Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur stor kopia

Produkter
(logga in för att koppla)

markusd

Aktiv medlem
Hej!

Jag har lust att göra en större kopia av den här bilden och undrar vad kvalitén räcker till, i nederkant så är det ju inte så snyggt och antar att det kommer att synas vid större format. Det jag hade lust med är i alla fall 30x40cm. Bilden kommer från en 300D.

http://www.deviantart.com/view/11336022/

/Markus

det funkar säkert bra.
men vad är det i nederkant som inte är snyggt?
och varför lägger du upp en fullstor bild på deviantart? vill du att alla ska kunna göra egna kopior?

Fin bild

Det är lite störning som den tidigare skriver om, dvs. cromatisk abberation. men du kan ta bort lite av det med lite jobb i datorn, var bara försiktig spara bilden i tiff innan du börjar jobba med den.
Du kan göra en 50x70 av den utan problem, man betraktar inte en sån bild på nära håll. Jag har själv gjort 50x70 av sådana bilder.

Expert har en drive i sitt digicenter just nu där stora förstoringar är lite billigare. Vet inte hur priserna förhåller sig emot andra men jag tycker de verkar överkomliga.

Kan inte svara för kvalitén dock... de använder inte färgprofiler tex.

"30x45 cm för endast 69:- (ord 99:)
50x75 cm för endast 149:- (ord 219:)"

Eveningstar skrev:
Expert har en drive i sitt digicenter just nu där stora förstoringar är lite billigare. Vet inte hur priserna förhåller sig emot andra men jag tycker de verkar överkomliga.

Kan inte svara för kvalitén dock... de använder inte färgprofiler tex.

"30x45 cm för endast 69:- (ord 99:)
50x75 cm för endast 149:- (ord 219:)"
Priset gäller även hos Fuji-butikerna. Expert och Fujicolor är samma lab.

markusd skrev:
Hej!

Jag har lust att göra en större kopia av den här bilden och undrar vad kvalitén räcker till, i nederkant så är det ju inte så snyggt och antar att det kommer att synas vid större format. Det jag hade lust med är i alla fall 30x40cm. Bilden kommer från en 300D.
/Markus
På min skärm blir bilden ca 90x70cm stor. Den ser helt OK ut på någon meters avstånd. Tyvärr är inte bilden knivskarp och den blir förstås aldrig skarpare än så.

Anledningen till att jag la upp den så stor var för att NI skulle kunna se den i fullt format. I webbläsaren tycks det inte synas lika mycket som i PS men den gröna speglingen ser inte så bra ut i nederkant.

Men en större kopia ska ja prova att göra i alla fall, tack så mycket för hjälpen!

/Markus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar