Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tar man bästa bilden inomhus på kvällen med 350D ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mta

Medlem
Hej,

Det skulle vara roligt att höra vad ni har för inställningar Bländare/Slutartid/Exponering etc. när ni fotograferar innomhus under kvällstid för att få snygga bilder

Förutsättningarna jag har är :

- Canon 350D
- Speedlight 430Ex
- Mörkt utomhus
- 40Watts lampor i taket (dvs vanlig inomhus belysning)

Hälsningar
Thomas

Hej Thomas
Mmm, jag hade samma funderingar och har läst en del här. Det finns en hel del i ämnet. Men blixtfoto är en balansgång som kräver erfarenhet...
Så här gör jag.
Jag låter min 580EX köra helautomatiskt och min 10D i manuellt läge. Jag väljer slutartid så jag slipper skakningsoskärpa. Sen testar jag olika bländarinställningar och kollar på bilden och exponeringskurvan och hoppas det blir som jag tänkt mig :)
Använder du stativ kan du laborera ännu mer med långa slutartider men då får ju motivet hålla sig stilla.
Jag är själv väldigt ny på blixtfoto så jag är inte den som kan ge bäst råd ;-)

Vad är det du ska fota? Människor? Interiör? Människor och interiör?

Jag tog lite vardagsbilder hemma hos mina föräldrar för någon dag sen. Här är ett bildexempel:
http://marten.se/_temp/bilder/tp.jpg

Bilden är tagen med dessa inställningar:
75mm
1/30 sec, f/5,6
Mode: Manual
Metering: Multi-segment
ISO: 100
Blixten snett uppåt (vitt tak)

Kör du med IS eller stativ? Jag ser ingen skakningsoskärpa i bilden och du har kört på 75 mm med 1/30 sekund........

Är också lite nyfiken på det här med blixtfotografering. Får min Sigma super blixt idag, förhoppningsvis......

Mvh

Peter

Om du vill fota människor är det bra om du får blixten att reflektera snett uppifrån eller från sidan. Man får trevligare skuggor då...

peter_gbg skrev:
Kör du med IS eller stativ? Jag ser ingen skakningsoskärpa i bilden och du har kört på 75 mm med 1/30 sekund........

Är också lite nyfiken på det här med blixtfotografering. Får min Sigma super blixt idag, förhoppningsvis......

Varken IS eller stativ. Blixten fryser bilden. Testa själv så ser du (om blixten kommit vill säga) =)

Tja Thomas !

Jag har Canon 300d och speedlight 420 EX, föregågarna till dina. Några tips :

1. Vinkla blixten uppåt eller snett uppåt, ger mer djup i bilden. Förutsätter vitt eller ljusgrått tak.

2. Vill man ha smidighet använd programläget som exponeringsmetod. Alternativet är annars manuellt. 300d och 420 kompenserar inte för blixt i Av- och Tv-lägena.

3. Har man längre slutartid än 1/60 sekund får man med mindre blixtljus. 1/25 s tycker jag ger ett varmare ljus.

4. Jag brukar använda ISO 200 (ISO 100 och 400 funkar också bra), exponeringskompensation -1/3 och vitbalans på auto. Oftast exponeringsmetoden program.

5. Jag anväder också en omnibounser till 420:n för att få jämnare ljus och det trevliga "stjärnblänket" i ögonen.

Ett exempel.

Mvh Erik !

Bilagor

• blixtex.jpg
    blixtex.jpg
    43.4 KB · Visningar: 485
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar