Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur svårt kan det vara att slippa damm?

Produkter
(logga in för att koppla)

jojje2

Aktiv medlem
Hej alla glada.

Jag har inget digitalkamera, men har hela tiden hört folk klaga om damm i CCDn...

Jag undrar hur svårt det egentligen kan vara för tillverkarna att konstruera digitalkameror som inte "blottar" CCDn. Att ccdn drar åt sig damm är ju ett känt faktum, och det går nog inte att göra så mycket åt den saken, men man kanske kan lösa problemet på ett mekaniskt sätt.

Damm kommer ju främst in i kameran när man byter objektiv... Kan man inte då lösa det genom att lägga in en extra ridå mellan spegeln och objektivet? Så fort objektivet "klickar till" i rätt läge, åker ridån upp. Men när man avlägsnar objektiv så är den nere och skärmar av spegel och CCD från omvärlden.

Jag har försökt illustrera hur jag menar och vart den ska sitta:

Bilagor

• untitled-2 copy.jpg
    untitled-2 copy.jpg
    38.7 KB · Visningar: 478
Låter inte helt fel..MEN..

Damm lär ju komma in när du byter objektiv för att sedan "ligga och vänta" tills den där extra ridån åker upp. Eller!? ;=)

Fast ditt förslag skulle antagligen minska dammet på CCDn något..

Ska tilläggas att jag inte heller har någon digitalkamera. Bara så att man inte blir inblandad.. hehe

/Jonas

Damm på sensorn var just en anleding till att jag tyckte(r) digitalsystemare är problematiska, men har blivit övertygad om att Canons system med glasskiva framför sensorn till stora delar löser problemet, naturligtvis får man blåsa rent då och då, men inget damm hamnar direkt på sensorn iaf.

för övrigt tycker jag idén verkar mycket bra!

mvh
/Kim

jonas: förmodligen skulle inte mitt förslag lösa hela problemet, men det skulle kanske hjälpa lite. :)

ett annat förslag är ju att ha ett glas mellan spegeln och objektivet så att det blir lätt att komma åt och göra rent. (så att man slipper mecka bakom spegeln.)

Enmer kontroversiell ide skulle vara att utrusta kamerorna med halvgenomskinnlig, fast, spegel som finns på vissa systemkameror för film. Då skulle den halvgenomskinnliga spegeln helt kunna sluta in CCD:n. Nackdelen är att spegeln då snor 1/3-1/2 steg ljus, men det kan säkert i framtiden kompenseras med bättre CCD:er med mindre brus vid högre känslighet.....

tja annan lösning är att koppla en liten dammsugare som skapar vakum.... ähhh det funkar inte i praktiken.

Hej

jag tycker inte att detta är ett problem. Jag har haft min S2 i ett halvår, tagit flera tusen bilder och bytt objektiv många gånger.

Jag har damm på ccd'n, men detta syns endast vid vissa bländare och motiv. Det är fö mycket enkelt att plocka bort vid dessa tillfällen med något bildbehandlingsprogram.

Med vänlig hälsning
Johan

Jag har oxå en S2 som jag enkelt rengör CCD:n på med ett vikt linspapper fuktat i sprit. Dra papperet lätt med en pincett över ytan så följer dammet med.

Enligt Fujis direktiv.

P-O

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar