Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur snyggar man till hyn, mörka ringar mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gumman

Medlem
Hejsan!
Har blivit tipsad att lägga in min bild här. Jag tycker om fotot men är ju något fåfäng :)
Skulle vilja få hjälp o tips på hur jag slätar ut hyn lite och får bort mörka ringar mm
 

Bilagor

  • face3.jpg
    face3.jpg
    15.2 KB · Visningar: 1,843
Att släta ut hy, gör man t ex med neatimage. Demoversionen går alldeles utmärkt att använda (www.neatimage.com).

Bifogar ett exempel efter att ha filtrerat din bild i nämnda program. Personligen tycker jag att man skall vara försiktig med inställningarna. Det blir lätt plastigt och onaturligt (rynkor o dyl är ju en del av personligheten).

Lycka till!
 

Bilagor

  • face3_filtered.jpg
    face3_filtered.jpg
    20.8 KB · Visningar: 1,678
jag kan bara komma med photoshoptips eftersom det är det program jag kan bäst.

jag gjorde som så att jag använde "plåsterpenseln" (lagningsverktyget/healingbrush med kortkommando J) med en liten storlek och målade under ögonen och på ev. prickar och ojämnheter.
man trycker ner alt-knappen och sedan klickar man på en punkt som har bra struktur.
när man sen målar med penseln så hämtar den struktur från platsen man klickade på med alt-knappen nedtryckt.
man får vara försiktig eftersom den hämtar färg runtomkring där man ritar, så det är lättare att måla mitt på kinden än vid kanterna av ansiktsformen där omgivningen är mörk.
men med en mycket liten penselstorlek går det.
så, plåsterpenseln funkar alltså så att den hämtar struktur från ett visst ställe, men använder färg från platsen man målar på och dess omgivningar. detta gör att man lätt blir av med prickar och linjer och kan "softa" till ojämnheter.

där plåstret inte riktigt funkar kan man tex. använda verktyget skugga (kortkommando O) och låta den ha en mycket svag styrka (runt exponering 5%) och måla ovanpå med lämplig soft penselstorlek på mörka ringar eller fläckar.
blir det ojämt kan man jämna till efteråt med plåstret.

för att ljusa upp bilden något, eftersom det inte riktigt finns nåt i bilden som är vitt, så gick jag in på [bild-justeringar-nivåer].
(kortkommando ctrl+L)
där får du upp ett histogram med ingångsnivåer.
du ser att längst till höger i histogrammet så är det inga staplar.
det betyder att det inte finns så mycket ljust i bilden.
dra i den vita (genomskinliga) triangelspaken längst till höger mot histogrammets staplar (vänster) och in en bit under staplarna tills det ser bra ut.

för att få en soft känsla i bilden kan man sedan lägga på lite Neat Image.
(demo finns att hämta här)
har man mac så kan man använda grain surgery.
man lägger bara på lite, lite. annars blir det lätt en overklig känsla i bilen. lite som en airbrushmålning eller docklikt.

sist la jag på en sepiatoning som är snyggt på s/v porträtt.
då gjorde jag först bilden till RGB-läge eftersom den är i läge gråskala och då annars inte går att lägga färg på.
[bild-läge-RGB]
sen gick jag till [bild-justeringar-nyans/mättnad]
(kortkommando: ctrl+U)
väl där, klicka i rutan [färga] och välj en nyans runt 23 och en mättnad nånstans runt 14.
(du kan förstås välja lite hur du vill)

voila!
 

Bilagor

  • face3_slut.jpg
    face3_slut.jpg
    20.9 KB · Visningar: 1,645
Min metod kan kanske i dessa kretsar anses som fusk. Den har inte så mycket med efterbehandling av bilder att göra. Oftast tar det inte mer än en halv minut att få en fin naturlig hy. Det heter puder och kostar inte många tior.
 
Oh, jösses!

Det var väldigt fint! Tack så mycket!
Jag har faktiskt Neatimage på datorn så det blir väl till att sätta sig och leka lite då.
/Lena
 
PerFogelberg skrev:
......Det heter puder och kostar inte många tior.
Haha. Fast de bra märkena kostar faktiskt lite mer;) ett par hundringar kanske..
Iaf billigare än NI och PS förstås..

Sen kanske concealer är ännu bättre till mörka ringar egentligen. Sån tillhör utrustningen som alltid finns i min kameraväska...

PS. Lena. Din bild är fin som den är. Kanske lite grå i tonerna men jag anser inte att modellen har varken hemsk hy eller alldeles för mycket mörka ringar heller. DS.
 
Senast ändrad:
PerFogelberg skrev:
Oftast tar det inte mer än en halv minut att få en fin naturlig hy. Det heter puder och kostar inte många tior.

Nu får ju du förlåta mig men jag visste inte att man måste vara i full make up för att få lägga uppen bild här.

Blir du förolämpad av att jag inte har pudrat mig men ändå har mage att lägga ut en bild här? Och vari får jag fråga ligger det naturliga i en pudrad hy? Om jag nu inte sminkar mig med foundation och puder till vardags men ändå tar en bild jag gillar får jag inte be om hjälp att fixa till den då, utan såna taskiga kommentarer?

Eller är det så att frågan är för banal och du hellre vill se lite mer avancerade frågor här inne?

Ett bra sätt att skrämma bort relativt nya fotointresserade är det iallafall. Dock inte mig, jag och min ojämna hy har kommit för att stanna!

/Lena
 
Lena, Per får väl komma med ett tips i all välmening? Han har ju faktiskt inte skrivit att du inte får ställa frågan, bara gett ytterligare en möjlig lösning på problemet.
 
Okey, Jim!

Det klart att man får komma med råd, men man kanske kan tänka en extra gång innan man klickar på registrera. (Det är ju inte alltid bilder är planerade eller hur?)

Men detta rådet klampade rakt på en ÖM tå :(

/Lena
 
Jag misstänker starkt att det inte var menat att trampa på ömma tår, det blir lätt lite hårdare än tänkt vid sån här skriftlig kortfattad kommunikation. Som jag tolkar inlägget kunde det lika gärna ha innehållit tips på bättre ljussättning för den aktuella situationen, dvs ingen personlig kritik utan bara ett råd om hur man kan göra bilden bättre innan den hamnar i datorn. Nåväl, åter till ämnet :)
 
Hej Lena!

här kommer mitt försök! A la´ Piaff :)

Allt gjort i PS, smudge tool, healing brush, burn tool, och lite färgjustering åt blått.
 

Bilagor

  • lena_fotosidan.jpg
    lena_fotosidan.jpg
    30.5 KB · Visningar: 1,572
Jag menade inte heller att vara elak om det uppfattades så. Se det som en komplimang att jag tycker att du är vackrare naturlig än databehandlad i stället. Jag har fotograferat helt osminkad modell någon gång, men var då beredd med concealer eftersom ljus och sånt kan framhäva eller dölja mörkhet under ögon, förbättra/försämra hy mm också. I fotografiskt syfte som jag ibland använder makeup på både killar och tjejer så är det just av såna orsaker, inte för att jag anser att alla på bild ska vara makade.

Jag gjorde också några versioner. Den första plastade jag till en del, sedan råkade jag spara den som gif också.. Den versionen är kul lek men jag tycker att människan försvann med den.

Den andra tog jag bort mörkheten under ögonen på med plåstret i PS, och så ändrade ljuset lite. Hyn tycker jag är finare utan NI och dylikt..

Gifen gick visst inte att ladda upp så det blev en jpg från den sedan..
 

Bilagor

  • face3.jpg
    face3.jpg
    42.2 KB · Visningar: 1,522
Ber om ursäkt för att Lena fick ömma tår. Förstår inte vad du fick det till att det var ett personligt påhopp. Jag skriver bara vad jag tror kan hjälpa folk att ta bättre bilder. Speciellt om det är enkla små knep till nya fotoentusiaster.

Jag tror att den digitala åldern har gjort att man kan fota en väldigt massa bilder och sedan välja ut den bästa. Sen kan man ju fixa till småproblemen i datorn. Allt behöver inte fixas i datorn.

Själv har jag en annan filosofi när jag fotograferar. Jag försöker hitta så många fel som möjligt i bilden innan jag trycker på avtryckaren. Jag har alltid puder i fotoväskan. Jag brukar köpa puder på H&M. Det är typ det billigaste dom har. Det gör en stor skillnad på bilderna. Speciellt blank hud kombinerat med svartvitt är svårt att få bra i efterhand. Att jag smetar puder på folk har inget med att jag tycker att alla ska gå i full make up till konsum.
 
Men vad är det vi gör egentligen...

Varning för att detta svar kan innehålla Ironi och en del dubbelmoral...

Det är så himla lätt att dras in i barbiesvängen där slät hud och perfekt hy = bra bild... Men var tog de personliga dragen vägen... De där speciella födelsemärkena, ärret på hakan från skolhockeyn eller ärret på ögonbrynet när man försökte stila på bakhjulet i cykeln... Jag tycker trenden börjar lukta H&M och det är lätt att dras med i maipuleringssvängen och jag gör precis lika dant själv, men varför ??? Nog om detta... www.Neatimage.com är ju alltid en bra start om man inte vill spackla på modellen, där finns en släta ut hy guide för photoshop. Ringar under önen bäst bort med lite uppljusning bortkloning och en god nattsömn.

Jag sminkar mej aldrig innan jag fotograferar ;)

Dubbelmoral Kristian nu med slätare hy än någonsin trots +30
 
Re: Men vad är det vi gör egentligen...

Kristian h skrev:
Varning för att detta svar kan innehålla Ironi och en del dubbelmoral...

Det är så himla lätt att dras in i barbiesvängen där slät hud och perfekt hy = bra bild... Men var tog de personliga dragen vägen... De där speciella födelsemärkena, ärret på hakan från skolhockeyn eller ärret på ögonbrynet när man försökte stila på bakhjulet i cykeln... Jag tycker trenden börjar lukta H&M och det är lätt att dras med i maipuleringssvängen och jag gör precis lika dant själv, men varför ??? Nog om detta... www.Neatimage.com är ju alltid en bra start om man inte vill spackla på modellen, där finns en släta ut hy guide för photoshop. Ringar under önen bäst bort med lite uppljusning bortkloning och en god nattsömn.

Jag sminkar mej aldrig innan jag fotograferar ;)

Dubbelmoral Kristian nu med slätare hy än någonsin trots +30

Tack för detta vettiga inlägg!!

Så fort en bild kommer fram i forumen så är alla redan halvvägs inne i NI.

Jag tycker att det är trist! Speciellt när alla tycks använda programmet så slentrianmässigt och som på rutin så fort en bild ska behandlas.

Jag har själv NI och ser inget fel i att använda det när det tillför något. Men en platt plastsak är väl knappast eftersträvansvärt? Människor ser inte ut så! Och även fast bilder på människor nödvändigtvis behöver se ut som människor så tycker jag att det blivit fel när alla absolut ska få ett plastskikt över sig..

Mvh. Adrian
 
Re: Re: Men vad är det vi gör egentligen...

Adrian82 skrev:
Så fort en bild kommer fram i forumen så är alla redan halvvägs inne i NI.

Jag tycker att det är trist! Speciellt när alla tycks använda programmet så slentrianmässigt och som på rutin så fort en bild ska behandlas.

Jag har själv NI och ser inget fel i att använda det när det tillför något. Men en platt plastsak är väl knappast eftersträvansvärt? Människor ser inte ut så! Och även fast bilder på människor nödvändigtvis behöver se ut som människor så tycker jag att det blivit fel när alla absolut ska få ett plastskikt över sig..

men för alla är det inte slentrian ännu. man måste få överdriva när man hittar en ny kul grej och få "leka av" sig.
och det är ofta här i dom här trådarna man kan göra det utan att få "på fingrarna".
fast inte nu längre tydligen.
det tycker jag är trist.
låt folk få leka och skoja så kommer de snart till nivån att lagom är bäst. oroa dig inte.

det är dumt att låta fantasin och inspirationen totaldö om man begränsar sig så inför varje ny erfarenhet. för tänk på att alla är i olika stadier och kanske upptäckte NI alldeles nyss. självklart kör man med NI då eftersom det känns nytt och fräscht.

snart kommer nåt nytt kul program som alla börjar leka med och då lämnas NI bakom eller börjar användas mycket sparsamt.
hav tålamod. ;o)

lek och ha roligt du med!
begränsningar kan man ha när man jobbar. ;o)
 
Re: Re: Re: Men vad är det vi gör egentligen...

Estethia skrev:
men för alla är det inte slentrian ännu. man måste få överdriva när man hittar en ny kul grej och få "leka av" sig.
och det är ofta här i dom här trådarna man kan göra det utan att få "på fingrarna".
fast inte nu längre tydligen.
det tycker jag är trist.
låt folk få leka och skoja så kommer de snart till nivån att lagom är bäst. oroa dig inte.

det är dumt att låta fantasin och inspirationen totaldö om man begränsar sig så inför varje ny erfarenhet. för tänk på att alla är i olika stadier och kanske upptäckte NI alldeles nyss. självklart kör man med NI då eftersom det känns nytt och fräscht.

snart kommer nåt nytt kul program som alla börjar leka med och då lämnas NI bakom eller börjar användas mycket sparsamt.
hav tålamod. ;o)

lek och ha roligt du med!
begränsningar kan man ha när man jobbar. ;o)

Kom igen nu, Christel? =)

Jag kan väl inte bestämma vad du eller någon annan får göra!? Larva dig inte =)

Det jag tycker är trist är att det i forumtrådar som den här odlas någon slags illusion av att ett bra porträtt inte innehåller rynkor eller mörka ringar; att man för att få till en bra bild ska retuscha bort alla personligheter. Jag har absolut inget emot lek! Jag leker en massa själv, och tycker att det är jätteskoj! Jag blir jätteglad när andra leker också, det är bara det att NI ALLTID tycks vara inblandat. Och för det mesta tar man i så att alla spår av hudstruktur försvinner.

Jag menar inte på nåt sätt att mina ord är mer värda än någon annans, eller att man inte får leka. Absolut inte! Jag menade inte så.

Eftersom här är många nybörjare så bör man kan kanske vara försiktig med vilka "ideal" man prackar på folk. Det är bara det.. Ledsen om det jag skrivit tolkats som något annat.

Jag tycker faktiskt också att det viktigaste är att man har roligt.

Mvh.
Adrian som faktiskt är mer arg än glad på NI (fastän det är bra)
 
Hej här är mitt bidrag: lite PS, gjorde olika kopior av bilden 1 Curvs, 2 Softat med blur, 3 Dogat lite och Unsharp mask. Sen tog jag History brush och jämnade till d hela. Min utgång tanke var att intensifesera ögönen först.
Dana
 

Bilagor

  • face3 copy.jpg
    face3 copy.jpg
    41.4 KB · Visningar: 497
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.