Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Smart tjänst!
Hoppas fler kameratillverkare tar efter.
Håller med helt. Ända sedan 2005 då jag köpte min första digitala systemkamera har jag tyckt att det fattats något i kameratillverkarnas erbjudande till kunderna. Den första tråden eller åtminstone en av de absolut första jag skrev här på FS handlade om bristen på ansvar för långtidslagringen och denna fråga har återkommit igen och igen och igen under de år jag deltagit i debatten.
Alla som arbetat det minsta med IT och datahantering vet att något av det första man hamnar i är frågan om hur man på bästa sätt skyddar data över tiden. Det handlar inte bara primärt om exponeringen mot Internet och vad det kräver utan lika mycket om att vara i synk med teknikutvecklingen, för är man inte det och migrerar i tid så kan man mycket väl hamna i olika typer av inlåsningsscenarier som själva den tekniska utvecklingen genererar. Över tid har detta handlat om fysiska format på disketter och kommunikationsgränssnitt (bl.a. kablar och kontakter) samt olika diskgränssnitt.
Om detta nu sker där tillverkarna bjuder på möjligheter att spara transparent i deras molnlösningar så är ju det jättebra men vi ska kanske inte ropa hej riktigt ännu, för vi ska inte bli förvånade om dessa lösningar är gravt proprietära och i grunden designade för inlåsning av användarna. Kameratillverkarna har till skillnad från många andra elektronikindustrier visat att de i princip helt saknat ambitioner att underlätta för användarna genom olika typer av bransch standardisering.
.... men jag hoppas självfallet att jag har fel.
(ursäkta stavningen innan mina rättningar men jag har svårt med surfplattors tangentbord / Stenis)
Senast ändrad: