Annons

Hur tänker Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas L. Svensson

Aktiv medlem
Det är med ett stort frågetecken och en gnutta ilska i huvudet som jag skriver detta: Hur tänker nikon?

vilka är deras målgrupp?

dom skapar kamera på kamera på kamera.. men var är objektiven? Visst, två nya ljusstarka vidvinklar, och två tilt-shift objektiv samtidigt som dom skapar kameror som tar brusfria bilder på iso 1600 och klarar iso 25000, vad är nyttan? ta bilder mitt i natten med 1/2000"? Har man råd att köpa en så bra kamera har man förmodligen råd att köpa ett ljusstarkt objektiv och då har man väl väldigt sällan (aldrig?) nytta av att ha iso 25000?

samtidigt har dom ca 7-8st tämligen moderna system kameror och en drös med både ljusstarka medium och ljussvaga normalzoomar åt alla håll och alla olika format. men vad har dom för bra, fasta, smidiga handhållbara telelinsar som är det absolut första (förutom kitobjektiv möjligen) en fågelfotograferande köper? vill man ha ett sådant, ja då måste man punga ut med mellan 40 000-80 000kr, och det är ju från vettet tycker den normaltjänande som menar att kamerahuset för 8000kr gjorde tillräckligt stort hål i plånboken. skulle tro att Canons 400mm F5,6 L USM är bland dom mest sålda objektiven i deras tele utbud (är väl bland dom skarpaste också). några nikkor objektiv jag saknar och skulle komma att sitta på kameran 80% av användandet är t.ex ett 300mm F4 ED AF-S VR, 400mm F5,6 ED AF-S med VR 500mm F5,6 med liknande egenskaper. gärna 100-300mm F4 ED AF-S VR också.


så på nikon måste man ju tro att alla fågel/natur fotografer är golfspelare eller tror dom att det bara är papparazzi´s och pressfotografer som köper nikon och därmed har pengar och köper ett F2,8 tele +D3:an och inte har nytta av F5,6 telen? men det kan ju inte heller stämma, då skulle dom väl inte ha så många konsumentkameror?

eller är det så att nikon nöjer sig med att sigma gör ovanstående optik? eller klarar dom inte av att slå konkurenter och släpper därför inga mellanklass telen?

Jag har i dagsläget en D80 som jag köpte ny i nov 07 och den har gått snart 16 000 exponeringar utan problem. objektiven är kit 18-55:an samt köpt till ett 55-200vr och ett 80-400 4,5-5,6. och är hittils nöjd med mina köp. anledningen till att 80-400:at köptes var såklart fågel/djurfotografering och dom enda objektiven från 300-400mm som kostar under 35000kr är just det samt 70-300:at och 300 f4:at.. katastrof enligt mig. 70-300:at har enligt dom 100% crop bilderna jag sett inte varit i närheten av vad 80-400:an gör på 400mm med samma bländare. och det fasta 300:at år bort på avsaknaden av VR. och VR SKA jag ha, sittandes utan stativ är 1/50" 400mm och VR en bra kombination. sigma törs jag inte riktigt köpa än då dom verkar ha skiftande kvalitet (vilket nikon också måtte ha men i mindre utsträckning).nackdelen med 80-400:at är att jag måste köra på bländare 8 för full skärpa.

nu orkar jag inte skriva mer men kommer inte nikon med nya fasta telen med "billig bländare" t.ex. 4 eller 5,6 så ligger Canon bra till.

//jonas
 
Hur tänker du själv? :)

Hade Nikon haft kapacitet att göra alla objektiv som alla vill ha så hade de gjort det. Men den kapaciteten har de inte, vare sig vad gäller utveckling eller tillverkning. Så de måste välja ganska noga vad de gör och i vilken ordning.

Ser man på vad Nikon gjort de senaste åren tycker jag det är ganska uppenbart vad de haft för sig och vilken ordning de gjort det,

1) De uppdaterade utbudet av entusiastkameror (D80, D200) -- det segmentet är en kassako, både på grund av själva försäljningsvolymen av kameror och på grund av att ägare av sådana kameror köper många tillbehör (som objektiv).

2) De uppdaterade utbudet av ingångskameror och lämpliga objektiv till dem (D50, D40, D40x, D60, 18-55 VR, 55-200 VR, 18-200 VR osv). Det här är en massmarknad och genererar en hel del inkomster. Dessutom är det viktigt för Nikon att få människor att välja Nikon-systemet och sedan "köpa upp" sig.

3) De har lindrigt sagt uppdaterat sitt proffsutbud (D3, D300, D700, 14-14, 24-70, Micro 60, Micro 105, 400 VR, 500 VR, 600 VR, PCE-24, PCE-45, PCE-85, SB-900). Det här är dels ett ganska lönsamt segment (höga marginaler), dels ett större segment volymmässigt än många tror och kanske framför allt -- prestigemodellerna säljer genom sin blotta existens mängder av ingångs- och entusiastkameror.

Allt detta har Nikon på ganska få år och det är inte några enkla uppdateringar de gjort.

Nästa steg skulle kunna vara just det segment du far efter. Entusiastobjektiven som diskuteras ivrigt på forum. Här tänker jag mig allmänt uppdaterade versioner av många av de fasta objektiven (20, 24, 38, 35, 50, 85, 105, 135, 180, 300 -- listan kan göras lång), kanske rent av några nya (jag skulle till exempel gärna se gamla 400/3,5 återuppstå). Uppdateringar med nanocoating, AF-S, VR i vissa fall, men kanske framför allt modernisering rent tillverkningsmässigt så de kan göra likvärdiga objektiv till lägre kostnad.

Men glöm inte att den här sista gruppen av objektiv sannolikt inte är lika lönsamma att satsa på för Nikon. Har man inte obegränsat med resurser måste man som sagt prioritera och då bör man börja där behoven är som störst -- vilket jag faktiskt tycker Nikon gjort väldigt bra de senaste 2-3 åren.

Canon har generellt sett ett större utbud än Nikon. Ett inte ovanligt mönster är att Canon har tre objektiv att välja på (billig, mellan och dyr) där Nikon har två (billig och dyr). Det här hör nog mycket samman med att Canon helt enkelt är ett mycket större företag än Nikon och har större resurser. De har lättare att göra "allt åt alla" än Nikon.

Du kan ju sedan jämföra åt andra hållet: Hur många nya spännande objektiv har Sony och Pentax släppt de senaste åren? Några, men betydligt färre än Nikon. Det är en annan illustration av relationen mellan resurser och produktutbud.
 
där har du poäng..

just så som du beskriver det upplever jag det, dom har massor av kameror i "mellanklassen" men inte ett enda uppdaterat "mellan" tele, dvs 4-5,6bländarsklassen med VR och AFS det är liksom där skon klämmer. så är nikon egentligen bara ett proffesionellt Märke och satsar bara fullt ut i "top of the line" segmentet och skapar bra konsumentkameror för att tjäna pengar och locka köpare?

men dom kan väl inte mena (tro? hoppas?) att dem som köpt en kamera och objektiv i lilla klassen senare skulle hoppa till att köpa grejor för 10x priset? vore det inte bättre att satsa i mellan segmentet och dra ner på låga? då tror jag fler skulle upptäcka potentialen och kunna utnyttja en bra nikon utrustning. att köpa en kamera för 7-10000kr och vill man ha ett någorlunda ljusstarkt, fast tele med bildstabilisator, ja då är det bara att punga ut med 40-50000 fast man bara ville ha ett som låg i klass med kameran.

och Nikon skulle garanterat göra hundratusentals fotografer nöjda om dom gjorde ett skarpt AF-S 400mm 1:5,6 ED VR. och dom måste väl ha råd att göra åtminstonde en sådan modell?
men visst dom grejor som nikon kommit med har säkert gjort många nöjda och är säkert efterlängtade.

är det bara jag som tänker såhär eller finns det fler?
vad säger Canotisterna? vad spelar deras 400mm 5,6:a för roll i deras väska?

//jonas
 
Jag förstår att det kan kännas frustrerande att det saknas prisvärda objektiv i just det segment man själv anser viktigt, men man kan inte låta bli att imponeras av hur väl Nikon lyckats med sina strategier de senaste åren. Från att ha varit nere för räkning samtidigt som Canon dominerade totalt på DSLR så har man inte bara lyckats komma ikapp, utan även förbi, både försäljningsmässigt, men även rent produkttekninsk. Allt detta bara på ett par år! Det kanske bara är jag, men jag är jävligt imponerad.

mvh

Fredrik
 
Jag är en Canonist.

Själv gillar jag det stora utbudet av tele eftersom jag fotar mest tele.

Nikon har imponerat när det gäller kameror men kan dom förbättra tele sidan?

Sen är det intressant att se hur Canon svarar.

Ex. Canon har 4 70-200 tele Nikon har 1-2? (osäker på antalet).

Nikon är kanske bättre på vidvinkel eller?
 
RE Hur tänker Nikon

Kan hålla med trådskaparen till viss del allra helst när det gäller fasta telegluggar. Tycker nog att det är lite svagt av Nikon att inte ha en 300/4 AF-S VR och en 400/5.6 AF-S VR i sitt sortiment.
Nikon har minskat sitt utbut av optik ganska radikalt om man ser tillbaka i tiden. På "äldre" analogtiden sträkte sig brännviderna från 6mm till 2000mm i alla möjliga varianter.
 
någon som håller bra kontakt med nikon och vet hur dom planerar på objektivsidan?
om dom har några uppgraderingar på gång.

//jonas
 
Jonas L. Svensson skrev:
Har man råd att köpa en så bra kamera har man förmodligen råd att köpa ett ljusstarkt objektiv och då har man väl väldigt sällan (aldrig?) nytta av att ha iso 25000?

Jag kan inte uttala mig om hur ovanlig våran situation är på jobbet, men vi måste ofta ligga på bländare 5.6 eller 8 för att få tillräckligt skärpedjup, samt ha en slutartid snabb nog att inte få rörelseoskärpa (både vad gäller kameravibrationer och motivets rörelse) och möjligheten att lysa upp motivet är begränsade. Så för oss är denna utveckling hos Nikon oerhört välkommen.

Tyvärr är det aldeles för lätt att falla i fälla att tycka att ens egen situation är den allenarådande. Tillverkarna måste välja vad de koncentrerar sig på för tillfället, och då är det altid någon som känner sig förbisedd. Nästa gång du får det du vill ha är det någon annan som blir irriterad över det "felaktiga" fokuserandet av resurserna...

/Andreas
 
Re: Hur tänker du själv? :)

Grevture skrev:
Canon har generellt sett ett större utbud än Nikon. Ett inte ovanligt mönster är att Canon har tre objektiv att välja på (billig, mellan och dyr) där Nikon har två (billig och dyr). Det här hör nog mycket samman med att Canon helt enkelt är ett mycket större företag än Nikon och har större resurser.

Intressant inlägg. Dock vill jag kommentera näst sista stycket. Jag vet inget om stoleken på personalstyrkan eller företagens tillgångar på likvida medel, men Nikon har (kollade iof för något år sedan) störst marknadsandel total sett.
Kameratillverkningen är bara en lite del av Nkons verksamhet. Jag tror mer på en annan företagsstrategi och/eller filosofi bakom Nikons beslut, än bristen på pengar.
 
Re: Re: Hur tänker du själv? :)

Essen skrev:
Jag vet inget om stoleken på personalstyrkan eller företagens tillgångar på likvida medel, men Nikon har (kollade iof för något år sedan) störst marknadsandel total sett. Kameratillverkningen är bara en lite del av Nkons verksamhet.
Nej, kameratillverkningen står för cirka 50% av Nikons verksamhet.

Stefan
 
Jag är själv Nikonanvändare och visst tänker man på deras strategi.
Vad jag har svårast att förstå är lanseringen av D700, en kamera jag känner helt malplacerad både i segmentet och på prislappen. Det är ju egentligen D80 som behöver uppgraderas. Det börjar kännas som Nikon satsar på ingångs- och profssegmentet. Jag känner också att Nikon missat toppsegmentet inom kompaktkamerorna. Coolpix 8000-serien var inte dumma på sin tid.
Nikons "low-end" och kitobjektiv är inte dumma men mellansegmentet börjar kännas glest.

//Martin

http://www.kikarforum.se
 
Jonas L. Svensson skrev:
Det är med ett stort frågetecken och en gnutta ilska i huvudet som jag skriver detta: Hur tänker nikon?

vilka är deras målgrupp?

dom skapar kamera på kamera på kamera.. men var är objektiven? Visst, två nya ljusstarka vidvinklar, och två tilt-shift objektiv samtidigt som dom skapar kameror som tar brusfria bilder på iso 1600 och klarar iso 25000, vad är nyttan? ta bilder mitt i natten med 1/2000"? Har man råd att köpa en så bra kamera har man förmodligen råd att köpa ett ljusstarkt objektiv och då har man väl väldigt sällan (aldrig?) nytta av att ha iso 25000?

samtidigt har dom ca 7-8st tämligen moderna system kameror och en drös med både ljusstarka medium och ljussvaga normalzoomar åt alla håll och alla olika format. men vad har dom för bra, fasta, smidiga handhållbara telelinsar som är det absolut första (förutom kitobjektiv möjligen) en fågelfotograferande köper? vill man ha ett sådant, ja då måste man punga ut med mellan 40 000-80 000kr, och det är ju från vettet tycker den normaltjänande som menar att kamerahuset för 8000kr gjorde tillräckligt stort hål i plånboken. skulle tro att Canons 400mm F5,6 L USM är bland dom mest sålda objektiven i deras tele utbud (är väl bland dom skarpaste också). några nikkor objektiv jag saknar och skulle komma att sitta på kameran 80% av användandet är t.ex ett 300mm F4 ED AF-S VR, 400mm F5,6 ED AF-S med VR 500mm F5,6 med liknande egenskaper. gärna 100-300mm F4 ED AF-S VR också.


så på nikon måste man ju tro att alla fågel/natur fotografer är golfspelare eller tror dom att det bara är papparazzi´s och pressfotografer som köper nikon och därmed har pengar och köper ett F2,8 tele +D3:an och inte har nytta av F5,6 telen? men det kan ju inte heller stämma, då skulle dom väl inte ha så många konsumentkameror?

eller är det så att nikon nöjer sig med att sigma gör ovanstående optik? eller klarar dom inte av att slå konkurenter och släpper därför inga mellanklass telen?

Jag har i dagsläget en D80 som jag köpte ny i nov 07 och den har gått snart 16 000 exponeringar utan problem. objektiven är kit 18-55:an samt köpt till ett 55-200vr och ett 80-400 4,5-5,6. och är hittils nöjd med mina köp. anledningen till att 80-400:at köptes var såklart fågel/djurfotografering och dom enda objektiven från 300-400mm som kostar under 35000kr är just det samt 70-300:at och 300 f4:at.. katastrof enligt mig. 70-300:at har enligt dom 100% crop bilderna jag sett inte varit i närheten av vad 80-400:an gör på 400mm med samma bländare. och det fasta 300:at år bort på avsaknaden av VR. och VR SKA jag ha, sittandes utan stativ är 1/50" 400mm och VR en bra kombination. sigma törs jag inte riktigt köpa än då dom verkar ha skiftande kvalitet (vilket nikon också måtte ha men i mindre utsträckning).nackdelen med 80-400:at är att jag måste köra på bländare 8 för full skärpa.

nu orkar jag inte skriva mer men kommer inte nikon med nya fasta telen med "billig bländare" t.ex. 4 eller 5,6 så ligger Canon bra till.

//jonas

Nikon tänker utifrån flera hänsynstaganden när de tar beslut om vilka objektiv de skall föra till marknaden:

1) Företagsekonomiskt

Vilka objektiv säljer bäst och vilka är mest lönsamma att producera?

DX-zoomar i kit med kameror som D40-serien, D60, D80, D200 och D300 säljer mycket bra och är mycket efterfrågade. En stor del DSLR-ägare nöjer sig med denna kitzoom och köper möjligtvis än telezoom därtill. Fasta proffsobjektiv som 300-, 400-, 500- och 600-objektiven med VR säljer i mindre serier men med god lönsamhet.

2) Konkurrenssituationen

Vilka kameror och objektiv har konkurrenterna? Finns det någon nisch som inte är tillgodosedd?

3) Strategiska val

Vissa objektiv, som tex Nikons 200/2 VR och de nya PC-objektiven, säljer i mycket små volymer men Nikon väljer ändå av strategiska skäl att ha objektiven i sitt sortiment,

4) Teknologiskt

Vilka objektiv kan vi konstruera som tillgodoser båda de egna och kundernas kvalitetskrav optiskt och ifråga om byggkvalitet, handhavande och finesser?

5) Produktionsmässigt

Vilka produktionsmöjligheter har vi och utifrån dessa vilka objektiv är mest rimliga att producera?

Det är främst fyra klagomål som framförts mot Nikons objektivutbud de senaste åren:

1) Bristen på uppdatering av befintliga fasta eller zoomobjektiv med AF-S och och/eller VR,

2) Nikons tomrum gällande riktigt ljusstarka objektiv tex 24/1.4, 35/1.4, 50/1.2 och 85/1.2 i jämförelse med Canon,

3) Avsaknad av VR i normalzoomar som tex 17-55/2.8, 18-135/3.5-5.6, 24-70/2.8,

4) En lucka i sortimentet ifråga om zoomar med fast f4-brännvidd likt Canons 24-105/4 IS, Canons 70-200/4 IS eller Sigmas 100-300/4.

Hitintills har Nikon tillgodosett marknadens förväntan genom att ge de långa teleobjektiven VR och nu komma med de tre PC-objektiven som saknats i sortimentet. Därutöver har bolaget överraskat med en fenomenal vidvinkelzoom i 14-24/2.8 (men vissa har beklagat det objektivets bristande möjlighet att använda filter).

Min förväntan om kommande Nikkors är följande:

1) 200/4 macro med AF-S och VR,

2) 50/1.4 med AF-S

3) 85/1.4 med AF-S

4) 70-200/2.8 VRII med bättre prestanda på FX,

5) 28/1.4 med AF-S,

6) 300/4 med AF-S och VR.

Jag har i övrigt svårt att se något behov av nya objektiv (jag tror inte på några 24/1.4 eller 35/1.4) men 18-135:an borde kunna få VR i en uppdatering.

Ett tänkt 400/5.6 med AF-S och VR borde hamna på 15.000-20.000 kr. Vilken efterfrågan skulle det finnas på ett sådant objektiv om/när Nikon uppdaterar sina 80-400/4.5-5.6 VR med AF-S och 300/4 med VR? Jag kan möjligen tänka mig att med ökad användning av FX-DSLR så stiger behovet av längre brännvidder och då skulle en marknad kunna springa fram för 400/4, 400/5.6 och 600/5.6 samt 800/5.6 och 800/8. Det lär dock i så fall ligga många år framåt i tiden.

På telesidan skulle jag vara mer intresserad av ett 120-300/2.8 AF-S VR och ett 200-400/4.5-5.6 AF-S VR.
 
Senast ändrad:
Svar på Tore

om man skall se till många av de antaganden vore ett fast 400/5,6 väl ett av dom enklaste och billigaste att producera, få rörliga delar och inga stora linser. och då skulle den väl inte bli dyrare än 80-400 som har 17/11 element och Canons 400/5,6 har 7/6 och kostar 12000-13000kr.

och hur stor blir då efterfrågan på 80-400/4,5-5,6 och 300/4 OM man kommer med ett 400/5,6 som kostar lika mycket? 300:an kanske klarar sig men inte 80-400:at.

//jonas
 
Senast ändrad:
och kolla på Canons recensions sidor, 300/4 och 400/5,6 är dom objektiv som ägs mest på långtele sidan genom tiderna. och full pott för 400an av 25 omdömen.

//jonas
 
Re: Re: Hur tänker Nikon?

Teodorian skrev:
...
Min förväntan om kommande Nikkors är följande:

1) 200/4 macro med AF-S och VR,

2) 50/1.4 med AF-S

3) 85/1.4 med AF-S

4) 70-200/2.8 VRII med bättre prestanda på FX,

5) 28/1.4 med AF-S,

6) 300/4 med AF-S och VR.
...
Jag antar att du har dina önskemål baserad på din egen situation med ägandet av en D3:a ?!

Själv sitter jag med en D300 och saknar egentligen inte så mycket mer än att vissa objektiv skulle behöva vara lite billigare för att passa min ekonomi.
 
Dom tänker (nog med all rätt) att 90 % av alla som köper systemkamera tar hela sitt beslut om vilket märke/hus på husets prestanda. Det är bara de som är rutinerade som tänker längre och kollar resten av grejerna också (och som vet att objektivet är viktigare än huset). Så Nikon tänker nog helt rätt, när folk redan köpt huset så dom ju ”fast”, mer eller mindre.

/Magnus
 
Re: Re: Re: Hur tänker Nikon?

jdandanell skrev:
Jag antar att du har dina önskemål baserad på din egen situation med ägandet av en D3:a ?!

Själv sitter jag med en D300 och saknar egentligen inte så mycket mer än att vissa objektiv skulle behöva vara lite billigare för att passa min ekonomi.

Detta var inte mina önskemål om nya objektiv utan vad jag tror att Nikon kommer att presentera de närmaste två åren. DX-sortimentet är väl täckt redan.
 
Re: Svar på Tore

Jonas L. Svensson skrev:
om man skall se till många av de antaganden vore ett fast 400/5,6 väl ett av dom enklaste och billigaste att producera, få rörliga delar och inga stora linser. och då skulle den väl inte bli dyrare än 80-400 som har 17/11 element och Canons 400/5,6 har 7/6 och kostar 12000-13000kr.

och hur stor blir då efterfrågan på 80-400/4,5-5,6 och 300/4 OM man kommer med ett 400/5,6 som kostar lika mycket? 300:an kanske klarar sig men inte 80-400:at.

//jonas

Jag hävdar, rätt eller fel, att ett 400/5.6 AF-S VR kommer att kosta mer än 12.000-13.000 kr samt att det i huvudsak finns två kundkategorier som suktar efter 400 mm-brännvidden. Den ena är proffsfotografer och de är antagligen beredda att betala för att få bästa tänkbara objektiv, med bättre ljusstyrka, på den brännvidden. Den andra kundgruppen är fotoentusiaster som fotograferar sport, action, fåglar etc. Jag tror att en majoritet av dessa skulle föredra ett något optiskt sämre zoomobjektiv framför ett fast sådant även om priset var detsamma.

Själv skulle jag hellre lägga 25.000-30.000 kr på ett 200-400/4.5-5.6 AF-S VR än ett 400/5.6 AF-S VR för 15.000-20.000 kr. Som jag skrev ovan kan det om några år, när FX tagit en betydligt större andel av Nikons DSLR-försäljning, mycket väl bli så att efterfrågan på lite mindre ljusstarka teleobjektiv inom området 400-800 mm kan öka.
 
Nikon AF-S 200-400/4,0 G VR IF-ED har ju varit enormt eftertraktad och är ju restnoterat på B&H för jämnan. Den kostar ju trots allt 60tkr i Sverige

Innebär ett bländarsteg (på 400mm) en halvering av priset tror du Tore? Tänkte på dina tankar om ett 200-400/4.5-5.6 AF-S VR i 25-30 tkr klassen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.