Ola Rockberg
Aktiv medlem
Hur stora filer ger Nikon D800 om man plåtar i raw? Det finns ju olika rawinställningar. Hur stor skillnad på det på filstorlekar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Omkring 40+ mb lossless 14 bitars. 75mb okomprimerat. Något annat alternativ ser jag ingen anledning att använda.
Det blir en 208 Mb 16 bitars okomprimerad TIFF.
Hur stora filer ger Nikon D800 om man plåtar i raw? Det finns ju olika rawinställningar. Hur stor skillnad på det på filstorlekar?
Det blir ingen praktisk skillnad i bildstorlek mellan kamerorna.
Har ej testat D800 men vad jag förstår är skillnaden mellan dem ytterst marginell. Det är inte en avsaknad av filter framför sensorn utan att det ena lagret negerar effekten av det första på E. Så optimeringar för filtertjocklek blir väl samma. Skillnaden i skärpa går nästan enbart att märka på optimala bländare, så området en E har en fördel är ett par bländaresteg. När diffraktion tar över tror jag inte det går att skilja dem åt nästan. Jag kan inte säga om E är värt så mycket mer pengar men på det stora hela är jag mycket nöjd med mitt val. Och moire behöver man inte bekymra sig över. Absolut inte med naturliga motiv.
Jag är mycket nöjd med den som natt/landskapskamera. En sak dock är liveview som inte är på topp. Lineskipping gör att bilden blir grymt brusig i mörker men för norrsken etc funkar det ändå bra med manuell fokus i förstorad liveview, viss ljusstyrka på stjärnor brukar liksom hoppa i fokus eller försvinna helt om man missar fokus lite.
Manuell fokusring med stort slag rekommenderas.
Tack för info Tore!
När det gäller raw-inställning så undrar jag om jag tolkat det rätt om jag tänker enligt följande:
Jag kan lika gärna välja 12 bitar istället för 14 bitar för det är nästan ingen skillnad i kvalitet. I min D700 väljer jag 12 bitar + förlustfri komprimering vilket gör att det blir mindre filer, bättre buffring och bara så liten kvalitetsförlust att det funkar bra ändå. Tänker jag rätt? Ser inställningarna likadana ut i en D800?