Annons

Hur ta ut 120-film ur gammal bälgkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag har lånat min fars barndomskamera, en Goerz bälgkamera från ca 1940. Att ladda kamera med film har jag inta några större problem med men har inte riktigt listat ut hur man på ett enkelt sätt tar ut den exponerade filmen ur kameran.
Hitintills har jag gjort det i ett mörkt rum och sedan laddat framkallningsdosan på direkten.

Nu vill jag ta med den på semester och undrar:
1. Finns något smidigt sätt att ta ur en exponerad 120-film.
2. Hur kan den sedan förvaras på något bra sätt för att framkallas vid hemkomst.Metallkåpa runt filmen finns ju inte och inte plastdosa heller.:-(

Tacksam för alla tips.

...men -- det ska väl inte vara några problem med tanke på 120-filmens skyddspapper... Du börjar med en tom och en full rulle. Efter hand som du tar bilder överförs filmen till den tomma rullen. När bilderna är slut så fortsätter du att skruva fram filmen tills den den är helt överförd. Då kan du öppna kameran och slicka igen filmen med hjälp av den lilla klisterremsan. Så fungerar iallafall fall alla 120-filmer/-kameror som jag har provat.

Även om filmen är skyddad så ska man undvika att klämma mitt på filmen eller utsätta den för onödigt solljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar