ANNONS
Annons

Hur smart är detta på en skala??

Produkter
(logga in för att koppla)

Skallagrimsson

Aktiv medlem
Hej alla!!

Jag tänkte ge mig ut på isen vid Kronoberg Slott (Växjö) en natt för att fotografera slottet under lång exponering. Jag har tidigare använt min kamera i -7 utan problem. Har även läst i en del gamla trådar som som säger att det går att ta kort i minusgrader.

Men det jag undrar över är följande: Jag har tänkt att göra en 15-minutersexponering av slottet med ISO 100. Hur farligt är detta för kameran i ca 10 minusgrader? Finns det någon risk att mekaniken fryser och dör när den är uppe så länge??

Tack för svar!

såvida du inte får in fukt i kameran ser jag inte att det kan skada på något sätt. Se bara till att den får tina upp i lugn och ro i kameraväskan när du kommer hem. Tar du upp den när den är iskall så kan du få kondens lite överallt. En ännu bättre grej är att lägga kameran i en plastpåse (när du är utomhus i kylan) som du knyter igen. Låt sedan kameran tina upp i plastpåsen. Då minimerar du risken för kondens.

Dock så har kylan en positiv effekt: bruset. Ju kallare sensorn och elektroniken är, desto mindre brus får man. Hur mycket skillnad 30 grader (jag jämför altså 20 grader med -10 grader) gör vet jag dock inte, men någon skillnad borde det bli.

Det är helt ofarligt vill jag säga. Se bara till att du har fulladdade batterier då de snabbare tar slut i kyla. Ha gärna ett extra batteri innanför kläderna som hålls varmt tills du behöver byta. Jag har själv fotat en del i under -30 grader och det är inga problem alls med elektroniken. Dock så kan man vara lite försiktig med kondens när man tar in kameran i värmen igen så man bör låta den värma upp långsamt.

Exakt! Sitta still mitt i natten helt ensam ute på isen(!) utan ljus, i stockholmsvinterkyla i 15 minuter låter betydligt farligare än att spegeln ska frysa fast.

Föressten, finns det inget fluffigt man kan klä kameran i? Kameramuff lixom.

Vad jag ska göra

Haha, tack för er omtanke.

Det finns massa saker att göra. Tänkte ta med mig en eller två kompisar eftersom jag inte skulle våga gå dit själv en natt. (Spöken ni vet).

För några dagar sedan var vi ute och sprang på sjön. Det är bra tidsfördriv. Annars, om vi vågar, kan vi klättra in i en glugg i slottet! Vore jättespännande! Hehe

http://www.pbase.com/testbilder45/image/56888237 <---HÄR

Kronborgs slott som motiv? Och som nattfoto??
Tjaaa... max 0,3 som motiv (10-gradiga skalan), visst avdrag för nattvarianten blir det. Tillägg dock om du får med Nils Dackes spöke.....
Us

Sonnaren skrev:
Kronborgs slott som motiv? Och som nattfoto??
Tjaaa... max 0,3 som motiv (10-gradiga skalan), visst avdrag för nattvarianten blir det. Tillägg dock om du får med Nils Dackes spöke.....
Us

Jag vet inte om vi snackar om samma slott här. Slottet heter Kronoberg Slott (utanför Växjö) och inte Kronoborgs Slott. Antar att vi menar samma slott eftersom du helt riktigt blandar in HJÄLTEN Nils Dacke i diskussionen.

Jag ser inget fel med Kronoberg Slott ifall bara kortet blir fint. OK att det är en ruin men jag vill ha månen som ljuskälla. Tar man kort inne i stan tar glödlampor död på stämningen.

har inte kört så mkt nattfoto, men ISO400 borde väl funka bra också? så slipper du stå ute så länge samt att du kan ta fler exponeringar.

Walle skrev:

Dock så har kylan en positiv effekt: bruset. Ju kallare sensorn och elektroniken är, desto mindre brus får man. Hur mycket skillnad 30 grader (jag jämför altså 20 grader med -10 grader) gör vet jag dock inte, men någon skillnad borde det bli...

Om man sänker temperaturen från 293K (+20C) till 263K (-10C) borde bruseffekten -allt annat oförändrat- minska med 10,3%, om jag minns min Boltzman och prof. Friis korrekt! Om det se'n är märkbart på bildbruset vete f-n!

/prylnissen

P.S. Ja, jag vet att borde stå 293,16K.....

Absoluta nollpunkten är ...

Följande är hämtat från Wikipedia:

Den absoluta nollpunkten är den lägsta temperaturen som går att uppnå i ett makroskopiskt system. Temperaturen utgör nollpunkt i Kelvins temperaturskala och motsvarar −273,15 °C eller −459,67 °F.

Ur ett klassiskt perspektiv motsvarar absoluta nollpunkten då den temperatur där atomernas och molekylernas vibrationer helt avstannar. Kvantmekaniken förbjuder dock via Heisenbergs osäkerhetsrelation en sådan situation – istället talar man här om att absoluta nollpunkten är den temperatur där samtliga partiklar har minst energi, det vill säga befinner sig i sina respektive grundtillstånd.

Absoluta nollpunkten kan enligt gällande teorier ej uppnås, utan dess läge har i stället extrapolerats utifrån olika fysikaliska fenomen. Tillika är andra fysikaliska fenomen definierade med hjälp av absoluta nollpunkten. T.ex. så är entropin hos en perfekt kristall vid absoluta nollpunkten lika med noll.

Ju närmare absoluta nollpunkten man kommer, desto lägre blir, för det aktuella ämnet, den specifika värmekapaciteten, för att vid absoluta nollpunkten vara lika med noll. Det är således omöjligt att uppnå denna temperatur, då det i detta tillstånd inte skulle krävas någon energi för att höja temperaturen. Den lägsta temperatur man hittills uppnått är 100 pK.

Senast ändrad:
Hur kan man tala om att "uppnâ" den absoluta nollpunkten?
Förutsätter inte det att man befinner sig lägre redan?

Re: Absoluta nollpunkten är ...

JOLidman skrev:
Följande är hämtat från Wikipedia:

...... Temperaturen utgör nollpunkt i Kelvins temperaturskala och motsvarar −273,15 °C eller −459,67 °F.......

OJ! Jag hade missat med en hel hundradels Kelvin!

(Jag blandade ihop det med vattnets trippelpunkt som ligger på +0,01°C!)

Men: Va' skönt!

Då är man inte ensam "messerschmitt" på tråden!

Iaf:
Tänk om man kunde kyla sensorn till så låga temp. (En teknik som redan används för bl.a. radioteleskop!)

/prylnissen

Senast ändrad:
Skallagrimsson skrev:
Jag vet inte om vi snackar om samma slott här. Slottet heter Kronoberg Slott (utanför Växjö) och inte Kronoborgs Slott. Antar att vi menar samma slott eftersom du helt riktigt blandar in HJÄLTEN Nils Dacke i diskussionen.

Jag ser inget fel med Kronoberg Slott ifall bara kortet blir fint. OK att det är en ruin men jag vill ha månen som ljuskälla. Tar man kort inne i stan tar glödlampor död på stämningen.
Hoppsan, ett "o" för litet. Nåja sak samma, stenhögen heter både Kronoborgs slottsruin och Kronobergs slottsruin ("Googla" så får du se), namnformen Kronoborg är väl den äldsta.
Det är inte att det är en ruin jag har emot den, ruiner är OK, här är en av mina:http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/249669.htm
Här en annan: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/118109.htm?set=lp
Det är bara det att jag tycker att Kronoborgs/Kronobergs ruin är ganska tråkig. Det finaste med den är vallgraven.
Men vi får se vad du kan göra av den - jag har inte sett något riktigt lyckat som någon annan gjort.
Lycka till!
Us
PS: Det finns väl ett Växjö slott? Har för mig att det ser litet roligare ut, åtminstone i månsken.....
Ds

Sonnaren skrev:
Hopsan, ett "o" för mycket. Nåja sak samma stenhögen heter både Kronborgs slottsruin och Kronoborgs slottsruin, namnformen Kronborg är väl den älsta.
Det är inte att det är en ruin jag har emot den, ruiner är OK, här är en av mina:http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/249669.htm
Här en annan: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/118109.htm?set=lp
Det är bara det att jag tycker att Kronoborgs/Kronobergs ruin är ganska tråkig. Det finaste med den är vallgraven.
Men vi får se vad du kan göra av den - jag har inte sett något riktigt lyckat som någon anna gjort.
Lycka till!
Us

Mycket, mycket snygga bilder!! Jag hade tänkt att ställa mig utanför slottet och ta kort. Det finns en möjlighet att krypa in i en glugg men man kommer bara till ett stort rum (utan tak) och det finns egentligen ingenting speciellt att ta kort på där. Man kan även klättra över muren på ett ställe och sen hoppa ner några meter, men gör man det kommer man inte ut igen. Någon stege har jag inte!!

Gunnar D skrev:
Hur kan man tala om att "uppnâ" den absoluta nollpunkten?
Förutsätter inte det att man befinner sig lägre redan?

I och med att det är en prestation att sänka temperaturen mycket kan jag acceptera ordvalet "uppnå". Men visst, "nernå" borde det ju heta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar