på denna sida, men jag kör inte i mörka rum eller dylikt!

Varför vill du ha ner slutartiden?

Bästa enligt mig är en sjysst snabb slutartid, och oftast är det som så att de inbyggda blixtar stoppar max som på min blir max 1/200. Tar man till med en extern kan man FP synca och använda en snabbare slutar tid!

Viktigast är att kameran hålls stilla samt att man får fokus på droppen eller i "splashet" får man det så kan man få rätt dramatiska bilder :)

Så gör jag iaf !

Du frågar mig varför jag vill ha ner slutartiden, såklart är det för att frysa bilden maximalt ;)

har testat lite nu och har lyckats jättebra med fokus och skärpa (har kameran på stativ), Enda problemet är att jag tajmar som en kratta, noll taktkänsla när kameran kör följdserie hehe :D är antingen för tidig eller för sen.. :p

Körde i ett glas och droppade ner. Ser bra ut men jag behöver troligen en större behållare/glas/vas. Glaset släppte igenom intressanta färger från kringvarande ljuskällor och tål nog att experimenteras med ytterligare! :)

Tror att bilden är upp och ner, sedan har man typ ett akvarie med vatten. Så skulle jag tro att det är en olja man häller i tex olivolja. Det röda gör mig dock lite fundersam kanske man har färgad olja men inte mer än en droppe på utan som följer med när det träffas ?

Flaggskepp skrev:
Fast man kan ju göra tvärtom med antar jag, mycket ljus och kort slutartid.

Mja, du får enormt mycket kortare tid med blixten, och förmodligen konstiga effekter i bilden av slutarrörelsen på korta tider. Bättre att ha slutaren helt öppen (kortare tid än blixtsynktiden).

Den bilden förstår jag inte vad han har haft för förhållanden på.. wow.. :p [/B]

Den är rättvänd, och består av två droppar, där studsen från den första krockar med den andra.

/Andreas

ANNONS