Annons

Hur snabb autofokus på Nikon F80?

Produkter
(logga in för att koppla)
Häromdagen kände jag på en kompis Pentax Z1P och blev förtjust i den snabba autofokusen jämfört med min Nikon F65. Min fråga är nu hur mycket snabbare är autofokusen på en F80 jämfört med F65? Skiljer det något? Beror det mycket på objektivet? Blir det långsammare när drivningen sitter i huset, som Nikon har?

//Robert Olsson
 
Har inte haft någon F65, men väl en F60:a, och jag var rätt nöjd när jag bytte upp mig till F80:n. Har inga exakta data i frågan, men skillnad är det. Sen har det ju mycket med objektivet att göra också. Mitt 28-105 känns som det fokuserar i runda slängar dubbelt så snabbt som min 70-300.
 
wennerstrom skrev:
Har inte haft någon F65, men väl en F60:a, och jag var rätt nöjd när jag bytte upp mig till F80:n. Har inga exakta data i frågan, men skillnad är det. Sen har det ju mycket med objektivet att göra också. Mitt 28-105 känns som det fokuserar i runda slängar dubbelt så snabbt som min 70-300.

Kan inte annat än instämma.. Min F65 med 28-80g är KLART mycket snabbare än med mitt 70-300g.
 
Hade en F60 (som jag fortfarande har kvar till salu), som jag hade som min första kamera.
Jag tyckte Autofokusen va mycket slö, ioförsig använder jag autofokus mycket sällan då jag gillar att ha kontrollen i mina egna händer samt att jag tagit mycket nattfoto.

Gick sedemera upp till Nikon F80 och är MYCKET stolt över den. Det är som natt och dag. Filmatningen går snabbare, autofokusen skall vi inte ens prata om. Men även här anvädner jag mycket lite autofokus.

Nikon F80 är en mycket bra kamera, nästa modell är ju F100 sen F5. F80 har det bästa ur båda modellerna och hamnar mellan proffesionella kameror och amatörkameror...semipro dvs...

Den har allt jag behöver...idag...
Känner att det är lite för dyrt att slänga ut 15.000 för ett F5 hus idag. Jag gav 6000:- inkl. moms för min F80
 
Tidningen FOTO brukar ju mäta upp AF-snabbheten i sina tester. Jag skulle gissa att de har testat de hus du nämner. Kolla.

I en sån här fråga litar jag mer på uppmätta värden än på subjektivt tyckande. (Förutsatt då att mätningarna är gjorda under likvärdiga betingelser.)
 
acke skrev:

I en sån här fråga litar jag mer på uppmätta värden än på subjektivt tyckande. (Förutsatt då att mätningarna är gjorda under likvärdiga betingelser.)

Va?? Objektiva mätningar att föredra framför subjektiva åsikter? Nu skrämmer du mig Acke.

Huga.
 
Jag får väl ta mig en tur till biblioteket och se om de har kvar FOTO. F65 i 12/00 och F80 i 9/00 står det i sammanställningen i 7-8/02. Eller är det någon som har dessa nummer riktigt nära till hands... ?
Har läst mycket bra om F90x också, att den skall vara oerhört stryktålig och ganska tät, men den är väl kanske föråldrad idag?

//Robert
 
Njah, att säga att den är föråldrad är kanske att ta i?! :) Det enda problemet jag ser med den är att man är tvungen att ha bakstycket MF-26 (?) för att kunna göra dubbelexponeringar. Det enda jag har saknat, annars är autofocusen snabb och bra. På ergonomifronten är det lite sämre dock, men med batterigreppet blev även den helt okej.

Tror att den tål bra mycket mer stryk än F80 =)
/Anders
 
Hehe...tror inte det är menat att man slänger kameran i väggen.
Sen är det ju bara att skaffa en försäkring för 1000:- om året som täcker en kamerautrustning på 30.000:-
Du kan köra över med en bil och få ersättning...Helt enkelt en olycksförsäkring
 
Både F65 och F80 har samma AF-modul, CAM900. AF:n bör därför vara helt identisk kamerorna emellan.

Om du behöver snabbare AF bör du snarare titta på vilka objektiv som är växlade för snabb AF(brukar nämnas i recensioner på nätet tex), alternativt satsa på AFS optik (nya 24-85/3.5-4.5 AFS är mycket trevlig, om man kan leva med lite distorsion)

Hur snabbt en kamera kan fokusera på ett stillastående föremål är för övrigt bara en del av historien. För tex djur/sport/actionfotografer är det minst lika viktigt hur väl kameran kan följa rörliga motiv och förutsäga var motivet kommer att vara när bilden tas. Jag har inga klagomål på hur min F80 klarar av det, även med linser som jag uppfattar AF:n som lite slö på, tex 180/2.8.

/Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.