Advertisement
ANNONS
Annons

Hur står sig piratbatterier?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Mot original. Är det verkligen värt att köpa originalbatteri för det dubbla priset mot piratbatterierna?

Taka skrev:
Mot original. Är det verkligen värt att köpa originalbatteri för det dubbla priset mot piratbatterierna?

Har testat otaliga "piratbatterier" och märkt att de sällan är värda ens halva priset, så är åtminstone mina erfarenheter "billigt blir dyrt i längden"

Som synes är det redan olika åsikter. Själv använder jag ett av varje och piratbatteriet håller än så länge utmärkt. Det räcker längre tid än originalbatteriet men det är orättvist att gå på det eftersom piratbatteriet har mer kapacitet.
Även om piratbatteriet inte håller lika länge (vilket jag tror att det gör) så går det många sådana på ett originalbatteri... Hutlöst dyrt med original...

Har två `zebra-pirater´ till min D70s och dom är likvärdiga när det gäller kapacitet med originalbatteriet.

På mitt original Nikon EN-EL3a står: made in China

På mitt pirat EN-EL3 står: cell from Japan, made in China.

Alla är saliga på sin tro och jag tror att ett piratbatteri mycket väl kan vara bättre än original.

När det kommer 2,6Ah pirat till D2x kommer jag direkt att köpa ett.

jag köpte ett piratbatteri till min D50 på tradera för 108:- inkl frakt. det är verkligen inte lika bra som originalet! men det hade jag iof inte räknat med heller. men som reservbatteri funkar det bra för pengarna. dyrare piratbatterier har jag ingen erfarenhet av dock, men de kan säkert vara lika bra om man hittar nåt bra märke.

Det finns säkert skillnader mellan olika piratbatterier, men av mina två batterier till 20D håller originalbatteriet klart längre än piratbatteriet.

gick sönder

Hej,

jag köpte ett batteri till min Canon 1DsMKII kamera från Zebra media. Mycket billigt, och prestandan var faktiskt väl så bra som orginal. Problemet var mer den mekaniska kvaliteten. Vreden sitter lite halvlöst etc. Tyvärr så lossnade ett av de små cylindriska metallbläcken på batteriet så nu kan jag inte använda det längre. Nä, orginal är alltid orginal. Om man missar ett fotojobb pga ett sådant fel så blir det väldigt dyrt. Inget jag vill riskera i framtiden.

mvh/Stefan

Mina pirat (2st) funkade fint till det blev vinter och kallt (under -10), då höll dom inte laddningen alls. Med original blev det en väsentlig skillnad.

/Micke

Jag har två batterier från Batterimannen som funkat fint, har inte märkt någon större skillnad mot orginalen (men heller inte testat i tex vintermiljö). Med tanke på hur löjligt dyra orginalbatterierna är ska det väldigt mycket till innan jag köper ett sånt.

Två batterier + trådutlösare + frakt = 500 kr från Batterimannen. Dito hos Scandinavian photo = 1840 kr. För mig är valet enkelt så länge det funkar. Och det gör det. Åtminstone på min 'nivå', men det är klart, kräver man 100% tillförlitlighet i allla lägen kanske man resonerar annorlunda.

/Per

Senast ändrad:
Mina piratbatterier var helt fantastiska när dom var nya. Nu 3år senare är orginalbatteriet i samma skick och piraterna betydligt sämre än orginalbatteriet.

Använder i princip bara pirat batterierna som reserv.

Några piratbatterier som rekommenderas mer än andra?

Jag har en D50

Cyberphoto kör ju både Soligor och Uniross, något av dessa som är bra?

Taka skrev:
Några piratbatterier som rekommenderas mer än andra? Cyberphoto kör ju både Soligor och Uniross, något av dessa som är bra?

Jag kollade på Zebramedia och de har batterier till min 400d för 195kr. Någon som vet något om dessa? Cyberfotos Unicross kostar över 400 där.

Erfarenhet som försäljare av pirat och orginal

Min erfarenhet av orginal- och piratbatterier som försäljare av diverse batterier under 7 års tid är följande:

Piratbatterier är billigare att köpa in och har ofta samma kapacitet som orginalbatterier.

Nackdelen med dom är att kvaliteten på själva batteriet (tillverkningsmaterialet) är sämre, i många fall mycket sämre. Detta märker man ofta efter ett tag och speciellt när dom utsatts för lite kyla eller fukt.

Ytterligare en nackdel med piratbatterierna är att dom "tröttas" av laddning mycket fortare än orginalbatterier. Ofta kan man använda ett orginalbatteri ett bra tag längre än ett piratbatteri (detta kan dock variera från några månader till flera år).

En sista nackdel med ett piratbatteri är om något händer med batteriet som skadar resten av utrustningen. Om inget står specifikt för ens utrustning får man inte ett skit på garantier m.m. från tillverkaren, t.ex. Canon, Nikon, Minolta m.fl.

Jag kör ofta med piratbatterier eftersom orginalbatterierna ibland är löjligt dyra, men ska batterierna sitta i ngn utrustning som jag är väldigt rädd om eller som jag verkligen vill ska funka kör jag orginal utan att blinka, kosta vad det kosta vill.

Men, det är ju upp till var och en att välja och detta är bara mina erfarenheter. Tycker nog man ska testa själv. Funkar olika bra i olika produkter, även om det är samma pryl, t.ex. två Canon 350D kan tycka väldigt olika bra om ett piratbatteri.

Lycka till!

FILM) (Linkan71 skrev:
Jag kollade på Zebramedia och de har batterier till min 400d för 195kr. Någon som vet något om dessa?

Har haft 6 st av dessa i 1½ år och laddat var och ett 8-10 gånger.Inget batteri har krånglat eller strulat, men jag märker nu att de börjar mattas något och i minusgrader körde de slut betydligt fortare än originalet. Tycker ändå de har varit klart prisvärda, men använder dem bara under längre fotosessioner när jag inte har möjlighet att ladda om originalet som annars sitter i kameran säkert 90 % av tiden.

Rättelse: Ser nu att Zebra skyltar med NB-2LH med 800mAh. De jag köpte kallades NB-2L och var på 900mAh och kostade då 149 kr. Båda funkar försås till samma typ av kamera.

Senast ändrad:
Om jag inte minns fel så läste jag i en tråd här på FS att någon varit med om att piratbatterier exploderat, och frågan är väl då om det är värt risken?

Jag har nog kommit fram till att det blir original. Särskilt med tanke på att jag har en kontakt på expert som kan fixa lite rabatt åt mig :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar