ANNONS
Annons

Hur skulle ni gjort? Nya objektiv eller kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

JFfoto

Avslutat medlemskap
I dagsläget har jag en Canon 600D med:

Canon EF 55-200 mm 1:4.5 - 5.6 ll USM
Canon EF-S 18-55 mm 1:3.5 - 5.6 IS ll
Canon EF-S 10-18mm 1:4.5-5.6 IS STM
Sigma 18-50mm 1:2.8 EX MACRO

Har lärt mig det mesta av grunderna inom foto, men har mycket kvar och känner att kameran räcker länge till.

Men har ändå beslutsångest, om jag samlar på mig massa dyra objektiv för att sen köpa en fullformatskamera, så passar väl inte objektiven på den?

Hur hade ni gjort? behållt dessa objektiv + kamera i låt säga, 2-3 år till för att lära mig, för att sen köpa en fullformatskamera när de har gått ner i pris lite och börja mitt fotograferande "på riktigt" med riktiga objektiv?

Eller..

Ha kvar kameran ännu längre och samla på mig objektiv med mera istället? De objektiv jag har nu är ju de mest billigaste som finns typ.

Här finns det lika många svar som medlemmar på FS. För min del tycker jag att det var ett stort lyft att gå upp till FF även om 600D är en bra kamera. Vill man ha en optimal allroundkamera för tex landskap, porträtt och gatufoto tycker jag att FF är bäst, du får störst flexbilitet, som att kunna fota med höga ISO-tal men ändå få mycket detaljer och lågt brus.

Så det handlar mer om vad man pioriterar och tycker är viktigt, är också säker på att en bra FF håller längre än motsvarande cropkamera som "åldras" fortare. Det finns olika FF-modeller, men tex 6D med 24-70 räcker väldigt långt som allround eller om du går på motsvarande Nikon?

/Ulf

Den kameran du har duger länge till. Visst är FF bättre men i många situationer funkar din EOS600 lika bra.

Köp ett Canon EF50/1,8 till att börja med. Sen kanske ett Tamron 90/2,8 Macro. Och kanske ett Samyang fisheye.

Då klarar du dig ett tag till utan problem.

Om du ändå tror du väljer FF till slut köp då FF objektiv istället till din EOS600, kanske ett beg Canon 17-40, och sen kanske en beg EOS6D.

Ruta 0

Intressant och egentligen en trevlig situation där jag personligen hade tänkt bort helt vad jag har och istället koncentrerat mig på vad jag skulle vilja ha. Att kunna börja om helt är inte ofta man kan.

Samma märke eller annat. Spegellöst eller tjockkamera. FF eller inte osv. Allt beror ju naturligtvis på vad man vill och tycker om att fota.

Tackar för tipsen :)

Ja jag har mycket kvar att lära utav min 600d men vill tänka framåt, för om jag köper en annan kamera sen så sitter jag här med massor av saker jag inte kan använda mig utav. Då jag tänker mest på FF.

Är ju inte insatt alls på skillnaden mellan objektiv till FF och min, bara något jag läst att de inte ska passa, men så de passar från FF till min 600d men inte tvärtom? Låt säga, om jag köper en 6D?

Tänk på att det blir väldigt mycket prylar, tungt o bära osv. Tror väldigt mycket på bra zoomar, dom är effektiva och bra idag. Vet inte exakt vad du gillar att fota, men ett bra kamerahus och en vass zoom typ 24 -70 (finns flera) räcker väldigt långt :) Än att hålla på o byta gluggar.

Alla objektiv som passar EOS 6D passar också EOS 600D men inte tvärt om. Canon objektiv som heter EF passar både, EF-S passar bara 600D. Icke Canon objektiv finns inget säkert knep att hålla koll på men brukar vara rätt lätt att hitta om man kollar upp dem på t.ex. cyberphoto.

Ett tips: fokusera på att lära dig behärska det du har innan du köper nya prylar. När du behärskar dina prylar så blir det tydligare vad du saknar. Det är inte säkert du blir nöjdare med FF. De är tynga prylar som ofta ligger hemma.

Personligen gick jag från EOS 450 till MFT (Panasonic / Olympus). Anledning? Mindre och lättare vilket gör att jag oftast har någon av mina kameror med mig till skillnad från när jag använde Canon och bara orkade släppa med mig den ibland. Finns en hel del som byt från FF till MFT och som aldrig längtat tillbaka, dock inte så många i Sverige där storleken har betydelse... En bra kombination att titta på här är Olympus OM-D E-M10 med Olympus 12-40/2,8 (motsvarar 24-80 i FF). Som komplement har jag Panasonic GM1 som använder samma objektiv och som får plats i jackfickan, med en del objektiv tex Panasonic 14/2,5!

Du har ju redan en komplett brännviddsuppsättning, så du behöver ju inte köpa fler EF-S-objektiv. Köp något kul EF-objektiv om du vill, sedan kan du köpa FF lite senare, 6D blir nog rätt billig om något år. Och 600D blir bra som andrakamera samt för de brännvidder du inte har skaffat än till FF.

Bestämt mig för en 6D så fort som möjligt, varför? jo, bruset, vilken skillnad det verkar vara mot 600d. Det är rätt friskt med brus redan vid 200 med min 600d, tar bort skärpan direkt.

Just det och framförallt att det är en FF är mina anledningar :)

Men en fråga, har läst lite och 6d verkar lida av moire, gäller detta även vid stillbildsfotografering? Kommer inte filma så mycket så vid filming bryr jag mig inte direkt, men hur är det vid fotografering? Kan inte så mycket om moire, bara att det uppstår något med mönster.

Alla objektiv som passar EOS 6D passar också EOS 600D men inte tvärt om. Canon objektiv som heter EF passar både, EF-S passar bara 600D. Icke Canon objektiv finns inget säkert knep att hålla koll på men brukar vara rätt lätt att hitta om man kollar upp dem på t.ex. cyberphoto.

Ett tips: fokusera på att lära dig behärska det du har innan du köper nya prylar. När du behärskar dina prylar så blir det tydligare vad du saknar. Det är inte säkert du blir nöjdare med FF. De är tynga prylar som ofta ligger hemma.

Personligen gick jag från EOS 450 till MFT (Panasonic / Olympus). Anledning? Mindre och lättare vilket gör att jag oftast har någon av mina kameror med mig till skillnad från när jag använde Canon och bara orkade släppa med mig den ibland. Finns en hel del som byt från FF till MFT och som aldrig längtat tillbaka, dock inte så många i Sverige där storleken har betydelse... En bra kombination att titta på här är Olympus OM-D E-M10 med Olympus 12-40/2,8 (motsvarar 24-80 i FF). Som komplement har jag Panasonic GM1 som använder samma objektiv och som får plats i jackfickan, med en del objektiv tex Panasonic 14/2,5!

En del sajter har infon från 3:epartstillverkarna (Cyberphoto)

Sigma: DG (EF-fattning) / DC (EF-S-dito)

Tamron: Di (EF-fattning) / Di ii (EF-S)

Tokina: FX (EF-fattning) / DX (EF-S)

Och för att klargöra: EF är fullformat och EF-S är alltså APS-C

Så mycket brus?

Bestämt mig för en 6D så fort som möjligt, varför? jo, bruset, vilken skillnad det verkar vara mot 600d. Det är rätt friskt med brus redan vid 200 med min 600d, tar bort skärpan direkt.

Men en fråga, har läst lite och 6d verkar lida av moire, gäller detta även vid stillbildsfotografering? Kommer inte filma så mycket så vid filming bryr jag mig inte direkt, men hur är det vid fotografering? Kan inte så mycket om moire, bara att det uppstår något med mönster.

Tycker du att det är så mycket brus att skärpan försvinner vid ISO 200? Jag har själv en Canon 700D och det är väl typ samma kamera. Jag tycker att det är lungt att använda upp till ISO 1600 iaf. Nu beror ju detta på hur kräsen man är såklart och jag har kanske inte blivit så kräsen än då man är i nybörjarfasen:)

Jag gjorde ett test med Canon 7D och 6D, exakt samma motiv och exponering. Mellan ett och två steg, beroende på ljus och exponering, kunde man se men inget sådär jättedramatiskt, med lite brusreducering i PS så var det svårt att se skillnad. Andra saker som bildvinkel mm upplevde jag som ha större betydelse.

Det retligaste med 7D är "bandingen" vid basiso.

Jämförde även Nikon D600 med Canon 6D/7D och vid låga iso-tal är skillnaden i dynamiskt omfång dock ganska stor till Nikons fördel men från iso 1200-1600 och uppåt såg jag ingen skillnad.

Skärpan kanske inte försvinner, det är nog mer mina objektiv som förstör ;)

Men det är helt klart en stor skillnad på brusnivån mellan 600d och 6d, har jämfört ett antal bilder och kollat youtube med mera. Och jag är väldigt känslig för brus, så en 6d passar nog mig bra.

Om du inte verkligen vet om du vill ha ff eller inte så hade jag i dina kläder köpt/lånat ett50/1.8.
Efter att ha testat lite så hade jag vetat vad nästa steg är.

Vad gäller brus "redan vid 200", blir jag ju lite betänksam. Inte så att jag tror det är nåt fel på din kamera. Men om du tar ut jpeg-bilder direkt från kameran, så är bildstilen nog inte optimalt inställd. Det går att konfigurera brusreduceringen. Om du fotar RAW (rekommenderas) och framkallar till jpeg i efterhand i Lightroom, så har du inte ett optimalt arbetssätt.

Jag rekommenderar att aldrig använda Adobes standard uppskärpning (till Canon). Dra ner den till 0. (Den står typiskt på 25 av default). Du tappar ingen skärpa. Standardskärpningen fungerar endast som en brusförstärkare på Canon-rawfiler. Sen kan du dra upp luminance-brusreduceringen efter smak och tycke. Låt färgbruset stå kvar på 25, det är alltid rätt. Exportera till jpeg innan skärpning, och skärp jpeg'en med unsharp mask, i Gimp eller PS. (Har du PS, finns även andra smarta skärpningsverktyg, men på jpeg'en, efter det att bruset hanterats i RAW-behandlingen.)

Personligen tycker jag det går fint att fotografera upp till ISO 3200 med min 650D, och den har ju i princip nästan samma sensor som 600D. Och en enstaka bild, med kall sensor, går att ta också vid ISO 6400. Det blir ju bättre med 6D, men kan du inte hantera brus på ett bra sätt nu, skall du inte vänta dig en revolution.

Själv upplever jag skillnaden med fullformat som väldigt sublim. Det finns en lite annorlunda känsla i fullformat. Det finns en klarhet samtidigt med en mjukhet. Det är svårt att beskriva, men jag antar att det beror på en kombination av att objektivet blir bättre (mindre förstoringsgrad), större dynamik och mindre brus.

----------

Vad beträffar moiré, så upplever jag inga särskilda problem med 6D. Rent tekniskt, tror jag det är så, att antingen har man ett mycket kraftigt (för kraftigt) anti-alias filter i kamerans sensor, eller ett för dåligt objektiv (som suddar ut mönstrets övergångar), - eller också så kommer man alltid att kunna råka ut fr moiré i extrema fall.
Om någon testar för moire på något speciellt sätt, så testar han nog bara för moiré för just det fallet. Anti-aliasingen uppkommer ju pga att regelbundna mönster samverkar med storleken och mönstret på sensorns pixel-bildning. Om en kamera är bättre i ett fall, så kan utslaget bli ett annat med ett annat mönster. Så moiré tester är nog något man ska ta med en nypa salt. Att en kamera förefaller vara bättre, kan bero på att dess objektiv är sämre i förhållande till pixelstorleken, att fokus inte är så exakt, eller helt enkelt på att pixelstorleken ligger fel för att samverka med mönstret.

Bra val förutsatt att du inte fotograferar mycket snabba motiv. Utmärkt bild och bra vid låg ljusstyrka. Inga problem med moire. För övrigt: köp alltid L-optik (med vissa enstaka undantag). Kör själv med 6D och är nöjd. (Om autofokus varit mer påkostad hade kameran varit mycket dyrare.) (Du kan se en massa bildexempel i min blogg som du får googla dig fram till.)

Lycka till med fotograferingen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar