Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ta steget från automatiken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Onedge

Medlem
Hej på er!!

Jag är en glad amatör som skulle vilja komma igång med fotandet ordentligt. Har haft en eos 300d ett tag och mest fotat helautomatiskt. har gett mig på slutartiden, iso, bländare ibland men bilderna har aldrig blivit så bra som jag önskat.

har nu bytt upp mig till Eos 400d och köpt till Sigma 18-50mm/2.8 ex macro. jag vill kunna börja använda den fullt ut förstås. Hur kommer man igång lättast? Har hyfsad koll på bländare, slutartid, iso men var börjar man? idag är ju vädret riktigt dåligt, några tips på vad jag kan fota inomhus för att testa och lära mig hur jag ska använda kameran på bästa sätt?
är det lättast att använda sig av Av, tv i början?
vad är det för skillnad på P och den helautomatiska funktionen?

Hoppas någon kan hjälpa mig komma igång :)

Onedge skrev:
Hur kommer man igång lättast? Har hyfsad koll på bländare, slutartid, iso men var börjar man?

En del av svaret på dessa frågor hänger ju ihop med hur man lär sig och vad man tycker är mest spännande att lära sig. Men bestäm dig för att verkligen bara öva på en sak, som till exempel slutartid, och håll fast vid det. Länge.

idag är ju vädret riktigt dåligt, några tips på vad jag kan fota inomhus för att testa och lära mig hur jag ska använda kameran på bästa sätt?

Även i ett helt tomt rum kan man ju öva på skärpedjup och lära sig hur det förändras beroende på vilken bländare man har och avstånd till objektet. (Även vilken typ av objektiv man har spelar roll, men det är nästa steg.)
Möbler, växter, golv och väggar...