Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tar jag ett bra grupp-porträtt, 8 vuxna och två barn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Glädje

Medlem
La nog in min fråga i fel forum... så kommer den i det här forumet också *L*

Hur tar jag ett bra grupp-porträtt, 8 vuxna och två barn?
Vet att det redan diskuterats familjeporträtt i forumet men då var det frågan om fyra vuxna och fyra barn... jag har tagit på mej att fota åtta vuxna och två barn eventuellt en hund. Har tänkt mej utomhus - hjälp mej - hur ställer jag upp en så stor grupp så att det blir en bra bild? Vad ska jag tänka på? Har ju ingen höjdar utrustning; Panasonic DMC-FZ7, en rätt "avancerad" kompaktkamera med manuella inställningar, tyvärr ingen blixtsko så jag kan inte ha en extern blixt.
ALLA tips mottages tacksamt!!
MVH Brittis
 
Det är svårt

att ta gruppbilder utan att dom blir tråkiga. Ofta blir det dessutom så mycket kropp och så lite ansikte på bildytan.
Jag har sett bilder som löst det senare på ett par olika sätt.
Det ena är att trycka ihop och stapla alla tio i en soffa, sittande och liggande på varandra. Och man kan ju faktiskt bära ut en soffa om inneljuset inte räcker.
Det andra är att ta bilden uppifrån. Om du inte har en skylift så kanske du har tillgång till en balkong som är tre, fyra meter nästan rakt över en plats där du knöker ihop gruppen så tajt det går. Barn och hundar kan man lyfta upp och ha på armen. Sedan så vänder alla sina ansikten upp mot dej och du får dina bilder.
 
Tack!

Tack snälla du för tipsen!
Det där med att ta uppifrån var inte dumt. Får se om jag kan prova det.

MVH Brittis
 
Gruppbilder är alltid svåra och en utmaning.

Har efter att tagit sådana vid flera tillfällen lärt mig att:
- Står man lite högre får man lättare med alla ansikten och ej enbart ögonen. Du kan prova att stå på en stol och sedan på backen och jämföra bilderna.
- Det är bra att tex ha en person med som hjälper till att redigera personerna så"fotografen" kan koncentrera sig på kameran och exponeringsinställningen.
- Har man kameran på stativ och trycker av många bilder går det lätt att klippa in huvuden som blivit bättre på någon annan bild. Men man får göra det med stor försiktighet så nyanser och allt stämmer.
- För att alla skall titta upp samtidigt kan man be alla att först blunda och sedan säga "titta nu" och då samtidigt knäppa av.
- Undvik starkt solljus, det ger bara konstiga skuggor i ansiktena speciellt när du inte har blixt.

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.