Annons

Hur ta bort röklukt

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Köpte ett batterigrepp häromdagen. Har upptäckt att det stinker cigarettrök, främst om gummigreppet. Hur kan jag lättast sanera batteriegreppet? Doppa den i T-sprit?

Hur renar saneringsfirmorna saker från rök?
Var det ozon? ....minns inte riktigt.
De vet iaf hur man gör, kolla där.

Ozon på sjukhus för att ta död på multiresistenta bakterier och rökätare som fungerar genom att sända ut laddade joner i ett brandskadat rum om jag inte missminner mig. Hittade en jonisater hos kjell och Co, men priset var +550 kr, vilket jag inte anser det vara värt för att sanera ett begagnat batterigrepp.

Vanlig ättika är riktigt bra på att få bort dålig lukt av olika slag. Bosse Bildoktorn rekomenderade att man skulle ställa några skålar med ättika i bilen om man vill få bort röklukten. Har själv itne provat med just röklukt men det har funkat bra med andra illaluktande saker. Lägg det i en plastpåse tillsammans med en skål ättika över natten och se vad som händer.

Röklukten försvann delvis, och så även fokuseringen från batterigreppet. Efter att ha tryckt in batterigreppet litet fram och tillbaka fungerar det nu igen. Någon oxidering tillsammans med ättiksyran möjligtvis?

PeterWem skrev:
Röklukten försvann delvis, och så även fokuseringen från batterigreppet. Efter att ha tryckt in batterigreppet litet fram och tillbaka fungerar det nu igen. Någon oxidering tillsammans med ättiksyran möjligtvis?
Har du otur är det glapp i greppet. Kolla kontaktytorna och se om de ser rena ut. Ättiksyra är en väldigt svag syra och borde inte kunna rå på koppar alls.

Zotamedu skrev:
Har du otur är det glapp i greppet. Kolla kontaktytorna och se om de ser rena ut. Ättiksyra är en väldigt svag syra och borde inte kunna rå på koppar alls.
De enda metalldelar som ser oxiderade ut är kontakterna som ger förmedlar strömmen. Inte informationen. Den fungerar nu iaf. Annars är det bara till att skruva itu den. Gott om skruvar.

Rökigt kamerahus

*bump*

Har ett kamerahus som luktar illa, jag bryr mig inte men vill sälja det, och då bör det vara i så bra skick som möjligt. Men jag vill inte paja elektronik. Är det någon som har erfarenhet av detta?

PeterWem: Funkar batterigreppet och fick du bort lukten?

Oj koppar och ättiksyra är ingen bra kombination!

För framtiden så bör vi undvika det. Koppar ärgar lätt och i kombination med syra så går det fort!

Ställde in en liten skål med bikarbonat (bakpulver är väl samma sak?) i kylskåpet för det lukta illa, från det där vattnet som samlas och ska avdunsta på baksidan el nåt, det suger upp lukt bra faktiskt, tänker det och sunkkameran i delad påse el liknande...

Ställde in en liten skål med bikarbonat (bakpulver är väl samma sak?) i kylskåpet för det lukta illa, från det där vattnet som samlas och ska avdunsta på baksidan el nåt, det suger upp lukt bra faktiskt, tänker det och sunkkameran i delad påse el liknande...

Jag inledde denna behandling innan jag kom på det aktiva kolet, 20 timmar och jag märkte ingen större skillnad. Nu testar jag granulerat aktivt kol, vilket används "i industrin" för att ta bort odörer.

Man kanske kan pudra på bikarbonatet, låta verka en stund och borsta bort det sen.

Eller så gör du som konservatorerna när de tvättar väggmålningar, en Skogaholmslimpa! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar