Annons

Hur ta betalt som amatörfotograf.

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Undrar hur man ska ta betalt om man får ett fotojobb.
Är lekman och har ingen egen firma eller nått.
Ben ibland kommer det erbjudanden.
Idag kom en kille fram och undrade om jag ville fota hans bror som är Boxare. En ganska bra sådan.
Skulle vara bilder för reklam och sponsorer. Har inte pratat med "Boxaren" än så jag vet inte vad för bilder han vill ha och vad dom ska användas till.

Ska jag ta betalt för den tiden jag ägnar åt honom? Kanske några timmars fotande och några timmars efterarbete och sedan låta han få alla färdiga bilder att göra vad han vill med.

Ska jag (då jag är nybörjare) bara ta betalt för dom bilderna han vill ha?

Kan ju känna att jag själv skulle vilja ha rättigheterna till bilderna och kunna lägga ut dom på en bildbyrå eller vem vet om killen vinner VM i framtiden lixom ;)

Kan man säga att man vill ha typ 500:- för att komma dit och ta lite bilder under en träning eller en match och sedan ge honom bilderna i små versioner typ för att använda på en hemsida och sedan låta honom betala för bilder han vill köpa loss?? Mer om han vill göra vad han vill och ha fullsändiga rättigheter och mindre om han bara vill ha den till nått enstaka jobb. Typ tshirt eller poster och sedan behålla rättigheten att sälja den vidare?? Vad är rimligt för en bild isåfall?

Har ju tanken att göra detta en gång bara för att prova och få lite erfarenhet. Så egentligen är jag inte intresserad av att klämma ut så mycket pengar som möjligt. Undrar bara hur man ska tänka när man tar betalt. Ta betalt för jobb eller för bilderna.

Vart kan man hitta exempel på kontrakt?
/M
 
Om du gör ett uppdrag är det normala och rimliga att ta betalt för det arbete du lägger ned.

Att ta betalt per bild är normalt när man säljer bilder som man har tagit på eget initiativ och/eller har i sitt arkiv.