Annons

Hur ställa in kameran på RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterHampus

Medlem
Hejsan!

Trots att jag letat en hel del i diverse bruksanvisningar och på nätet hittar jag inte hur jag gör för att ställa om min Canon 400D till att ta bilder i RAW-format, istället för Jpeg.
Hur gör jag?
Tack för svar!
 
Köpte min kamera begagnad, vilket innebar att jag inte fick med någon manual. Istället kör jag på en jag laddat ner från nätet, som emellertid är ganska ofullständig - varför jag gjorde det enkelt för mig och frågade här på forumet (med förhoppning att folk som stör sig på frågor som inte är fullständigt befogade in i minsta detalj låter bli att späda ut sin livsbesvikelse genom att skriva intetsägande inlägg, skulle låta bli).
 
Re: Om du inte hittar detta....

fujicanon skrev:
...i din manual. Hur i h....te skall vi förklara detta här?

haha, kära surgubbe, det där hjälper väll inte honom särskillt mycket? Och att ställa en fråga om handhavandet av en kamera på ett forum känns ganska så befogat tycker jag. Manualer kan ju uppfattas vara ganska svåra att hitta i.

Själv kör jag inte Canon och kan således inte hjälpta.

Ha en fantastisk dag!

kramis
 
Välj bildkvalitet så bör det finnas där.
Har dock för mig i bakhuvudet att det inte går att välja RAW-format i dom automatiserade lägena.
Prova när du har M, Av, eller Tv inställt på kameran.
 
Ah, jag provade M, till exempel, och då funkade det. Tack för hjälpen, och för länken till den engelska bruksanvisningen. Ha en bra kväll!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.