Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ta bort oxid från kontakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

chajo

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en kamera som jag inte använt på ett bra tag. Tänkte jag skulle få igång den. Tyvärr hade det blivit oxid av batterierna (den använder 4 vanliga AA-batterier).

Nu har det blivit oxid på kontaktytorna mot batterierna inne i kameran. Vad kan man använda för att rengöra ytorna. Det är ganska mkt så nån form av mekanisk rengöring krävs nog. Slipa, skrapa, eller vad? Och vad ska jag använda för verktyg?

Tack på förhand!

Den är ju ganska angripen faktiskt, men det fanns ju en mässingsvariant också som man kanske kan ta istället.

Det blir en tur till Kungens kurva imorgon, tack för tipset!

Du kan försöka skrapa med en spetsig hobbykniv tills du kommer ner till frisk metall och sen putsa med penseln.

Hur långt ner sitter kontaktblecken, dvs. hur är batterierna monterade i facket? Det ideala vore om de monteras horisontellt, dvs. luckan är lika lång som batterierna. Detta ger lite mer svängrum.

Oxid på blecken är så gott som uteslutande surt och för att en gång för alla stoppa korrosionsprocessen, behöver de netraliseras. Blöt upp med små mängder vatten med samarin i, koncentrerad lösning. Plocka/skrapa bort överskottet. En tuffare metod är några pastiller målarsoda i varmt vatten.

Kommer Du åt ( horisontellt batterifack ), så har tandkräm med krita i ( den billigaste sorten på Willys etc. ) ha en lagom mild slipeffekt. Sen ska kletet tas bort, det är en avvägning, mellan arbete och effekt.

Dom sitter lodrätt, men det gör ju å andra sidan att man ser väldigt bra. Det är även oxid "nere" i själva batterifacket. Plus då på luckan.

Bilagor

• fuji_oxid.JPG
    fuji_oxid.JPG
    42.2 KB · Visningar: 5,439
Oops - minsta möjliga tillskott av vätska mao.

Lös upp mhja tops fuktad med alkalisk lösning. Försök låta bli att skrapa med kniv, det brukar bara resultera i att det sprätter loss och lägger sig i en massa dumma skrymslen.

Det finns kontaktsprej för elektronik - utan olja och fukt. Hjälper inte en dusch så kan man ta på en tops och pilla,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar