Annons

Hur ställa skärpan på oändligt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är också så att objektiven idag, avsedda för autofokus som de är, har annorlunda stigning på sina fokuseringssnäckor än vad de hade förr i tiden. Därför kan det bli så liten vridning mellan inställt avstånd och IR-avståndet att man i praktiken inte kan märka ut det på objektivet.
Många av Canons objektiv har förvisso planetväxel till avståndsinställningen, men det är rätt små utslag för en viss avståndsändring ändå.

Citerat från den Svenska instruktionsboken för Canon EF24-105mm f/4L IS USM sidan 8.

Märket för oändligt avstånd:

Märket (L¥) används för att kompensera för förändringar i brännpunkten för oändligt avstånd beroende på förändringar i temperaturen.
Oändlighetspositionen vid normal temperatur är den punkt där det vertikala strecket i L-märket står mitt för avståndsindikatorn på avståndsskalan.
För noggrann manuell skärpeinställning på oändligt avstånd tittar du genom sökaren medan du vrider på skärpeinställningsringen.
(Finns även en tydlig bild på detta i boken)

Det infraröda indexet:

Indexet används för att korrigera skärpeinställningen för svartvit infraröd film. Ställ in skärpan för hand och justera sedan avståndsinställningen genom att vrida skärpeinställningsringen till motsvarande infraröda indexmärke.
(Finns även en tydlig bild på detta i boken)

Kan sända instruktionsboken i PDF-format om jag får din e-postadress.

Beträffande skärpedjupsskalan kan jag konstatera att den finns på alla fasta EF-objektiv utom EF 800mm f/5,6. Från 200mm – 600mm dock endast för bländare 32.
Skärpedjupsskala saknas på EF-objektiv med variabel brännvidd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar