Annons

Hur tänker folk på fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=117592

Edit. Fotosidans "redaktion" eller vad man ska kalla dem är ett skämt. Så bristande engagemang för medlemmars frågor så betalmedlemskap kommer absolut inte på fråga längre.

Mina år på Fotosidan har lärt mig:

1) Fotosidan driver sin egen linje och är inte intresserad av någon dialog med medlemmarna,

2) Svar på frågor och kritik fås inte utan möts med tystnad,

3) Fotosidan har inga som helst problem med att på nyhetsplats aktivt marknadsföra andra medlemmars företagsprodukter och tjänster. Se tex Stefan Ohlssons kurser och Moderskeppets produkter,

4) Fotosidan finner inget moraliskt betänkligt med utstuderade nakenfoton på framsidan och trots myket kritik fortsätter man glatt med provokationen,

5) Kvotering för att få ladda upp bilder är Fotosidans melodi där den som vill få kommentarer på sina bilder tvingas att först kommentera andras.

Fotosidans "redaktion" är bara intresserad av bilder och att dessa skall kommenteras till varje pris. Fotosidan magasin talar sitt tydliga språk - det är bilder och endast bilder som Fotosidans ledning har något seriöst intresse av. Forum, bloggar, annonsmarknad mm är bara utfyllnad för att blidka folk.

Prioriteringen av möjlig bildstorlek talar sitt tydliga språk! Bilder som läggs upp för kommentarer kan vara 1024 px. I bloggar är det bara 600 px och i forumen endast 400 px. Det finns inget annat fotoforum på nätet som har en sådan begränsning. De flesta fotofroum möjliggör att bilder laddas upp direkt i forumet från egen hemsida. Det går inte på Fotosidan utan man måste länka.
 
Senast ändrad:
Mina år på Fotosidan har lärt mig:

....
Fotosidans "redaktion" är bara intresserad av bilder och att dessa skall kommenteras till varje pris. Fotosidan magasin talar sitt tydliga språk - det är bilder och endast bilder som Fotosidans ledning har något seriöst intresse av. Forum, bloggar, annonsmarknad mm är bara utfyllnad för att blidka folk.

Prioriteringen av möjlig bildstorlek talar sitt tydliga språk! Bilder som läggs upp för kommentarer kan vara 1024 px. I bloggar är det bara 600 px och i forumen endast 400 px. Det finns inget annat fotoforum på nätet som har en sådan begränsning. De flesta fotofroum möjliggör att bilder laddas upp direkt i forumet från egen hemsida. Det går inte på Fotosidan utan man måste länka.

Det beror nog ganska mycket på var man själv har sitt fokus vad man tycker att FS prioriterar, en snabb titt på din profil ger en ganska klar uppfattning. Personligen tycker jag att slagsidan mot prylar och teknik är ganska stor. Men det beror säkert på att jag är mer intresserad av bilder.

När det gäller att "de flesta fotoforum" inte har begränsningar och tillåter direkt uppladdning från exempelvis egen hemsida så vet jag inte vilka forum du syftar på? Men personligen är jag med på både photopoints.com och altphotos.com och bägge dessa siter har begränsningar liknande FS och ingen av dem tillåter direkt uppladdning från egen hemsida eller liknande.

Jag tror inte att tanken med vare sig dessa eller FS är att de skall fungera som datalagring där man kan tömma sina minneskort, det finns helt andra tjänster på nätet för detta.
 
Om du tycker att det är en god idé (det gör inte jag) så är det ju lätt att bara strunta i annonsörer som inte uppfyller dina krav.

Precis, vill man inte sälja så sätter man inte ut pris. Det avskräcker då i alla fall mig från att gå vidare.

Det skulle kunna begränsas hur ofta hur många gånger man kan uppdatera en annons samt möjligen oxo hur många annonser man kan sätta in. (annons/månad)
 
Det beror nog ganska mycket på var man själv har sitt fokus vad man tycker att FS prioriterar, en snabb titt på din profil ger en ganska klar uppfattning. Personligen tycker jag att slagsidan mot prylar och teknik är ganska stor. Men det beror säkert på att jag är mer intresserad av bilder.

När det gäller att "de flesta fotoforum" inte har begränsningar och tillåter direkt uppladdning från exempelvis egen hemsida så vet jag inte vilka forum du syftar på? Men personligen är jag med på både photopoints.com och altphotos.com och bägge dessa siter har begränsningar liknande FS och ingen av dem tillåter direkt uppladdning från egen hemsida eller liknande.

Jag tror inte att tanken med vare sig dessa eller FS är att de skall fungera som datalagring där man kan tömma sina minneskort, det finns helt andra tjänster på nätet för detta.

Vad Fotosidans ledning och medlemmar prioriterar är två olika saker. David Elmfeldt har varit mycket tydlig i sin ståndpunkt att Fotosidan primärt är till för bilder.

På dpreview, Nikon Café, Nikon Gear mfl ställen går det utmärkt att ladda upp direkt i forumtråden från tex Flickr som jag änvänder.
 
Fotosidan är väl inget kontroll-organ för folk som inte lär sig själva att säkerställa att säljaren finns så man får sina beggrejer man vill köpa.? Konstigt detta att en del tydligen tror det finns sätt för siter att skydda sig mot brottslingar.. Brottslingar ligger alltid ett steg före överallt i samhället.. Då en metod stoppas dyker bara en ny upp..

Och för den som vill vara säker så finns produkter nya i butik.. Där kan man vara säker att man får sin grej eftersom man håller i den då man betalar för den.

Men via nätet så är det faktiskt upp till köparen att kontrolera så säljaren finns osv.. Samt för säljaren att verkligen uppvisa att man finns.

Jag handlar absolut inget av någon som inte går kontrollera noga att personen är en bofast person som finns.. Inget Enbart" mobilnummer duger därmed.. Mer krävs innan jag litar på folk.. Så bör fler göra så slipper dom bli blåsta så enkelt som många blir idag..
 
Det ända sättet att inte bli blåst är att inte skicka några pengar till folk som man inte känner eller vet finns i verkligheten.Tycker inte man ska skylla på FS för att man är rent ut sagt är dum eller naiv och går på vad som helst ( ej riktat till någon utan mot folk generellt) Ska man vara säker så handlar man i butik och betalar vad det kostar eller handlar begagnat öga mot öga.Ser folk en annons med en helt ny D700 tex helt ny i oöppnad kartong för 5000 så fattar man väl att antingen är den stulen,eller är det bluff men folk skickar godhjärtat iväg sina pengar för att sedan skylla ifrån sig på Blocket ,Tradera ,FS eller vad det nu var för sida annonsen fanns på,för dum och naiv är man ju inte ! -eller ?
 
Tack alla, känner att vi är ganska överens ang. FS agerande.
Och jag är inte ensam som upplever detta!
/Janne
 
Det skulle kunna begränsas hur ofta hur många gånger man kan uppdatera en annons samt möjligen oxo hur många annonser man kan sätta in. (annons/månad)

Att begränsa antalet annonser man kan lägga in och antalet gånger man kan ändra en annons måste väl vara rätt ogenomtänkt?

Tänk att någon varit medlem här i ett par år och inte lagt in en enda annons, helt plötsligt vill den personen byta upp sig till FF och säljer en kamera, fyra objektiv och en blixt. Ska den personen då antingen vänta flera månader på att få lägga ut alla annonser eller ska han vara tvungen att lägga alla sakerna i samma annons men inte kunna ändra annonsen vartefter sakerna säljs?
 
Att begränsa antalet annonser man kan lägga in och antalet gånger man kan ändra en annons måste väl vara rätt ogenomtänkt?

Tänk att någon varit medlem här i ett par år och inte lagt in en enda annons, helt plötsligt vill den personen byta upp sig till FF och säljer en kamera, fyra objektiv och en blixt. Ska den personen då antingen vänta flera månader på att få lägga ut alla annonser eller ska han vara tvungen att lägga alla sakerna i samma annons men inte kunna ändra annonsen vartefter sakerna säljs?

Ogenomtänkt, vet inte det. Om du inte kan se möjligheter i ett sådant regeverk så kanske du själv skulle tänka ett varv till.

Jag skrev inte att reglerna behövde vara så tajta. Det kanske inte behöver vara tillåtet att uppdatera annonser 5 gånger i veckan?

Få har behovet att lägga ut 100 riktiga & unika annonser / år.

Vet inte vad som är rimliga nivåer, men visst skulle begränsningar kunna hjälpa till att städa upp en aning.
 
Tack Håkan, har köpt många produkter genom åren via fotosidan då merparten av medlemmarna känns seriösa. (Föredrar detta forum före Blocket/Tradera/Ebay)
Och nu börjar det dyka upp flera oseriösa säljare säkert även köpare.
Tråkigt att FS inte agerar utan tycker det är OK.

Osariösa Köpare? förstår ej vad du menar, snackare javist men att känna sig för är inte kriminelt eller oetiskt, även om det kan gå till överdrift hos vissa!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.