Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur snabba minneskort i 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Heikkinen

Aktiv medlem
Det är så att jag ska köpa ett större minneskort till min 40D men jag ska inom någon månad uppgradera till en 7D och vill då kunna utnyttja hastigheten i minneskortet till max när jag väl har min 7D.
Så finns det någon som vet hur snabba minneskort 7D verkligen kan utnyttja?
Ringde nämligen till cyberphoto men dom visste inte.

Jag har nu ett som kallas för 60 MB/s i min 7D. Det är en markant skillnad på hur snabbt den tömmer bufferten, jämfört med mitt tidigare kort på 30 MB/s. Det tidigare fungerade dock bra i 40D.

Jag har nu ett som kallas för 60 MB/s i min 7D. Det är en markant skillnad på hur snabbt den tömmer bufferten, jämfört med mitt tidigare kort på 30 MB/s. Det tidigare fungerade dock bra i 40D.

Samma här. Haft 30 MB/s ovh nu 60 MB/s.

Kör man RAW tills bufferten är slut så tar det för:

20 MB/s = 30s
30 MB/s = 20s
60 MB/s = 9s

tills den tömt bufferten helt och hållet till minneskortet.

/Stefan

Tack för era inlägg Stefan och Anders. Är på gång med att beställa en 7D och var lite osäker angående vilket minneskort jag bör köpa. Har kollat på Sandisk Extreme 16GB med just 60 MB/s och antar att jag kommer att bli nöjd med det då. Fotar i RAW-format men kommer förmodligen inte att ta några längre "seriebildtagningsserier". :)

Tack för svar´men hur är det men 90mb/s?

I mitt test kunde jag kräma ur maximalt cirka 70 MB/s ut 7D. Det är alltså bara en liten prestandaskillnad mellan Sandisk Extreme och Extreme Pro

Kör du UDMA7-kort (Sandisk Extreme Pro 128 GB) behöver du uppgrafera firmware för att nå upp till 70 MB/s. Annars stannar kameran på en lägre säkerhetsnivå (25 MB/s om jag kommer ihåg rätt).

I mitt test kunde jag kräma ur maximalt cirka 70 MB/s ut 7D. Det är alltså bara en liten prestandaskillnad mellan Sandisk Extreme och Extreme Pro

Kör du UDMA7-kort (Sandisk Extreme Pro 128 GB) behöver du uppgrafera firmware för att nå upp till 70 MB/s. Annars stannar kameran på en lägre säkerhetsnivå (25 MB/s om jag kommer ihåg rätt).

Så med andra ord så är det 60mb/s kort jag ska köpa?

tex något av dessa?
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SP032GBCFC400V10
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=CF16GBXtreme

Köpte nyss en Canon 7D (främst för bättre seriebildstagning,ISO och AF jämfört med min 450D). Och nya minneskort behövdes såklart.

Köpte 2st Transcend CF 133x 32GB. Finns lite olika uppgifter om skrivhastighet; Cyberphoto uppger 20MB/s, Netonnet uppger 40MB/s och Transcend själva uppger 35 MB/s.

Var något orolig huruvida dessa kort skulle tömma bufferten snabb nog, men efter en dag på motorbanan så märkte jag aldrig några problem. Det blir oftast burst om typ 3-6 bilder, vänta 3-5 sekunder, burst om 3-5 bilder, kanske vänta 10 sekunder och så vidare... Så det finns ofta gott om tid för "återhämtning" för kameran.

När jag kom hem så mätte jag ungefärlig tid det tog att tömma en full RAW buffert och den landade på runt 16 sekunder.

Men nu till problemet som jag undrar om någon annan upplevt med Canon 7D. Fastän minneskorten var på 32GB vägrade kameran att formatera till den denna storleken utan formaterade bångstyrigt till 8GB hela tiden!

Efter att Canon 7D formaterat till 8GB ville inte Windows heller formatera till mer än 8GB. Blev tvungen att via DISKPART gå in och manuellt radera partitionen och sedan skapa en ny med rätt storlek i DISK MANAGER.

Och skulle jag råka formatera korten i Canon 7D igen så är de tillbaka på 8GB igen och jag måste upprepa proceduren med DISKPART och DISK MANAGER.

Kan inte Canon 7D hantera större minneskort än 8GB?!? Sitter firmware 1.2.5 i kameran (den nya 1.2.6 kommer ju inte förrän i augusti tyvärr). Någon annan med samma problem!?!

Kan inte Canon 7D hantera större minneskort än 8GB?!?

Jag använder 32 och 64 GB utan problem. Tidigt lärde jag mig att endast formatera i kameran och aldrig i datorn. Det finns en del fel som kan uppstå om man formaterar i datorn.

I manualen till 1D X beskrivs en möjlighet att använda större minneskort än 128 GB.

Bilagor

• Skärmavbild 2012-07-08 kl. 11.23.20.png
    Skärmavbild 2012-07-08 kl. 11.23.20.png
    66.6 KB · Visningar: 737
Jag använder 32 och 64 GB utan problem. Tidigt lärde jag mig att endast formatera i kameran och aldrig i datorn. Det finns en del fel som kan uppstå om man formaterar i datorn.

I manualen till 1D X beskrivs en möjlighet att använda större minneskort än 128 GB.

Att just alltid formatera i kameran är också någonting jag försökt anamma och använde uteslutande till min Canon 450D.

Men i det här fallet skapade det problem. Det ska påpekas att det första jag gjorde var att sätta i minneskortet i Canon 7D och välja formatera. Det blev 8GB. Märkligt tyckte jag, och gjorde likadant med det andra minneskortet. Blev exakt samma resultat. Sen var cirkusen igång för att få fatt mina 32GB.

Efter att ha surfat runt är det uppenbart att jag är långt ifrån ensam med 8GB problemet!

Det har rapporterats på Canon 7D, Canon 5D MkII och tydligen även på Canon 5D MkIII, det verkar dessutom ha varit Transcend i de flesta fall, men samma problem har rapporterats på Canon 7D med Duracell 16GB (Dane-Elec).

Eftersom jag har problem med båda minneskort så är det inget slumpmässigt tillverkningsfel. Mer troligt att vissa batcher inte fungerar med vissa (alla?) Canon 7D, Canon 5DMkII och Canon 5DMkIII. Ingen mer på forumet som råkat ut för detta?

Felsymptomet är följande
Så fort du formaterar kortet i kameran blir det ett 8GB kort (skapas en partion på endast 8GB fast det finns plats för 32GB).
Sen spelar det ingen roll om du formaterar om det i Windows eller kameran, kommer ändåså bara vara 8GB. Du måste antingen gå in via DiskPart och DiskManager och ta bort och skapa ny partition eller formatera om kortet i Transcend's verktyg AutoFormat.

Jag använder för närvarande SanDisk Extreme 60 MB/s UDMA i min 7D. Det har aldrig varit några problem att få varken kamera eller dator att förstå att det är på 32 GB.

Den nya firmware som ska komma i augusti heter inte 1.2.6 utan 2.x.x någonting, säger Canon.

Kort av märket SanDisk har vad jag kunnat se aldrig varit några problem, det har varit i princip uteslutande Transcend som jag läst om detta problem (och själv upplevt).

Stämmer, såg det nyss - de skipar 1.2.6 och hoppar direkt till 2.x.x firmware. Nu tror jag inte denna nya firmware löser detta problem så jag har skickat en felrapport till Transcend och hoppas på någon typ av intresse (men har inga höga förväntningar).

Har även uppdaterat beskrivningen av felsymptet.

Felsymptomet är följande
(1) Du har ett kort av märket Transcend på 16GB eller 32GB
(2) Så fort du formaterar kortet i kameran blir det ett 8GB kort (skapas en partion på endast 8GB fast det finns plats för 32GB).
(3) Sen spelar det ingen roll om du formaterar om det i Windows eller kameran, kommer ändåså bara vara 8GB. Du måste antingen gå in via DiskPart och DiskManager och ta bort och skapa ny partition eller formatera om kortet i Transcend's verktyg AutoFormat.

Dags för uppdatering av mitt (och andras problem) med att vissa Transcend CF 32GB minneskort alltid formateras om till 8GB.

Problemet löstes inte genom att uppdatera firmware i min Canon 7D till 2.0.0.

Däremot har nu Transcend bekräftat att detta är orsakat av ett problem i deras firmware! Man måste ha batchnummer 617617-xxxx eller högre för att få en firmware där detta problem är löst (mina minneskort hade batchnummer 612000-xxxx).

Utan minsta krångel skickade Transcend (via Order Nordic som är distributören) två nya minneskort med nyare firmware (batchnummer 620498-xxxx)! Tummen upp för Transcend och deras kundsupport!

Har redan provat dessa minneskort och problemet finns inte kvar längre. Så problemet var helt enkelt att firmware i minneskorten hade ett fel i sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar