Annons

image.canon några tankar om Canons nya tjänst

Produkter
(logga in för att koppla)
Smart tjänst!

Hoppas fler kameratillverkare tar efter.

Håller med helt. Ända sedan 2005 då jag köpte min första digitala systemkamera har jag tyckt att det fattats något i kameratillverkarnas erbjudande till kunderna. Den första tråden eller åtminstone en av de absolut första jag skrev här på FS handlade om bristen på ansvar för långtidslagringen och denna fråga har återkommit igen och igen och igen under de år jag deltagit i debatten.

Alla som arbetat det minsta med IT och datahantering vet att något av det första man hamnar i är frågan om hur man på bästa sätt skyddar data över tiden. Det handlar inte bara primärt om exponeringen mot Internet och vad det kräver utan lika mycket om att vara i synk med teknikutvecklingen, för är man inte det och migrerar i tid så kan man mycket väl hamna i olika typer av inlåsningsscenarier som själva den tekniska utvecklingen genererar. Över tid har detta handlat om fysiska format på disketter och kommunikationsgränssnitt (bl.a. kablar och kontakter) samt olika diskgränssnitt.

Om detta nu sker där tillverkarna bjuder på möjligheter att spara transparent i deras molnlösningar så är ju det jättebra men vi ska kanske inte ropa hej riktigt ännu, för vi ska inte bli förvånade om dessa lösningar är gravt proprietära och i grunden designade för inlåsning av användarna. Kameratillverkarna har till skillnad från många andra elektronikindustrier visat att de i princip helt saknat ambitioner att underlätta för användarna genom olika typer av bransch standardisering.

.... men jag hoppas självfallet att jag har fel.

(ursäkta stavningen innan mina rättningar men jag har svårt med surfplattors tangentbord / Stenis)
 
Senast ändrad:
...
Om detta nu sker där tillverkarna bjuder på möjligheter att spara transparent i deras molnlösningar så är ju det jättebra men vi ska kanske inte ropa hej riktigt ännu, för vi ska inte bli förvånade om dessa lösningar är gravt proprietära och i grunden designade för inlåsning av användarna. Kameratillverkarna har till skillnad från många andra elektronikindustrier visat att de i princip helt saknat ambitioner att underlätra för användarna genom olika typer av branschstandardisering.

.... men jag hoppas självfallet att jag har fel.
Du kan sätta upp så att bilder skickas vidare till Google Drive, Google Photos, Adobe Photoshop Lightroom eller Flickr.
 
5D IV och 6D II får med ny firmware stöd för att skicka råfiler till tjänsten.

Hjälper ju inte när skiten inte funkar.... Efter många försök med reset och att följa instruktion exakt fick jag äntligen synk att fungera med R5. Tyvärr fungerade det bara vid uppstart av kameran, dvs. nör jag slog på strömmen skickade den de bilder som var tagna sedan förra gången den var på. Ny reset, och sedan dess funkar det inte alls. Några bilder lyckades till och med leta sig in i Lightroom via den vidare synken, dock inte alla bilder - oklart varför. Eftersom konfigurering är så enkel verkar inte Canon behagat skriva någon vettig felsökningsguide. Dessutom var den extremt långsam när den funkade, även över 5Ghz wifi.
 
Viktigt för att förstå överföringstider!

På den tiden som jag regelbundet fotograferade sport på uppdrag.
Så jobbade jag en hel del med att skicka bilder direkt från kameran, via FTP för "livepublicering" (via Shoot it live).
Baserat på mina tekniska kompetenser, och erfarenheter så vill jag påpeka att det finns tre saker som påverkar hur snabbt överföringen från kameran till servern går.

1. Storleken på bildfilen. Kör du i RAW, så blir ju bildfilerna betydligt större än om du kör med Jpeg.
2. Hastigheten på överföringen.
3. Läshastigheten på minneskortet.
Det skiljer sig rejält beroende på minneskort.
Har du en snabb uppkoppling är det oftast minesskortet som är flaskhalsen.
 
Provade nu och det funkar med min 5D IV och RAW. Jag markerar vilka bilder som skall laddas upp och de hamnar på image.com och vidare till Lightroom CC. En fråga, kan man få kameran att automatisk ladda upp bilden efter man ha tagit den?

Tog ca 1min efter att kameran hade laddat upp bilden till image.canon innan den dök upp i Lightroom CC.
 
Senast ändrad:
Du kan sätta upp så att bilder skickas vidare till Google Drive, Google Photos, Adobe Photoshop Lightroom eller Flickr.
Hur ofta synkar canon mot google drive och med vilken hastighet?

Har du testat att slänga upp ett gäng RAW-filer.



Någon som gjort ett hastighetstest mot canons-server?
 
Du kan sätta upp så att bilder skickas vidare till Google Drive, Google Photos, Adobe Photoshop Lightroom eller Flickr.

Connectiviteten mellan systemkameror och resten av IT-världen har länge varit väl krånglig. Det finns inga schyssta gränssnitt i min kamera (A7 III) direkt mot någon molntjänst annat än Play Memories vad jag vet.

Ofta har den gått via telefonerna i mitt fall till en möjlig användning av just Sonys Play Memories som jag aldrig har gillat eller möjligen en FTP-server som jag inte har lust att ha uppe i min dator för jämnan. Sonys molntjänst i Play Memories är just ett exempel på en sådan proprietär tjänst som jag är tveksam till. Jag använder den inte då jag hellre sköta sånt själv fortfarande. Jag litar nog kanske heller inte riktigt på dem och var det inte just Canon som hade lyckats sumpa folks bilder enligt en del skriverier för ett litet tag sedan här på Fotosidan? Jag gillar dock principen och att möjligheten finns att lagra i molnet eller till en dator direkt från kameran. Men jag har heller inte nåtts av info om systemtransparens och möjlighet att migrera smidigt mellan olika system om man exv. vill byta.

Idag finns en hel del alternativ som länge saknats men jag är rätt övertygad om att det fortfarande finns massor att göra när det gäller möjligheterna att migrera smidigt från en "provider" till en annan. Jag är faktiskt förvånad över hur dålig connectiviteten varit länge i just systemkamerorna när den länge har funnits i telefonerna. Sony-kamerorna har ju länge kunnat hantera appar som man laddat ner från Play Mamories men innan vi får ett androidgränssnitt även i kamerorna så tror jag inte vi lyckas bryta oss ur märkesfängelserna. Play Memories är säkert bara ett exempel på denna totala inlåsning och som Sony hanterat detta så verkar de ju heller inte längre själva tro på upplägget.

Du nämner även Lightroom och det kanske är roligare för de som kör industristandard men jag tvivlar och vi är många idag som inte är Adobe-användare av mängder av skäl.

Jag vet att vi undersökte Amazon som provider på mitt sista jobb men en sak jag kom ihåg var att det finns kostnader förknippad med trafiken mot lagringen. Hur detta funkar i praktiken har helt att göra med providerns affärsmodell. Även överföringshastigheter kunde vara ett problem. På Stadsmuseet hade vi exempel på TIFF-bilder av stora gamla glasplåtar där en enda bild kunde vara på 1 GB och mer. De var inte kul att köra i ett DAM ens i det lokala nätverket.

Det Pemrby skriver ovan pekar dessutom på att Canon nog borde testat detta lite bättre om folk ska kunna ta denna tjänst på allvar. Låter faktiskt inget vidare tyvärr. Om folk litar blint på detta system så får bara inte bilder försvinna på vägen och riktigt läbbigt blir det med synklösningar som raderar bilder i molnet om de raderas i kameran exv. eller om man gör motsvarande på datorn. Det gäller att veta vad man vill och vad man gör.
 
Senast ändrad:
Jag undrar hur många som tycker att det är viktigt att kunna spara bildfilerna i sin systemkamera direkt till en server istället för att göra backup av sitt bildarkiv till en s.k. molntjänst när man är hemma och har redigerat bilderna. Det senare är ju numera tämligen smärtfritt.

Behöver man emulera en mobiltelefon med sin kamera?
 
Jag undrar hur många som tycker att det är viktigt att kunna spara bildfilerna i sin systemkamera direkt till en server istället för att göra backup av sitt bildarkiv till en s.k. molntjänst när man är hemma och har redigerat bilderna. Det senare är ju numera tämligen smärtfritt.

Behöver man emulera en mobiltelefon med sin kamera?

Ja pratar vi dokumenrerat konservativa fotoentusiaster och proffs med systemkameror så tror jag du har rätt men varenda Android--mobilanvändare skickar väl obehabdlade mobilbilder till molnet och Google med varje autobackup om inte förr antar jag. Det gäller ju t.o.m. undertecknad.

Men 30 sek per bild eller 50 ggr långsammare än en telefon som Northrup uttryckte det är väl något man får jobba på om det ska bli använt för att ha evighetslånga batteridödande bakgrundsprocesser är väl heller inget folk vill ha. Dessutom undrar jag hur detta går ihop med den andra trenden att vi nu förväntas ägna oss åt RAW-behandling direkt i kamerorna?
 
Senast ändrad:
Själv tycker jag att det är en bra tjänst men lite långsam, jag har inte alltid dator med mig när jag är iväg men laddare har jag alltid, fyller jag korten kan jag alltid föra över bilderna över natten och vara redo igen på morgonen.
 
Får ni era kameror att skicka kontinuerligt? När överföring väl funkar så sker ingen överföring medans jag fotograferar utan bara när jag stängt av och sätter på igen så sänds bilderna tagna sedan förra avstängningen (i bästa fall), Det spelar ingen roll om jag kopplar via mobilen eller wifi hemma.
 
Ja pratar vi dokumenrerat konservativa fotoentusiaster och proffs med systemkameror så tror jag du har rätt men varenda Android--mobilanvändare skickar väl obehabdlade mobilbilder till molnet och Google med varje autobackup om inte förr antar jag. Det gäller ju t.o.m. undertecknad.
Nu var ju frågan varför man ska emulera mobiltelefon med sin systemkamera. Eftersom det går så bra att skicka bilder från en mobiltelefon till "moln"-servrar som Twitter, Instagram och andra så använder man väl dem för sånt och försöker inte göra om systemkameran till en dålig mobiltelefon?

Undertecknad utgör ett undantag från din regel, f.ö.
 
Den här tjänsten är ju inte en konkurrent till sociala medier, så jämförelsen med mobiltelefoner är inte särskilt relevant.
 
Nej, visst är den inte det. Jag fick dock intrycket att någon eller några här tycktes vilja använda den på det viset.

Eftersom systemkameror normalt inte är utrustade för att koppla upp sig mot mobilnät så behöver man ha med sig en portabel WiFi-mobilnät-brygga, eller befinna sig i nära en (publik) WiFI-accesspunkt för att använda image.canon.

Jag tycker att det verkar vara enklare att vänta med att tanka upp sina bilder till Canons server tills när man inte befinner sig ute på fältet.

Vilka fördelar har Canons servertjänst jämfört med t.ex. Google Photos?
Vilka nackdelar?
 
Var hittar man firmware-uppdateringana för Canons kameror?

Jag har att problem att få image.canon att funka...jag har testat appen sedan jag laddat ner den i min padda den men får det inte att fungera med nedladdning av bilder från kamera till dator (mac) ej heller till min iPad mini 5.

Värdelös feature?
 
Var hittar man firmware-uppdateringana för Canons kameror?

Jag har att problem att få image.canon att funka...jag har testat appen sedan jag laddat ner den i min padda den men får det inte att fungera med nedladdning av bilder från kamera till dator (mac) ej heller till min iPad mini 5.

Värdelös feature?

Där finns firmware gå in på rätt kamera och så har du en knapp som står firmware och sen ladda ner till rätt operativsystem
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.