Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tar man djurbilder med stort huvud liten kropp!

Produkter
(logga in för att koppla)

mie009

Avslutat medlemskap
Hur tar man djurbilder med stort huvud liten kropp!

Om nån kommer ihåg de där gosedjuren som ica sålde. Måste man ha ett fisheye eller går det med en vidvinkel?

mvh, Marie
 
Fisheye skulle ja säga

För bästa resultat är det ett fisheye du ska ha om du vill åt förvrängningen som det skapar, men visst går det att få snarlika resultat med vidvinklar med beroende på närgräns osv. Men det blir inte lika stor förvränging rent överlag eftersom du har helt annan bildvinkel med fisheye.

Hursom dom bilderna är roliga att ta:)
 
Finns kanske någon du kan låna av, om det bara gäller ett enstaka tillfälle.
Annars finns det ju exempelvis objektiv som Canons EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM eller motsvarande från andra tillverkare. Den är tämligen extrem som vidvinkel, men ändå betydligt mer allmänt användbar än ett fisheyeobjektiv.
 
Jo...jag har precis införskaffat en sån. Det blir tämligen rolig effekt, men problemet är att om jag ställer mig ovanför min hund, så får jag ett stort huvud och en osynlig kropp, vad jag menar är att kroppen trycks ihop under huvudet. De bilder jag syftar på ser man kroppen ungefär som om jag tog en bild som vanligt, men kroppen är extremt liten och huvudet stort.
 
Det blir tämligen rolig effekt, men problemet är att om jag ställer mig ovanför min hund, så får jag ett stort huvud och en osynlig kropp, vad jag menar är att kroppen trycks ihop under huvudet. De bilder jag syftar på ser man kroppen ungefär som om jag tog en bild som vanligt, men kroppen är extremt liten och huvudet stort.

Det hänger på vinkeln du fotar ur. Se till så att du tar från en vinkel där kroppen syns. Rakt ovanifrån på huvudet blir det så, men labba lite med vinkel, zoom och avstånd så ska du se att du nog får till det :)
 
Hm, ingen aning. Själv har jag inga problem med djurbilder, men så har jag också normalstort huvud.
 
Hund med fisheye

Testade med Nikon DX 10,5 fisheye på vår Rambo. Är väldigt nära nosen så ett putskit till frontlinsen måste vara redo.
 

Bilagor

  • JEA_3367_low.jpg
    JEA_3367_low.jpg
    20.3 KB · Visningar: 370
  • JEA_3391_low.jpg
    JEA_3391_low.jpg
    14.8 KB · Visningar: 326
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.