Annons

Hur snabbfylld.. ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mortella

Aktiv medlem
..är du på midsommar? Nää..

Har förpestat FS.se lite mer än en månad nu med olika trådar, dags för en till. Ska köpa DLSR, oavsett Nikon/Pentax blir det en som tar SD(HC).

Så till min fråga, ni som har en kamera (runt 10mp) och kör SD hur känner ni att largringskapaciteten räcker vid en längre användning? Kör ni slut på ett 2gb kort snabbt, är man glad på avtryckarfingret känns det som att ytrymmet tar slut snabbare än nubben till sillen.

Funderar på SD Ultra II 2gb x2, men ska man lägga lite extra och få SDHC Ultra II 4gb x 2?

Läst en del inlägg om folk som har haft krånglande minneskort som förlorat bilder för de inte kan läsa det som skrivits, lite surt om man fyllt 95% av ett 4gb kort och inte kan ta del av det. Men å andra sidan slipper man byta kort lika ofta som med 2gb.

Ett SD Ultra II 2gb kan jag få tag på för $26 (182 SEK) st, så $52 (364 SEK) för 2 st, $104 (728 SEK) för 4 st (ink frakt, ingen prisförändring)

SDHC Ultra II 4gb kan jag hitta för $57 (399 SEK) st, $114 (798 SEK) för 2 st (ink frakt, ingen prisförändring).

Känns mer behändigt att ha 2 4gb istället för 4 2gb.

Någon fördel med att välja massa 2gb kort, förutom att sprida riskerna? Prestanda mässigt ska de ju ligga lika.

/Otto
 
Enkelt och snabbt svarat, köp 4 giggare så kommer du om något år ha dom som reserv när du uppgraderat till 8 giggare...

Började själv att köra 1 giggare då detta var överkomligt i pris, har nu ett par 2 giggare och kör 4 giggare primärt. Kör bara 8 megapixel men kan ändock göra slut på 6-8 gig ganska snabbt om man är iväg och plåtar någon händelse (ex tog jag ca 900 bilder vid valborg i Uppsala när studenterna hade forsränning och annat skoj på stan)..

Det går åt mer utrymme än man tror...

//Daniel
 
MrD skrev:
Det går åt mer utrymme än man tror...
//Daniel

Det är det jag är rädd för, bättra att gardera sig från början då känns det som.

Så dit bud blir med andra ord: MINST 4 gb (om man ser ur en framtidssynpunkt).

/Otto
 
Ska du köra jpeg med enstaka rawbilder så räcker det gott med 2 st 2gigs. Då lagrar du 500-750 bilder per minneskort med en 10 mpix-kamera.

Kör du raw enbart går siffran ner till under 100 bilder, så då kan 4gig vara vettigt.

Anledningen till att folk förlorar bilder är att minneskorten behöver "via kameran"-formateras ibland efter tankning, inte bara att man rensar bort fotografierna genom datorn. Jag formaterar alltid och har inte haft några problem.
 
Skulle säga att det beror mycket på HUR du fotar... jag tar en himla massa exponeringar. (alltid gjort det... var ganska jobbigt innan det fanns digitala kameror =).

Har äntligen fått för mig att bara fota i RAW så mina små 1gb-kort blev helt oanvändbara. Kör med 2x8gb nu, klarar man sig en stund på i alla fall (blir väl en ~1500 kort eller så med min 8MP-kamera), men min 40GB portabla hårddisk brukar få följa med ändå så man kan tanka över grejer på plats om det skulle ta slut.
 
Portabel hårdisk är ett annat altenativ, som gör att man klarar sig med mindre kort.

Exempelvis:
CompactDrive PD70X
Om man vill ha en snabb drive som funkar med vanliga batterier och inte har en onödig skärm.
 
Lite "off topic", men jag kan ju i alla fall nämna att personligen föredrar jag compact flash-kort framför dom nya påhitten som SD... Helt enkelt av den anledningen att SD-korten är så illa små. Mycket enklare att byta CF om man står lite tight. (eller om det till exempel är kallt ute och man fotar med handskar. Omöjligt att hålla reda på dom mindre varianterna då =).
 
Portabel HD känns som det ligger längre in i framtiden, men 2 x 4 gb kan det nog tänkas bli till en början.
 
fotar i 6Mpix och RAW. Upplever att 2GB kan va knappt, har nu ett till 4GB.

Magnus har helt rätt i att SD kort inte har att göra i en riktig kamera. De är för små att hantera. CF är att föredra.
 
Jag har flick-fingrar så kommer nog gilla SD, SD-mini(micro kanske den heter) däremot är lite väl litet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.