Annons

Hur ställa om vid sparande av dokument?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag kör Windows 7 och om jag väljer Spara som i tex Word öppnas ju mappen Mina dokument på C:

Jag vill dock inte spara några dokument på C: eftersom jag avser att endast använda den disken som systemdisk. I stället vill jag spara dokument etc på en annan disk, E:

Hur ställer jag om så att valet Spara som i stället leder till roten på E:?

Om Du högerklickar på mappen Dokument och väljer egenskaper
så kan Du under fliken plats välja att peka den mot E: eller vart Du vill.
Funkade i Vista så det bör funka i Windows 7 eftersom det är samma principer där.

/Janne

Du talar ju inte om vilken version av Word du har, men i 2007 så är det Menyn --> Word Options --> Save och fältet Default file location. Du får väl fantisera ihop vad det kan tänkas stå i den svenska versionen om du har sådan. Jag har visserligen svensk version med engelskt språkpaket på, men jag tänker inte ställa om Office bara för att kolla.

Sedan kan man förstås flytta dokumentmappen någon annanstans enligt ovan om man vill eftersom det är många program som har som grundinställning att spara där.

Hanteringen av dokument har ändrats lite grann till Windows 7. Tidigare hade man bara en mapp som hette Mina dokument. I Windows 7 så gömmer sig flera mappar under namnet Dokument. Om du högerklickar på "Dokument" i startmenyn och väljer Egenskaper så kan du se vilka mappar som ingår i dokumentbiblioteket. Mappen som har en bock framför sig är den mapp som dokument sparas i som standard. Du kan även lägga till fler mappar eller plocka bort de mappar som du inte vill ska ingå i biblioteket. Med andra ord så ska du lägga till din mapp på E: och sätta den som standardmapp genom att klicka på knappen "Ange plats där filer ska sparas".

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto