Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ställer man in fokus på ett 35-70 f4 efter isärtagande?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Idag är jag lite trött, det beror på att jag igår ägnade 3-4 timmar till att plocka isär och sätta ihop ett obketiv för att kunna tvätta ren bländaren från olja.

Men hur ska jag ställa in fokus-ringen? Nån hadde redan gjort ett misslyckat försök att ta isär objektivet så den var redan lös, annars kunde jag ju ha märkt upp innan jag tog isär.

Om jag sätter objektivet på kameran och ställer fokus-ringen på oändligt, och sen vrider själva linsen så att nåt som är långt borta blir skarpt, kommer det att bli rätt då? Eller ska man kunna vrida en bit förbi oändligt?

Idealet är absolur att det stannar på oändligt. Då är det ju bara att snurra till ändläget om man plåtar på långt avstånd för att vara säker på att det är skarpt.

Sen gäller det ju att objektivet tillåter det också. Testa att det funkar oavsett inställd brännvidd.

Vissa objektiv går att snurra förbi oändligheten för att tillåta värmeexpansion av materialen.

Ja nu har jag fått ihop det,tog i lite extra så man precis kan vrida förbi oändligt, men hu vad dåligt det är på 70mm, jätte dålig skärpa. Det sämsta jag har sett faktiskt, kit-objektivet 18-70mm 3,5-5,6 är många gånger bättre. Men på 35mm är det riktigt bra så jag kan ju använda det som en ljustark normal istället för kitobjektivet.

Det finns en pytteliten repa på frontlinsen, kan det vara den som gör att det blir så dåligt?

Kan lägga upp lite bilder senare, nu ska jag sova middag så att jag orkar åka in till uppsala på kulturnatten och se om man har nån nytta av det här objektivet.

En liten repa ger ingen större skärpeförsämring. Kan ge lite sänkt kontrast och sämre motljusegenskaper.

Då är det kanske mer sannolikt att något element inte hamnat i rätt position om kreti och pleti varit inne och meckat i det.

Hej,

Detta var ett litet lustigt sammanträffande då jag själv utförde samma operation på ett 35-70/4 för några dagar sedan. Jag hade visserligen märkt upp allt omsorgsfullt innan jag tog isär det men då jag inte satte i frontlinsen i samma spår som innan fick jag ändå göra en fokusjustering.

Jag har ett annat, felfritt, 35-70 som jag kunde jämföra med och det tog sin lilla stund men till slut fick jag till det någorlunda. Jag monterade metallringen som sitter utanpå frontlinsen samt de tre skruvarna men drog inte åt dem så hårt för att kunna vrida linsen (mha en tandpetare) samtidigt som jag behåll fokusringen på oändligt. De första gångerna vred sig linsen samtidigt som jag skulle dra åt skruvarna vilket ledde till grova svordomar samt att jag fick göra om alltihop igen. Till slut gick det dock bra.

För övrigt så har jag jämfört 35-70/4 med 18-70-objektivet och jag fann 18-70:t sämre på alla sätt och vis, t.om så dåligt att jag till slut sålde det. Jag tror att ditt 35-70 behöver ytterligare en justering för att bli skarp, om det nu inte är något annat fel. Jag kan inte tänka mig att en repa skulle kunna ställa till med så mycket, om den ens märks över huvudtaget.

....men om du kan fokusera förbi fokus borde du ju kunna hitta bra skärpa på vägen dit så det kanske inte är fokusinställningen som är fel? De enda andra möjligheter jag kan tänka mig är extremt överdrivet spel i mekanismen (men då borde objektivet låta som en maraccas) eller kanske fel/saknade justeringsbrickor i bakänden (sitter mellan objektivhuset och bajonettfattningen). För övrigt är ju konstruktionen bombsäker så vitt jag minns.

Edit:
Fungerar makrospärren som den ska? Om du råker "zooma förbi" spärrläget kan tänka mig ett resultat inte blir helt lyckat.

Senast ändrad:
Kan försäkra dig om att en liten repa inte har någon som helst betydelse, som redan sagts. Den påverkar inte skärpan överhuvudtaget. Den inverkan som repor kan ha är att det blir en viss ökning av flare vid motljusbilder, men ofta märker man inte ens detta vid jämförelse. Har sett förskräckligt repiga objektiv som ändå har presterat häpnadsväckande bra resultat (förutsatt att det har rört sig om kvalitetsoptik, förstås).

Problemet måste, vilket också redan sagts, ha uppkommit vid hopmonteringen. Var det skarpt vid 70 mm innan du monterade isär det? I så fall har du själv gjort något galet. Var det INTE, så kan du ju hänga den förre ägaren... :)

Jag vet inte hur AF var innan för det var redan lossat vid fokusringen, men jag försökte fokusera manuellt och det såg inget bra ut.

Bilderna är med af på 70mm f4.

Bilagor

• PICT4295_fsf.jpg
    PICT4295_fsf.jpg
    52.6 KB · Visningar: 287
  • PICT4295.jpg
    PICT4295.jpg
    24.3 KB · Visningar: 287
  • PICT4313_fsf.jpg
    PICT4313_fsf.jpg
    52.3 KB · Visningar: 289
  • PICT4313.jpg
    PICT4313.jpg
    23.9 KB · Visningar: 286
Senast ändrad:
35mm ser bättre ut, men inte så mycke bättre än kitt-objektivet.

Bilagor

• PICT4301_fsf.jpg
    PICT4301_fsf.jpg
    40.1 KB · Visningar: 272
  • PICT4301.jpg
    PICT4301.jpg
    15.7 KB · Visningar: 279
  • PICT4358_fsf.jpg
    PICT4358_fsf.jpg
    51.7 KB · Visningar: 276
  • PICT4358.jpg
    PICT4358.jpg
    19.1 KB · Visningar: 272
Ljusstyrka är ju i allafal bättre än på kitobjektivet, vid 35mm vinner man ju på att ha f4 istället för f5,6.

Kan det vara kladd på linserna som gör att det blir dåligt på 70mm? fast jag såg inget kladd och jag torkade av alla linsytor jag komåt med papper, utom insidan av frontlinsen för den såg redan fin ut, kan det vara olje-ångor som på nått sätt trängt in mellan linserna och förstört nåt?

Bilagor

• PICT4412.jpg
    PICT4412.jpg
    12.9 KB · Visningar: 270
  • PICT4391_edit.jpg
    PICT4391_edit.jpg
    14.4 KB · Visningar: 268
  • PICT4371.jpg
    PICT4371.jpg
    20.7 KB · Visningar: 268
Att ställa in frontlinsen tog mig ganska mycket tid, ett stativ och min sambo underlättade dock. Dessutom kan det vara av hjälp att ladda ner något raster att korrigera mot då man ganska tydligt kan se när bilden är skarp eller inte. Jag brukar använda denna: http://www.graphics.cornell.edu/~westin/misc/res-chart.html
Edit: ..fast när jag ställde in oändlighetsfokus använde jag istället en 3G-mast i fjärran.

Här är lite bilder från mitt 35-70/4 vid 70mm:

Bilagor

• f_1.jpg
    f_1.jpg
    82.3 KB · Visningar: 239
  • f_1c.jpg
    f_1c.jpg
    53.6 KB · Visningar: 236
  • f_2.jpg
    f_2.jpg
    55.4 KB · Visningar: 232
  • f_2c.jpg
    f_2c.jpg
    61.3 KB · Visningar: 230
På vilket sätt var det svårt att ställa in fokus? Om objektivet kan fokusera på oändligt så borde väll restat ochså funka?

En sak som ser lite konstig ut är beläggningen på utsidan av fronlinsen, den ser väldigt lila-skimrande ut, kan den ha blivit matt av att nån använt nåt felaktigt att tvätta med?

På vilket sätt var det svårt att ställa in fokus? Om objektivet kan fokusera på oändligt så borde väll restat ochså funka?

En sak som ser lite konstig ut är beläggningen på utsidan av fronlinsen, den ser väldigt lila-skimrande ut, kan den ha blivit matt av att nån använt nåt felaktigt att tvätta med?

Det svåra var att hitta rätt läge för frontlinsen då det krävdes väldigt lite rörelse (ca 0,5 mm) för att den skulle vara "ur fokus" vid oändligt. Eftersom man inte ser tillräckligt bra i sökaren så fick jag vrida linsen, ta kort, titta på bilden, vrida linsen, ta kort, titta på bilden osv. När jag efter mycket meck fick det skarpt nog vid oändligt drog jag fast linsen och frontringen.

Å andra sidan gäller ju detta bara fokus mot oändligheten, fokusering närmare än så påverkas ju inte. Om någon rotat i ditt objektiv innan kanske man kan tänka sig att några justeringsbrickor saknas, det borde kunna ge de symptom du beskriver.

Skit och imma och liknande på linserna borde du kunna se om du öppnar bländaren med någon penna eller något och tittar genom objektivet. Det lila-skimrande är förmodligen Minoltas tjusiga beläggningar, mao helt normalt.

Nån som vill ha lite skrot/reservdelar?

Plockade bort brickorna under bajoneten men det gjorde ingen skillnad så jag satte tillbaks dom.

Sen polerade jag frontlinsen och fick faktiskt bort lite av den konstiga perlemor-effekten, och då blev det bättre, så jag tänkte att jag kanske kunde polera bort allt med lösningsmedel för bil-lack och jag tyckte faktiskt att det blev bättre och bättre. Men så fick jag iden att polera insidan av front-lins-gruppen och det blev inte så bra, glaset där är sjukt mjukt och jag måste fått nått i trasan så det blev lite matt, fast jag var noga med att blåsa rent med gummiblåsa.

Så det blir nog sopkorgen eller tradera för det här objketivet, bländaren funkar i alla fall bra efter att jag tvättade ren den med diskmedel och varmvatten.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto