Annons

Hur tanka bilder från minneskort? (var: "??hjälp!")

Produkter
(logga in för att koppla)

emzon

Aktiv medlem
??hjälp!

Ska resa till Sydafrika om 14 dagar och vara borta under 2 veckor och har planerat att fotografera en hel del :)

Använder min canon eos 350 d och har 2*512 mb minneskort, men hade tänkt att använda någon slags bilddagbok att ladda över mina bilder till datorn, så slipper de ligga på minneskortet om något händer.

Upptäckte häromdagen, då jag tagit med min kamera och usb-sladd till jobbet och skulle tanka över några nytagna bilder, att man måste ju använda canons program för att kunna tanka över bilder till datorn (hemma har jag ju redan det programmet så där fungerar det)
HUR GÖR JAG DÅ UTOMLANDS när jag vill föra över bilder till en dator om man måste använda canons program????
(eller finns det kanske någon inställning på min kamera som jag inte upptäckt om överföring till dator)

någon berest person som har andra tips om hur jag ska göra med mina bilder under resan får gärna tipsa om detta !!
 
Hej,
Jag skulle använda en (liten smidig) kortläsare med USB-port. Då ska du kunna läsa på, och hämta bilder till, alla datorer med USB-port. Så funkar det för mig i alla fall. Jag kan lätt blanda t.ex. kort från Canon och Olympus och lägga dem i samma katalog utan att aktivera någon Canonprogramvara. Min läsare är inte större än en tändare, så den tar ingen plats.
MVH
/JK
 
tack för era svar!

hade faktiskt funderat på att skaffa en sådan kortläsare...och det ska jag göra nu!
 
Liten varning...

Vill bara saga detsamma som avanstaende med tillagget att det ofta finns kortlasare i internetcafeer. ANVAND DEM INTE! Forsokte fora over bilder fran en kompis kort i Hanoi varvid kortet hangde sig och bilderna var forlorade. Kortet loste sig efter en formatering men bilderna var korda.

Far annars onska lycka till i sydafrika som ar ett fantastiskt land!!! Tag det lungt och vandra inte ivag for mycket pa egen hand, underskatta inte farorna i storstaderna...

Niklas
(Som bodde dar i ett ar och blev ranad fyra ganger)
 
Om jag har fattat saker & ting rätt så finns det portabla hårddiskar med kortläsare.

Alltså stick in kortet och bilderna går över till hårddisken.

För senare över bilderna från hårddisken till datorn via USB.

Man slipper vara tvingad till ha med sig datorn jämt & ständigt.

Backup får man på köpet om disken räcker till i storlek.

En sådan hade jag skaffat.
 
Barbar harddisk

Jag ar sjalv ofta pa resande fot sa jag lagger in ett litet svar angaende harddiskar ocksa. Star sjalv infor valet mellan att slapa med laptopen pa resa i kina over jul alt. att kopa mer minneskort. En sadan barbar harddisk ser jag dock inte som ett alternativ.

For priset 3-4000, om jag inte tar fel, far jag iallafall har i Hongkong 4 st 4gb Ultra II kort =16 gb. Dessa ar mycket mindre och lattare, behover ingen stromforsorjning och ar mycket taligare och palitligare an vad en harddisk nagonsin kan bli (vem kommer ihag microdrivsen?)

Kop mer minne ar mitt rad om man inte vill forlita sig pa internetcafeer. Sjalv anvander jag dock bagge delarna.

Niklas
 
Håller med, portabla hårddiskar börjar tappa lite av sin poäng nu när flashminne är så billigt. Såvida man inte ska vara iväg väldigt länge.

Johannes
 
ok, det verkar alltså som att enklast är att antingen köpa mer minne eller en sån där kortläsare.

tack för era snabba svar!!
 
Tar Du dator med Dig, är en kortläsare att föredra, men vill Du inte släpa på ytterligare 3 kilo, så tycker jag att Du ska skaffa så mycket minneskort att Du inte behöver tanka av under resan. Det är lite mer ont om datorer i södra Afrikas utkanter, än i Konungarikets mörkare hörn.

Akta Dig fö de allra största ( 8GB ) korten. Köp INTE NoName eller StrangeName, utan håll Dig till tråkiga, och lite dyrare, ex.vis SanDisk.

Behöver Du snabba kort? Är skrivhastigheten från kamerabuffert till kort tillräckligt hög? Ska Du fota serie-tagningar?

Svarar Du nej på alla tre frågorna - köp standardkort ( = 900:-/st och köp fler ), annars överväg Extreme III/IV ( = 1250/2050:-/st ). Minimum 16 GB ( i min kamera; c:a 2.800 bilder i SFine JPEG - 1.900 i RAW ). Dividera med 14 dagar och Du kan ta 200 / 135 bilder om da'n. Nå't mer ska Du väl göra, än kika på det underbara landet genom en kamerasäkare?
 
Nuförtiden kostar väl minne för JPEG-lagring ungefär lika mycket per ruta som 35mm kostade förr? Då var det väl ingen som klagade? Man *måste* väl inte ta fler bilder bara för att de är digitala?

Eller räknar jag dåligt?

3MB per bild, 375:- per 1GB =>
375 * 3 * 36 / 1000 = 40:- per 36-bilders "rulle", vilket väl är i samma storleksordning som 35mm film, i alla fall om den köps styckevis. (Jag har räknat på min Nikon 6Mpix med SD-kort)

Om man lagrar bilderna i raw-format går priset upp, givetvis.

Slutsatsen om jag räknar rätt är alltså de som de andra redan sagt: köp lika mycket flashminne som kan tänkas behövas för summan av dina bilder.
 
Re: Barbar harddisk

niklas_klinte skrev:
(vem kommer ihag microdrivsen?)

Jag! jag har aldrig haft nåt annat faktiskt. Kör på två 1 GB micros o de rullar på, fast på sista tiden efter sisådär 300.000 bilder börjar de hänga sej oftare än förr, men det är ändå ganska ovanligt. Dags för museum kanske?
 
perstromgren skrev:
Slutsatsen om jag räknar rätt är alltså de som de andra redan sagt: köp lika mycket flashminne som kan tänkas behövas för summan av dina bilder.

När jag körde med film var grundregeln att alltid ta med dubbelt så mycket film som man trodde skulle gå åt. Kanske lika med flashminne om man nu ska ut o resa långt.
 
perstromgren skrev:
3MB per bild, 375:- per 1GB =>
375 * 3 * 36 / 1000 = 40:- per 36-bilders "rulle", vilket väl är i samma storleksordning som 35mm film, i alla fall om den köps styckevis. (Jag har räknat på min Nikon 6Mpix med SD-kort)

De billigaste märkeskorten är nere i under 200 kr/GB och t ex Sandisk Ultra II är nere i runt 250 kr/GB.

Johannes
 
Jag rekommenderar precis som andra att du skaffar en kortläsare. Skaffa också flera kort, av praktiska skäl kan det vara lämpligt att fortsätta med den storlek du redan har, 512 MB.

En anledning är att du blir van vid en storlek och slipper överraskas av att du kanske har ett mindre kort än vanligt i kameran. Ett annat skäl är att om det händer något med ett kort så drabbas ett färre antal bilder, ett gott skäl tycker jag.

Skaffa Gmail (minst 2 GB har du till förfogande där) och använd det att skicka upp bilderna till om du inte finner någon annan lösning.

Ett vanligt CF-kort i storlek 512 Mb kostar under 200 kr på tex Tradera om du har möjlighet att handla där. Snabbare kort är något dyrare. En säljare som heter nextweb har jag handlat av ett par gånger och tycker mej kunna rekommendera. Han har någon dag längre leveranstid än andra vilket du bör tänka på. Han brukar också ha kortläsare. Läs på hur du använder kortläsaren, speciellt hur du ska göra när du ska koppla loss den från datorn. Formatera inte kortet i kortläsaren utan i den kamera där du ska använda kortet.

Minneskort är annars ett bra sätt att transportera bilderna på, men förvara dem alltid i medföljande fodral, de är lite känsliga för mekanisk påverkan och statisk elektricitet
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.