Annons

Hur spara Lightroomredigerade RAW-bilder externt?

Produkter
(logga in för att koppla)

tosing

Aktiv medlem
Hej!

Jag har just börjat fota i RAW och är nyfiken på vad Lightroom kan hjälpa mig med.

Det jag funderar på är vad som händer när jag har lagt in massor med bilder i Lightrrom och får fullt på min hårddisk. Tidigare har jag bränt ut cd/dvd-skivor månadsvis med bilder jag vill spara. Då har jag kunnat bränna ut mappar med "redigerade bilder", "orignalbilder/ej redigerade" osv.

Fungerar detta även med Lightroom? Som jag förstått det så ligger RAW-filerna någonstans på datorn, sedan redigerar man en "preview-bild" i Lightroom...? Följer då mina gjora redigeringar med när jag bränner ut bilderna? Och vad händer när jag vill stoppa in skivan i datorn om några år och öppna upp mina bilder, på vilket sätt sorteras då mina redigerade och oredigerade bilder?

Eller är det så att jag måste spara på en extra hårddisk? Men sådana blir ju också fulla förr eller senare och man kan ju inte ha hur många extra externa hårddiskar som helst?

Sedan undrar jag också om Lr kan läsa jpg? Jag brukar fota i Raw men har ställt in så att jag också får en jpg-bild i litet format av varje bild. Följer dessa med in i Lr, och även sedan när jag bränner ut på skiva?


Tacksam för svar!

/Linda
 
Lightroom skapar previews av dina RAW bilder och lagrar dom i en egen fil i samma mapp som du har din katalog, detta är dock inte de bilder som du ska använda om du vill lagra/arkivera dina redigerade bilder istället så ska du exportera dem i lämligt format och sedan bränna de exporterade filerna till skiva. Lightroom ägnar sig åt sk icke-destruktiv redigering så programmet lagrar de förändringar du gjort i sin databas men lämnar RAW filen orörd och det är därför du måste göra en export för att få en bild att arkivera.

Vad gäller att bränna till skiva så har jag ingen egen erfarenhet av det men generellt så är det så att om du flyttar på dina bilder, från hårddisk till skiva t.ex, så måste du tala om det för Lightroom också så att programmet vet var bilderna finns. Vet den bara det så ska det inte vara några problem.
 
När du plockat ur din skiva ur datorn så kommer dock Lightroom komma ihåg den men vissa den med ett ? bredvid eller liknande och du kommer att få ett felmeddelande om du försöker redigera filen. När du däremot lägger in skivan igen så kommer Lightroom att se det och du kan redigera dina RAW filer.

Detta kräver naturligtvis att du har kvar en intakt katalog så det är nästan lika viktigt att du tar backup på katalogen som på bilderna.
 
Tack Joakim för bra svar! Verkar lite krångligt, men nu har jag lite bättre koll iaf... men, hur tar man en backup av en katalog? Menar du en katalog i Lr där jag har samlat ett visst urval av bilder?

Sedan så undrar jag hur man ser om bilderna är i RAW-format i Lr? För när jag tittar på metadata och filnamn så verkar mina RAW-bilder heta jpg! Undrar om det blivit något fel när jag importerat dem eller så?

/Linda
 
Tack Joakim för bra svar! Verkar lite krångligt, men nu har jag lite bättre koll iaf... men, hur tar man en backup av en katalog? Menar du en katalog i Lr där jag har samlat ett visst urval av bilder?

Sedan så undrar jag hur man ser om bilderna är i RAW-format i Lr? För när jag tittar på metadata och filnamn så verkar mina RAW-bilder heta jpg! Undrar om det blivit något fel när jag importerat dem eller så?

/Linda

Det beror på vad för kamera du har, canons filer brukar heta nåt liknande .crw/.cr2 och nikons är väl .nef? Heter dina filer .jpg så är det inga råfiler, då har du importerat dem som jpg och tyvärr tappat hela fördelen med raw.
 
Katalogen (databasen) är den fil där Lightroom lagrar all information, som metadata och gjorda redigeringar, om dina bilder, var den filen ligger ser du om du väljer Catalog Settings... (finns under Lightroom menyn på Mac). Så jag pratar allså om en vanlig filbackup eller säkerhetskopiering i det här fallet som du kan göra till t.ex en extern hårddisk.
 
Om jag inte missminner mig helt, så kan man exportera en RAW-bild man har pillat på till DNG, med intakta inställningar och med kompabilitet med andra program osv. Dessutom blir filen lite mindre.

Men, kom ihåg - att för rena RAW-bilder sparar lightroom inte ner något i filen. Vill du ha med ändringarna måste du _exportera_ bilden från lightroom.

Jag brukar importera mina bilder som DNG (konversationen sköts automagiskt vid import), det tycker jag fungerar väldigt bra och trevligt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.