Köpte nyss en Canon 7D (främst för bättre seriebildstagning,ISO och AF jämfört med min 450D). Och nya minneskort behövdes såklart.
Köpte 2st Transcend CF 133x 32GB. Finns lite olika uppgifter om skrivhastighet; Cyberphoto uppger 20MB/s, Netonnet uppger 40MB/s och Transcend själva uppger 35 MB/s.
Var något orolig huruvida dessa kort skulle tömma bufferten snabb nog, men efter en dag på motorbanan så märkte jag aldrig några problem. Det blir oftast burst om typ 3-6 bilder, vänta 3-5 sekunder, burst om 3-5 bilder, kanske vänta 10 sekunder och så vidare... Så det finns ofta gott om tid för "återhämtning" för kameran.
När jag kom hem så mätte jag ungefärlig tid det tog att tömma en full RAW buffert och den landade på runt 16 sekunder.
Men nu till problemet som jag undrar om någon annan upplevt med Canon 7D. Fastän minneskorten var på 32GB vägrade kameran att formatera till den denna storleken utan formaterade bångstyrigt till 8GB hela tiden!
Efter att Canon 7D formaterat till 8GB ville inte Windows heller formatera till mer än 8GB. Blev tvungen att via DISKPART gå in och manuellt radera partitionen och sedan skapa en ny med rätt storlek i DISK MANAGER.
Och skulle jag råka formatera korten i Canon 7D igen så är de tillbaka på 8GB igen och jag måste upprepa proceduren med DISKPART och DISK MANAGER.
Kan inte Canon 7D hantera större minneskort än 8GB?!? Sitter firmware 1.2.5 i kameran (den nya 1.2.6 kommer ju inte förrän i augusti tyvärr). Någon annan med samma problem!?!