Annons

Hur stora filer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Hur stora filer ger Nikon D800 om man plåtar i raw? Det finns ju olika rawinställningar. Hur stor skillnad på det på filstorlekar?

Omkring 40+ mb lossless 14 bitars. 75mb okomprimerat. Något annat alternativ ser jag ingen anledning att använda.

Det blir en 208 Mb 16 bitars okomprimerad TIFF.

Omkring 40+ mb lossless 14 bitars. 75mb okomprimerat. Något annat alternativ ser jag ingen anledning att använda.

Det blir en 208 Mb 16 bitars okomprimerad TIFF.

OK, jag brukar använda den lite mindre varianten av rawfiler i mina Nikonkameror så 40 mb låter ju faktiskt ändå rätt hanterbart. Trodde kanske att de skulle vara större. Min Fujifilm X100s ger rawifler på 30+ mb (och där finns bara en variant, tror jag).

Får väl se om det blir en D800 vad tiden lider :)

Torbjörn: Ser att du har en D800E och att du tar en del kvälls/nattbilder. Då måste den kameran vara drömmen misstänker jag. Det dynamiska omfånget är väl dess styrka. Har du koll på hur stora skillnader det är på D800 och D800E? Har du provat båda? Blir det någon skillnad på rawfilernas storlek i de båda kamerorna. Det borde det väl inte bli?

Det blir ingen praktisk skillnad i bildstorlek mellan kamerorna.

Har ej testat D800 men vad jag förstår är skillnaden mellan dem ytterst marginell. Det är inte en avsaknad av filter framför sensorn utan att det ena lagret negerar effekten av det första på E. Så optimeringar för filtertjocklek blir väl samma. Skillnaden i skärpa går nästan enbart att märka på optimala bländare, så området en E har en fördel är ett par bländaresteg. När diffraktion tar över tror jag inte det går att skilja dem åt nästan. Jag kan inte säga om E är värt så mycket mer pengar men på det stora hela är jag mycket nöjd med mitt val. Och moire behöver man inte bekymra sig över. Absolut inte med naturliga motiv.

Jag är mycket nöjd med den som natt/landskapskamera. En sak dock är liveview som inte är på topp. Lineskipping gör att bilden blir grymt brusig i mörker men för norrsken etc funkar det ändå bra med manuell fokus i förstorad liveview, viss ljusstyrka på stjärnor brukar liksom hoppa i fokus eller försvinna helt om man missar fokus lite.

Manuell fokusring med stort slag rekommenderas.

Hur stora filer ger Nikon D800 om man plåtar i raw? Det finns ju olika rawinställningar. Hur stor skillnad på det på filstorlekar?

12-bitars ger mellan 29 och 57 MB. 14-bitars mellan 34 och 74 MB. Skillnaden i bildkvalitet mellan 12 och 14 bitar är i de flesta fall försumbar medan vinsten med 12 bitar är mindre filer och 4-5 fler bilder i buffertkapacitet.

http://francoismalan.com/2011/10/raw-12bit-or-14bit-lossy-or-lossless/

http://www.earthboundlight.com/phototips/nikon-d300-d3-14-bit-versus-12-bit.html

http://www.earthboundlight.com/phototips/14-bit-raw-12-bit-part-two.html

Det blir ingen praktisk skillnad i bildstorlek mellan kamerorna.

Har ej testat D800 men vad jag förstår är skillnaden mellan dem ytterst marginell. Det är inte en avsaknad av filter framför sensorn utan att det ena lagret negerar effekten av det första på E. Så optimeringar för filtertjocklek blir väl samma. Skillnaden i skärpa går nästan enbart att märka på optimala bländare, så området en E har en fördel är ett par bländaresteg. När diffraktion tar över tror jag inte det går att skilja dem åt nästan. Jag kan inte säga om E är värt så mycket mer pengar men på det stora hela är jag mycket nöjd med mitt val. Och moire behöver man inte bekymra sig över. Absolut inte med naturliga motiv.

Jag är mycket nöjd med den som natt/landskapskamera. En sak dock är liveview som inte är på topp. Lineskipping gör att bilden blir grymt brusig i mörker men för norrsken etc funkar det ändå bra med manuell fokus i förstorad liveview, viss ljusstyrka på stjärnor brukar liksom hoppa i fokus eller försvinna helt om man missar fokus lite.

Manuell fokusring med stort slag rekommenderas.

Skillnaden mellan D800E och D800 märks främst mellan f1/4 och f4 (http://www.dslrbodies.com/cameras/current-nikon-dslr-reviews/nikon-d800--d800e-review.html ):

"Below f/5.6, things are completely different, and surprisingly so. From f/1.4 to f/4 the D800E has crisp, clean edges and is clearly gaining something from the lack of an anti-aliasing filter. But the D800 is different. While the D800 has what I would characterize as a weak AA filter (I've got plenty of moire examples from it, and can produce color fringing with it, too), it exhibits a different pattern than the D800E. From f/1.4 to f/4 there's a small but steady degradation of edges, almost like some form of weak diffraction were in play. That's actually entirely possible, as Nikon claims that there is a waveplate involved in the AA filter, and it may be the culprit."

Tack för info Tore!
När det gäller raw-inställning så undrar jag om jag tolkat det rätt om jag tänker enligt följande:
Jag kan lika gärna välja 12 bitar istället för 14 bitar för det är nästan ingen skillnad i kvalitet. I min D700 väljer jag 12 bitar + förlustfri komprimering vilket gör att det blir mindre filer, bättre buffring och bara så liten kvalitetsförlust att det funkar bra ändå. Tänker jag rätt? Ser inställningarna likadana ut i en D800?

Tack för info Tore!
När det gäller raw-inställning så undrar jag om jag tolkat det rätt om jag tänker enligt följande:
Jag kan lika gärna välja 12 bitar istället för 14 bitar för det är nästan ingen skillnad i kvalitet. I min D700 väljer jag 12 bitar + förlustfri komprimering vilket gör att det blir mindre filer, bättre buffring och bara så liten kvalitetsförlust att det funkar bra ändå. Tänker jag rätt? Ser inställningarna likadana ut i en D800?

Ja, det finns 6 olika alternativ: 12/14 bit; komprimerad/förlustfri komprimering/okomprimerad.

Om man inte tänker höja skuggorna 10 steg är det inget vits med 14-bit...

http://equirectangular.blogspot.ca/2013/03/d800-12-bit-vs-14-bit-raw-images.html

Det går utmärkt att använda 12 bit komprimerad.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto