Annons

Hur ta betalt som amatörfotograf.

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Undrar hur man ska ta betalt om man får ett fotojobb.
Är lekman och har ingen egen firma eller nått.
Ben ibland kommer det erbjudanden.
Idag kom en kille fram och undrade om jag ville fota hans bror som är Boxare. En ganska bra sådan.
Skulle vara bilder för reklam och sponsorer. Har inte pratat med "Boxaren" än så jag vet inte vad för bilder han vill ha och vad dom ska användas till.

Ska jag ta betalt för den tiden jag ägnar åt honom? Kanske några timmars fotande och några timmars efterarbete och sedan låta han få alla färdiga bilder att göra vad han vill med.

Ska jag (då jag är nybörjare) bara ta betalt för dom bilderna han vill ha?

Kan ju känna att jag själv skulle vilja ha rättigheterna till bilderna och kunna lägga ut dom på en bildbyrå eller vem vet om killen vinner VM i framtiden lixom ;)

Kan man säga att man vill ha typ 500:- för att komma dit och ta lite bilder under en träning eller en match och sedan ge honom bilderna i små versioner typ för att använda på en hemsida och sedan låta honom betala för bilder han vill köpa loss?? Mer om han vill göra vad han vill och ha fullsändiga rättigheter och mindre om han bara vill ha den till nått enstaka jobb. Typ tshirt eller poster och sedan behålla rättigheten att sälja den vidare?? Vad är rimligt för en bild isåfall?

Har ju tanken att göra detta en gång bara för att prova och få lite erfarenhet. Så egentligen är jag inte intresserad av att klämma ut så mycket pengar som möjligt. Undrar bara hur man ska tänka när man tar betalt. Ta betalt för jobb eller för bilderna.

Vart kan man hitta exempel på kontrakt?
/M
 
Om du gör ett uppdrag är det normala och rimliga att ta betalt för det arbete du lägger ned.

Att ta betalt per bild är normalt när man säljer bilder som man har tagit på eget initiativ och/eller har i sitt arkiv.
 
Om du gör ett uppdrag är det normala och rimliga att ta betalt för det arbete du lägger ned.

Att ta betalt per bild är normalt när man säljer bilder som man har tagit på eget initiativ och/eller har i sitt arkiv.


Ok. Så om jag säger att jag vill ha en summa/tim eller vad vi kommer överens om och lovar honom ett visst antal bilder. Sen låta han göra vad han vill med dom? Tänker om han vill göra en kalender och jag tar 12 bilder på honom och jag säger att jag vill ha 2000:- (bara ett exempel) Kan/får han då använda bilderna till annat??

Övriga bilder sen då. Säg att jag får fram 50 bra bilder som han får välja i mellan. Kontraktet säger 12.
Får jag sälja någon av dom andra till en tidning eller en bildbyrå? Även om dom togs under samma jobb.
Eller ta extra betalt för varje mer bild han vill ha?
 
Som sagt: Om du gör ett uppdrag är det normala och rimliga att ta betalt för det arbete du lägger ned. Inte för ett visst antal bilder.

Om ni inte kommer överens om något annat kan du förstås använda bilderna till andra saker/kunder också. Kunden får bara använda bilderna till de ändamål ni har kommit överens om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.